Page 2 - ver1
P. 2

‫‪ .5‬תו ‪ :‬סימפוניה – תו הוא יחידה בכתיבת מוזיקה (אשר מציינת צליל מסוים)‪ .‬סימפוניה היא יצירה‬
     ‫מוזיקלית‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן לומר כי סימפוניה מורכבת מצירוף תווים בסדר מסוים (צורת הרבים של‬
                                                                                                     ‫״תו״)‪.‬‬

   ‫(‪ )1‬ספרה ‪ :‬מתמטיקה – ספרה היא סימן המציין מספר‪ .‬מתמטיקה היא מדע המספרים והצורות‪.‬‬
      ‫(‪ )2‬ספרה ‪ :‬מספר – ספרה היא סימן המציין מספר‪ .‬נשים לב כי אומנם אפשר לטעון שמספרים‬

 ‫מורכבים מצירוף מסוים של ספרות‪ ,‬אך אם נקביל זאת לצמד המילים שמופיע בשאלה‪ ,‬נראה כי‬
                                                         ‫תו אינו מציין סימפוניה‪ ,‬אלא צליל כלשהו‪.‬‬

       ‫(‪ )3‬אות ‪ :‬ניקוד – אות היא סימן כתוב המייצג צליל בשפה‪ .‬ניקוד הוא מערכת הסימנים לציון‬
           ‫התנועות והדגשים בכתב‪ .‬כלומר‪ ,‬הניקוד מציין את התנועה שבה יש להגות את הצליל‪.‬‬

  ‫(‪ )4‬אות ‪ :‬רומן – אות היא סימן כתוב המייצג צליל בשפה‪ .‬רומן הוא יצירה ספרותית‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן‬
                     ‫לומר כי רומן מורכב מצירוף אותיות בסדר מסוים (צורת הרבים של ״אות״)‪.‬‬

‫‪ .6‬התגושש ‪ :‬התגוששות – התגוששות (= היאבקות‪ ,‬התכתשות) היא הפעולה של מי שהתגושש‪ .‬נשים לב‬
                                               ‫כי מדובר בפעולה הדדית בה הצדדים מתגוששים זה בזה‪.‬‬

         ‫(‪ )1‬חיתן ‪ :‬חתונה – חתונה היא חגיגת טקס הנישואין‪ .‬חיתן פירושו הביא שני צדדים בברית‬
                                                                                             ‫הנישואין‪.‬‬

    ‫(‪ )2‬התייעץ ‪ :‬ייעוץ – ייעוץ הוא פעולתו של מי שנותן עצה‪ ,‬התייעץ הוא מי שפנה לאחר כדי לקבל‬
                                                                                                 ‫אותה‪.‬‬

     ‫(‪ )3‬נפגש ‪ :‬מפגש – מפגש הוא מצב שבו הצדדים נפגשים זה עם זה‪ .‬כלומר‪ ,‬מדובר במצב הדדי‬
                                            ‫שבמסגרתו כל אחד מהצדדים בהכרח נפגש עם האחר‪.‬‬

  ‫(‪ )4‬רדף ‪ :‬מרדף – מרדף הוא מצב שבו צד מסוים רודף (= רדף) אחרי הצד השני‪ .‬נשים לב כי פעולת‬
                                                    ‫הרדיפה אינה הדדית‪ ,‬שכן יש צד רודף וצד נרדף‪.‬‬

                                                                                 ‫‪ .7‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
 ‫כדי לקבוע איזו מן האמירות בנוגע לכדור הארץ‪ ,‬אשר מופיעות בתשובות‪ ,‬אינה נכונה‪ ,‬נבחן כל אחת‬

                                               ‫מהן לאור האמור בפסקה‪ ,‬ונבדוק האם היא עולה ממנה‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי ״לעומת זוהר הקוטב המופיע בכדור הארץ‪ ,‬זוהר הקוטב של‬
‫כוכב לכת צדק חזק מאוד והוא אינו נעלם לעולם״‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי זוהר הקוטב של כדור הארץ‬

                                                                            ‫אכן חלש יחסית לזה של צדק‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי ״זוהר הקוטב נוצר כשחלקיקים בעלי אנרגיה גבוהה חודרים‬

  ‫לאטמוספרה שלו‪...‬״‪ .‬מאחר שנאמר בהמשך כי זוהר הקוטב מופיע בכדור הארץ‪ ,‬אזי שבהכרח ניתן‬
                          ‫לטעון לגביו שחלקיקים בעלי אנרגיה גבוהה יכולים לחדור לאטמוספרה שלו‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי זוהר הקוטב שמופיע בכדור הארץ פחות חזק מזה שמופיע בצדק‪,‬‬
     ‫והוסבר כי הסיבה לכך הינה כי ״‪ ...‬משום שלצדק יש שדה מגנטי חזק‪ ,‬המושך אליו חלקיקים כל‬

   ‫העת״‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי דווקא השדה של צדק חזק מזה של כדור הארץ‪ ,‬ולא להפך‪ ,‬כפי שנטען‬
                                                                                                ‫בתשובה זו‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7