Page 2 - ver2
P. 2
שניסחנו בשאלה ,יתקבל המשפט הבא – בקול זה ללא חרש – אשר משמעותו אינה
נכונה).
( )4ברציפות :הרף – ברציפות זה באופן בלתי פוסק ,כלומר ללא הרף (=ללא הפסק).
.5התחוור :ברור – התחוור זה הפך להיות ברור.
( )1התמוטט :רעוע – דבר רעוע הוא דבר שעשוי להתפרק ,להתמוטט בכל רגע .ההתמוטטות
היא תוצאה של מצב רעוע ,ואינה הופכת דבר לרעוע.
( )2התרופף :רפוי – התרופף זה הפך להיות רפוי .מדובר בשינוי מצב – תחילה הדבר היה
הדוק ,אך כיוון שהתרופף ,השתנה מצבו והוא הפך להיות רפוי .קשר זה אכן זהה לקשר
שבין המילים שמופיעות בשאלה ,שכן הדבר שהתחוור היה תחילה מעורפל ולא מובן,
ומכיוון שהתחוור ,השתנה מצבו והוא הפך להיות ברור.
( )3השתופף :זקוף – השתופף פירושו התכופף ,כלומר הפך ללא זקוף.
( )4השתמר :בלוי – השתמר פירושו נשאר כמו שהוא ללא שינוי ,לא התבלה עם הזמן (לא
נהיה בלוי).
.6תכנן :זמם – זמם זה תכנן לעשות משהו מזיק.
( )1שילם :שיחד – שיחד זה העניק כסף (שילם) שלא כחוק לאדם מסוים כדי שיסייע לו.
נשים לב כי מעשה השוחד כשלעצמו הוא אמנם מעשה פסול ,אך אין מדובר בתשלום של
כסף "מזיק".
( )2אמר :שיקר – שיקר זה אמר דבר שאינו אמת .אין בהכרח שהדברים השקריים שנאמרו
מזיקים.
( )3האזין :צותת – צותת זה האזין בסתר לדבריהם של האחרים.
( )4שכנע :הסית – הסית זה שכנע מישהו לעשות דבר פסול ,מזיק.
.7התשובה הנכונה היא (.)1
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות משקפת נכונה את המשל בו השתמשה
נועה ,נעמוד תחילה על ההקשר בו נאמרו דבריה ,וכן על היחס ביניהם ובין דבריה של טלי.
טלי משתפת את נועה בכך שלקראת נסיעתה לשווייץ ,היא עיינה בספרי אומנות רבים כדי
לקנות ידע על היצירות שיוצגו במוזיאונים שבהם תבקר ,אך לצערה אינה זוכרת דבר ממה
שקראה .בתגובה ,אומרת לה נועה כי אין לה מה לדאוג ,שכן גוש בוץ המוטח בקיר יותיר עליו
כתם גם אם ייפול .אם כן ,ניתן להבין כי נועה סבורה שדאגתה של טלי מכך שלא תזכור דבר
ממה שקראה מוגזמת ,שהרי כשם שגוש בוץ שמוטח על הקיר יותר עליו סימן גם אם ייפול,
כך גם חלק מהידע שקראה טלי לקראת נסיעתה יישאר בזיכרונה.
תשובה ( )1נכונה .כאמור ,נועה אכן המשילה בדבריה את הידע שבוודאי נותר בזיכרונה של
טלי ,לכתם שנותר על הקיר.
תשובה ( )2אינה נכונה .מן האמור עולה כי נועה המשילה את הידע על היצירות המוצגות
במוזיאונים לגוש הבוץ עצמו ,ולא להטחתו בקיר ,שכן פעולה זו משולה לצריכת הידע על
2