Page 5 - ver1
P. 5
בתגובה לשאלתו של חנוך ,אומרת לו טלי כי זו מוזרה ,כאילו היה שואל אותה ״זה לוהט ,אך האם זה
גם חם מאוד?״ .מאחר שמשמעות המילה ״לוהט״ ,הינה חם מאוד ,אזי שאנחנו מבינים כי שאלתו של
חנוך תהיה בעלת מבנה דומה -תיאור דבר מה כ x-ולאחר מכן תהייה האם הוא גם =( yתיאור נרדף
ל.)x-
תשובה ( )1אינה נכונה .לא ייתכן כי השאלה שמופיעה בתשובה זו היא השאלה ששאל חנוך את טלי,
שהרי ״מריר״ פירושו שטעמו מר במקצת ,ולא מר מאוד.
תשובה ( )2אינה נכונה .לא ייתכן כי השאלה שמופיעה בתשובה זו היא השאלה ששאל חנוך את טלי,
שהרי ״יפה״ ו״נחמד מאוד״ אינם ביטויים נרדפים.
תשובה ( )3נכונה .השאלה שמופיעה בתשובה זו היא אכן השאלה המתאימה ביותר להיות זו ששאל
חנוך את טלי ,שכן ״חיוני״ פירושו נחוץ מאוד.
תשובה ( )4אינה נכונה .לא ייתכן כי השאלה שמופיעה בתשובה זו היא השאלה ששאל חנוך את טלי,
שהרי ״יקר המציאות״ ו״שכיח״ הם ביטויים מנוגדים זה לזה במשמעותם (יקר המציאות = נדיר).
.11התשובה הנכונה היא (.)4
כדי לקבוע איזה מן הנושאים שמופיעים בתשובות משותף לשתי הפסקאות ,נקרא אותן ונחפש את
המשותף להן.
מקריאת הפסקאות ניתן להבין כי למעשה ,כל אחת מהן מספקת הסבר שונה לעובדה שבני האדם
מתקשים להשתכנע ולשנות את דעתם – בפסקה א נאמר כי הדבר קשור לעובדה שכל רעיון (כלומר,
דעה ,עמדה וכד׳) מקושר לרעיונות אחרים ,ועל כן לא מתאפשר שינוי רק של אחד מהם .בפסקה ב
מדובר על כך שאדם נמנע פעמים רבות מקבלת טיעוני האחר ,שכן קבלה זו ,פירושה הכרה בכך
שטיעוניו שלו אינם נכונים ,והדבר עשוי להצטייר כחולשה.
תשובה ( )1אינה נכונה .אף שבפסקה ב נאמר כי לעתים קרובות מטרת הדיון הינה התבצרות כל אחד
מהצדדים בעמדתו שלו ,הדבר כלל לא נזכר בפסקה א ,ולמעשה אין כל התייחסות למניעת מצב שכזה
ולחתירה לפשרה ,כפי שנטען בתשובה זו.
תשובה ( )2אינה נכונה .מפסקה ב ניתן אומנם להבין כי הפתיחות לטיעוניו של האחר יכולה לתרום
להבנת עמדתו ,אך הדבר אינו זוכה לכל התייחסות בפסקה א ,ומכאן שאינו יכול להיחשב לנושא
המשותף לשתיהן.
תשובה ( )3אינה נכונה .בפסקה א אומנם הובאה התייחסות לקשר בין רעיונות שונים ,אך הדבר כלל
לא נזכר בפסקה ב ,ובוודאי שאין בכך כדי לטעון כי השפעת אופיים של הקשרים הללו על היכולת
לקיים דיונים פוריים היא שמהווה את הנושא המשותף לשתי הפסקאות.
תשובה ( )4נכונה .כפי שהוסבר לעיל ,שתי הפסקאות עוסקות בגורמים אשר מקשים על אדם לשנות
את עמדותיו ולקבל דעות אחרות במקומן .כלומר ,אכן יש בהן כדי להסביר מדוע רק לעתים רחוקות
דיונים וויכוחים מסתיימים בשכנועו של אחד הצדדים.