Page 6 - ver2
P. 6

‫סולגי?")‪ .‬אם כן‪ ,‬יש היגיון בכך שהכוהן אמר שאי הכרת הכללים איננה תירוץ בעת שליווה‬
   ‫אותו החוצה‪ ,‬והוסיף שאם גם מכנסיו של נמרוד לא היו בצבע שחור (אילולא היו = אם לא‬
‫היו‪ ,‬כלומר הם כן בצבע שחור)‪ ,‬היה מתיר לו להישאר במקדש אך לא להשתתף בתפילה‪ ,‬שכן‬
    ‫העובדה שנמרוד היה לבוש שחור מכף רגל ועד ראש היא בגדר הפרה מלאה של הכלל‪ ,‬ואם‬
  ‫היה מפר אותו רק באופן חלקי (כלומר לא לובש מכנסיים שחורים‪ ,‬אלא לבנים ורק חולצתו‬
   ‫הייתה בצבע שחור)‪ ,‬הכוהן לא היה מוציא אותו מן המקדש‪ ,‬אלא מאפשר לו לשהות בו אך‬

                                        ‫בכל זאת מגביל את פעילותו שם (לא להשתתף בתפילה)‪.‬‬
       ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מדבריו של נמרוד‪ ,‬אשר לבש חולצה שחורה‪ ,‬עולה כי אין ללבוש‬
      ‫בגדים לבנים במקדש סולגי ("כיצד יכולתי לדעת שאין ללבוש בגדים לבנים בתוך מקדש‬
      ‫סולגי?")‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון בדבריו של הכוהן‪ ,‬כי אי ידיעת הכללים איננה תירוץ וכי אם‬
  ‫(אילו) היו גם מכנסיו של נמרוד שחורים‪ ,‬היה משליך אותו החוצה ללא כל שהייה ולא מתיר‬
   ‫לו לחזור למקדש‪ ,‬שהרי אם היו גם מכנסיו של נמרוד בצבע שחור‪ ,‬אזי שהוא אינו מפר את‬

                                           ‫הכלל‪ ,‬ולכוהן אין כל סיבה להשליך אותו מן המקדש‪.‬‬

                                                                         ‫‪ .13‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
    ‫כדי לקבוע איזו מן השאלות שמופיעות בתשובות היא השאלה המרכזית שנידונה בפסקה‪,‬‬

                                                                   ‫נעמוד תחילה על תוכן הפסקה‪.‬‬

   ‫הפסקה נפתחת באמירה כי העניין במעשיות העם‪ ,‬שסופרו בזמנים שונים בתרבויות שונות‪,‬‬
  ‫אינו גווע‪ .‬ומיד לאחר מכן מתוארות הסיבות שעומדות בבסיס אמירה זו – העניין במעשיות‬
   ‫העם אינו גווע משום שהן מסבות הנאה לקורא‪ ,‬וגם משום שהתוכן שלהן טומן בחובו מסר‬

                                                                 ‫שפענוחו הוא בגדר אתגר לקורא‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬הפסקה אכן דנה בשאלה "מדוע מעשיות העם מוסיפות לעורר עניין?"‪ ,‬שכן‬
       ‫מוסברות בה הסיבות בגינן העניין במעשיות אלה אינו גווע ("לא רק בזכות ההנאה שהן‬

   ‫מסבות‪ ...‬אלא גם משום שהתוכן‪ – "...‬ביטויים המעידים על קשר סיבתי אשר מסביר מדוע‬
                      ‫העניין במעשיות העם אינו גווע‪ ,‬כפי שנטען במשפט הראשון של הפסקה)‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬הפסקה אינה עוסקת בפירוט הרבדים המרכיבים את מעשיות העם‪,‬‬
                                         ‫אלא בסיבות בגינן ממשיכות מעשיות העם לעורר עניין‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה אמנם נידונה העובדה שהמסר הטמון במעשיות העם הוא מסר‬
  ‫חבוי שפענוחו הוא בגדר אתגר עבור הקורא‪ ,‬אך ההתייחסות לכך לא נעשתה באופן המשווה‬
                                 ‫בין אופיו ובין אופי המסרים של יצירות ספרות מסוגים שונים‪.‬‬
  ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה אמנם נאמר כי פענוח המסר החבוי במעשיות העם הוא בגדר‬
   ‫אתגר עבור הקורא‪ ,‬אך הדבר צוין כדי להדגיש את העובדה שלאתגר זה אין תאריך תפוגה‪,‬‬
     ‫ולכן מעשיות העם מוסיפות לעורר עניין‪ ,‬כלומר עובדה זו צוינה כדי להסביר מדוע העניין‬
                         ‫במעשיות העם אינו גווע ולא כדי לעמוד על טיבו של האתגר כשלעצמו‪.‬‬

                                                                                                                       ‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11