Page 5 - qua2
P. 5

‫‪ .14‬השאלה שלפנינו הינה שאלה בגאומטריה העוסקת בדמיון משולשים ופיתגורס‪.‬‬
‫ראשית נשים לב כי שני המשולשים הגדולים המופיעים בשאלה הם חופפים (זהים)‪ .‬כמו כן‪ ,‬נתון כי ישנם‬

                                    ‫קווים מקבילים בשאלה – דבר שיוצר דמיון בין משולשים ‪       ‬ו ‪.      ‬‬
‫נתון כי ‪      =     ‬ולכן נוכל לדעת כי יחס הדמיון בין שני המשולשים הוא ‪( 1: 2‬צלעו של הקטן שווה לחצי‬

                                                                                     ‫מצלעו של המשולש הגדול)‪.‬‬
                  ‫התבקשנו למצוא את אורכו של קטע ‪ .    ‬מהסימטריה הקיימת בשאלה ניתן להבין כי קטע‬
                  ‫זה הוא חלק מהגובה של המשולש ‪ .      ‬נחשב כעת את גובהו של המשולש בעזרת פיתגורס‬
                  ‫– אורכו של היתר הוא ‪ ,5‬הניצב מטה הוא חצי מהבסיס‪ ,‬כלומר אורכו ‪ .3‬שני נתונים אלו‬

                                           ‫מייצרים שלשה פיתגורית ולכן נדע מיד כי אורכו של הגובה הוא ‪.4‬‬

                     ‫כפי שראינו קודם יחס הדמיון הוא ‪ ,1:2‬ולכן גובהו של המשולש הקטן )‪ (      ‬הוא ‪.2‬‬
                 ‫אם נחסר אורך זה מאורכו של הגובה הכולל (‪ )4‬נוכל לדעת כי אורכו של הקטע ‪     ‬הוא ‪.2‬‬

‫‪ .15‬השאלה שלפנינו הינה שאלה המכילה משוואה בעזרתה עלינו למצוא את ערכו של הביטוי ‪ .   −   ‬כיוון‬

‫שהשאלה עוסקת בחזקות נשים לב כי חיסור נוצר בחזקות כאשר ישנו חילוק‪ .‬לכן נחלק את שני האגפים‬
                                                                         ‫במטרה לאחד בין הבסיסים השונים –‬

                                        ‫‪2   ∙ 6   = 9 ∙ 2   ∙ 6   /: 2  ‬‬

‫‪6  ‬‬  ‫=‬  ‫‪9‬‬  ‫∙‬  ‫∙ ‪2  ‬‬  ‫‪6  ‬‬
              ‫‪2  ‬‬

‫‪6   = 9 ∙ 2  −   ∙ 6   /: 6  ‬‬

‫‪6  ‬‬  ‫=‬  ‫‪9‬‬     ‫∙‬  ‫‪2  −  ‬‬
‫‪6  ‬‬

‫‪6  −   = 9 ∙ 2  −   /: 2  −  ‬‬

     ‫‪6  −  ‬‬
     ‫‪2  −   = 9‬‬
     ‫‪3  −   = 32‬‬

     ‫‪   −    =   ‬‬
   1   2   3   4   5   6   7