Page 5 - ver1
P. 5

‫בתגובה לשאלתו של חנוך‪ ,‬אומרת לו טלי כי זו מוזרה‪ ,‬כאילו היה שואל אותה ״זה לוהט‪ ,‬אך האם זה‬
‫גם חם מאוד?״‪ .‬מאחר שמשמעות המילה ״לוהט״‪ ,‬הינה חם מאוד‪ ,‬אזי שאנחנו מבינים כי שאלתו של‬
 ‫חנוך תהיה בעלת מבנה דומה ‪ -‬תיאור דבר מה כ‪ x-‬ולאחר מכן תהייה האם הוא גם ‪=( y‬תיאור נרדף‬

                                                                                                       ‫ל‪.)x-‬‬

  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬לא ייתכן כי השאלה שמופיעה בתשובה זו היא השאלה ששאל חנוך את טלי‪,‬‬
                                                ‫שהרי ״מריר״ פירושו שטעמו מר במקצת‪ ,‬ולא מר מאוד‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬לא ייתכן כי השאלה שמופיעה בתשובה זו היא השאלה ששאל חנוך את טלי‪,‬‬
                                                     ‫שהרי ״יפה״ ו״נחמד מאוד״ אינם ביטויים נרדפים‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬השאלה שמופיעה בתשובה זו היא אכן השאלה המתאימה ביותר להיות זו ששאל‬
                                                           ‫חנוך את טלי‪ ,‬שכן ״חיוני״ פירושו נחוץ מאוד‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬לא ייתכן כי השאלה שמופיעה בתשובה זו היא השאלה ששאל חנוך את טלי‪,‬‬
   ‫שהרי ״יקר המציאות״ ו״שכיח״ הם ביטויים מנוגדים זה לזה במשמעותם (יקר המציאות = נדיר)‪.‬‬

                                                                                 ‫‪ .11‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
   ‫כדי לקבוע איזה מן הנושאים שמופיעים בתשובות משותף לשתי הפסקאות‪ ,‬נקרא אותן ונחפש את‬

                                                                                             ‫המשותף להן‪.‬‬

    ‫מקריאת הפסקאות ניתן להבין כי למעשה‪ ,‬כל אחת מהן מספקת הסבר שונה לעובדה שבני האדם‬
  ‫מתקשים להשתכנע ולשנות את דעתם – בפסקה א נאמר כי הדבר קשור לעובדה שכל רעיון (כלומר‪,‬‬

    ‫דעה‪ ,‬עמדה וכד׳) מקושר לרעיונות אחרים‪ ,‬ועל כן לא מתאפשר שינוי רק של אחד מהם‪ .‬בפסקה ב‬
       ‫מדובר על כך שאדם נמנע פעמים רבות מקבלת טיעוני האחר‪ ,‬שכן קבלה זו‪ ,‬פירושה הכרה בכך‬
                                             ‫שטיעוניו שלו אינם נכונים‪ ,‬והדבר עשוי להצטייר כחולשה‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬אף שבפסקה ב נאמר כי לעתים קרובות מטרת הדיון הינה התבצרות כל אחד‬
‫מהצדדים בעמדתו שלו‪ ,‬הדבר כלל לא נזכר בפסקה א‪ ,‬ולמעשה אין כל התייחסות למניעת מצב שכזה‬

                                                                ‫ולחתירה לפשרה‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מפסקה ב ניתן אומנם להבין כי הפתיחות לטיעוניו של האחר יכולה לתרום‬

     ‫להבנת עמדתו‪ ,‬אך הדבר אינו זוכה לכל התייחסות בפסקה א‪ ,‬ומכאן שאינו יכול להיחשב לנושא‬
                                                                                         ‫המשותף לשתיהן‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה א אומנם הובאה התייחסות לקשר בין רעיונות שונים‪ ,‬אך הדבר כלל‬
    ‫לא נזכר בפסקה ב‪ ,‬ובוודאי שאין בכך כדי לטעון כי השפעת אופיים של הקשרים הללו על היכולת‬
                              ‫לקיים דיונים פוריים היא שמהווה את הנושא המשותף לשתי הפסקאות‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬שתי הפסקאות עוסקות בגורמים אשר מקשים על אדם לשנות‬
 ‫את עמדותיו ולקבל דעות אחרות במקומן‪ .‬כלומר‪ ,‬אכן יש בהן כדי להסביר מדוע רק לעתים רחוקות‬

                                                 ‫דיונים וויכוחים מסתיימים בשכנועו של אחד הצדדים‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10