Page 2 - qua2
P. 2

‫‪ .5‬השאלה שלפנינו הינה שאלה מילולית המכילה נעלמים ועוסקת בתחום הממוצע‪ .‬כיוון‬
‫שהנעלמים חוזרים בתשובות ניתן לגשת לפתרון השאלה באחת משתי דרכים – הצבת‬

                                                 ‫מספרים נוחים או בניית ביטוי אלגברי‪.‬‬
                                                                          ‫דרך אלגברית –‬

‫ידוע כי ישנם ‪   ‬ילדים וכי ממוצעם הוא ‪ .  ‬כפי שלמדנו‪ ,‬ניתן לגלות את סכום הגבהים‬
                                                                                   ‫שלהם‪:‬‬

‫הגבהים‬    ‫סכום‬  ‫=‬  ‫‪  ‬‬     ‫‪/∙   ‬‬
      ‫‪  ‬‬

‫‪ =     ‬סכום הגבהים‬

‫כעת מצטרף תלמיד נוסף שגובהו ‪   ‬ולכן סכום הגבהים כעת הוא ‪.     +   ‬‬

‫כדי למצוא את הממוצע החדש נחלק את הסכום החדש במספר הילדים החדש (שגדל ב ‪.)1‬‬
                                                ‫‪     +   ‬‬

                                    ‫‪ =    +   ‬ממוצע‬

                                                    ‫הצבת מספרים –‬

‫נניח כי בכיתה ‪ (n) 10‬ילדים שגובהם ‪ (x) 50‬ס"מ‪ .‬כעת נוכל לחשב את סכום הגבהים שלהם‬

                                                                 ‫–‬

             ‫סכום הגבהים‬
                   ‫‪ = 500‬סכום הגבהים → ‪10 = 50‬‬

‫כעת נניח כי התלמיד שמצטרף גם הוא בגובה ‪ 50‬ואז הממוצע לא ישתנה ויישאר ‪.50‬‬

‫ניגש כעת לתשובות ונציב את אותם המספרים כאשר התשובה שתניב תוצאה של ‪ 50‬תהיה‬

                                              ‫עבורנו תשובה נכונה –‬

                   ‫‪10∙50+10∙50‬‬       ‫≠‬  ‫‪50‬‬    ‫‪-‬‬  ‫‪1‬‬  ‫מספר‬  ‫תשובה‬  ‫•‬
                          ‫‪11‬‬                                     ‫•‬
                                                                 ‫•‬
          ‫‪    ∙    +    ‬‬  ‫=‬  ‫‪      ‬‬  ‫=‬  ‫‪    ‬‬  ‫‪-‬‬  ‫‪2‬‬  ‫מספר‬  ‫תשובה‬  ‫•‬
               ‫‪    ‬‬          ‫‪    ‬‬

                       ‫תשובה מספר ‪50 + 50 ≠ 50 - 3‬‬

                                ‫‪10‬‬

                       ‫‪50‬‬    ‫‪+‬‬   ‫‪50‬‬  ‫≠‬  ‫‪50‬‬    ‫‪-‬‬  ‫‪4‬‬  ‫מספר‬  ‫תשובה‬
                                 ‫‪11‬‬
   1   2   3   4   5   6   7