Page 6 - ver2
P. 6
סולגי?") .אם כן ,יש היגיון בכך שהכוהן אמר שאי הכרת הכללים איננה תירוץ בעת שליווה
אותו החוצה ,והוסיף שאם גם מכנסיו של נמרוד לא היו בצבע שחור (אילולא היו = אם לא
היו ,כלומר הם כן בצבע שחור) ,היה מתיר לו להישאר במקדש אך לא להשתתף בתפילה ,שכן
העובדה שנמרוד היה לבוש שחור מכף רגל ועד ראש היא בגדר הפרה מלאה של הכלל ,ואם
היה מפר אותו רק באופן חלקי (כלומר לא לובש מכנסיים שחורים ,אלא לבנים ורק חולצתו
הייתה בצבע שחור) ,הכוהן לא היה מוציא אותו מן המקדש ,אלא מאפשר לו לשהות בו אך
בכל זאת מגביל את פעילותו שם (לא להשתתף בתפילה).
תשובה ( )4אינה נכונה .מדבריו של נמרוד ,אשר לבש חולצה שחורה ,עולה כי אין ללבוש
בגדים לבנים במקדש סולגי ("כיצד יכולתי לדעת שאין ללבוש בגדים לבנים בתוך מקדש
סולגי?") .לפיכך ,אין היגיון בדבריו של הכוהן ,כי אי ידיעת הכללים איננה תירוץ וכי אם
(אילו) היו גם מכנסיו של נמרוד שחורים ,היה משליך אותו החוצה ללא כל שהייה ולא מתיר
לו לחזור למקדש ,שהרי אם היו גם מכנסיו של נמרוד בצבע שחור ,אזי שהוא אינו מפר את
הכלל ,ולכוהן אין כל סיבה להשליך אותו מן המקדש.
.13התשובה הנכונה היא (.)1
כדי לקבוע איזו מן השאלות שמופיעות בתשובות היא השאלה המרכזית שנידונה בפסקה,
נעמוד תחילה על תוכן הפסקה.
הפסקה נפתחת באמירה כי העניין במעשיות העם ,שסופרו בזמנים שונים בתרבויות שונות,
אינו גווע .ומיד לאחר מכן מתוארות הסיבות שעומדות בבסיס אמירה זו – העניין במעשיות
העם אינו גווע משום שהן מסבות הנאה לקורא ,וגם משום שהתוכן שלהן טומן בחובו מסר
שפענוחו הוא בגדר אתגר לקורא.
תשובה ( )1נכונה .הפסקה אכן דנה בשאלה "מדוע מעשיות העם מוסיפות לעורר עניין?" ,שכן
מוסברות בה הסיבות בגינן העניין במעשיות אלה אינו גווע ("לא רק בזכות ההנאה שהן
מסבות ...אלא גם משום שהתוכן – "...ביטויים המעידים על קשר סיבתי אשר מסביר מדוע
העניין במעשיות העם אינו גווע ,כפי שנטען במשפט הראשון של הפסקה).
תשובה ( )2אינה נכונה .הפסקה אינה עוסקת בפירוט הרבדים המרכיבים את מעשיות העם,
אלא בסיבות בגינן ממשיכות מעשיות העם לעורר עניין.
תשובה ( )3אינה נכונה .בפסקה אמנם נידונה העובדה שהמסר הטמון במעשיות העם הוא מסר
חבוי שפענוחו הוא בגדר אתגר עבור הקורא ,אך ההתייחסות לכך לא נעשתה באופן המשווה
בין אופיו ובין אופי המסרים של יצירות ספרות מסוגים שונים.
תשובה ( )4אינה נכונה .בפסקה אמנם נאמר כי פענוח המסר החבוי במעשיות העם הוא בגדר
אתגר עבור הקורא ,אך הדבר צוין כדי להדגיש את העובדה שלאתגר זה אין תאריך תפוגה,
ולכן מעשיות העם מוסיפות לעורר עניין ,כלומר עובדה זו צוינה כדי להסביר מדוע העניין
במעשיות העם אינו גווע ולא כדי לעמוד על טיבו של האתגר כשלעצמו.
6