Page 2 - ver2
P. 2

‫שניסחנו בשאלה‪ ,‬יתקבל המשפט הבא – בקול זה ללא חרש – אשר משמעותו אינה‬
                                                                                       ‫נכונה)‪.‬‬

        ‫(‪ )4‬ברציפות ‪ :‬הרף – ברציפות זה באופן בלתי פוסק‪ ,‬כלומר ללא הרף (=ללא הפסק)‪.‬‬

                                                 ‫‪ .5‬התחוור ‪ :‬ברור – התחוור זה הפך להיות ברור‪.‬‬
‫(‪ )1‬התמוטט ‪ :‬רעוע – דבר רעוע הוא דבר שעשוי להתפרק‪ ,‬להתמוטט בכל רגע‪ .‬ההתמוטטות‬

                                       ‫היא תוצאה של מצב רעוע‪ ,‬ואינה הופכת דבר לרעוע‪.‬‬
   ‫(‪ )2‬התרופף ‪ :‬רפוי – התרופף זה הפך להיות רפוי‪ .‬מדובר בשינוי מצב – תחילה הדבר היה‬
 ‫הדוק‪ ,‬אך כיוון שהתרופף‪ ,‬השתנה מצבו והוא הפך להיות רפוי‪ .‬קשר זה אכן זהה לקשר‬
    ‫שבין המילים שמופיעות בשאלה‪ ,‬שכן הדבר שהתחוור היה תחילה מעורפל ולא מובן‪,‬‬

                                   ‫ומכיוון שהתחוור‪ ,‬השתנה מצבו והוא הפך להיות ברור‪.‬‬
                       ‫(‪ )3‬השתופף ‪ :‬זקוף – השתופף פירושו התכופף‪ ,‬כלומר הפך ללא זקוף‪.‬‬
  ‫(‪ )4‬השתמר ‪ :‬בלוי – השתמר פירושו נשאר כמו שהוא ללא שינוי‪ ,‬לא התבלה עם הזמן (לא‬

                                                                                  ‫נהיה בלוי)‪.‬‬

                                                ‫‪ .6‬תכנן ‪ :‬זמם – זמם זה תכנן לעשות משהו מזיק‪.‬‬
    ‫(‪ )1‬שילם ‪ :‬שיחד – שיחד זה העניק כסף (שילם) שלא כחוק לאדם מסוים כדי שיסייע לו‪.‬‬
 ‫נשים לב כי מעשה השוחד כשלעצמו הוא אמנם מעשה פסול‪ ,‬אך אין מדובר בתשלום של‬

                                                                                ‫כסף "מזיק"‪.‬‬
‫(‪ )2‬אמר ‪ :‬שיקר – שיקר זה אמר דבר שאינו אמת‪ .‬אין בהכרח שהדברים השקריים שנאמרו‬

                                                                                     ‫מזיקים‪.‬‬
                            ‫(‪ )3‬האזין ‪ :‬צותת – צותת זה האזין בסתר לדבריהם של האחרים‪.‬‬
                           ‫(‪ )4‬שכנע ‪ :‬הסית – הסית זה שכנע מישהו לעשות דבר פסול‪ ,‬מזיק‪.‬‬

                                                                        ‫‪ .7‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
  ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות משקפת נכונה את המשל בו השתמשה‬
   ‫נועה‪ ,‬נעמוד תחילה על ההקשר בו נאמרו דבריה‪ ,‬וכן על היחס ביניהם ובין דבריה של טלי‪.‬‬

   ‫טלי משתפת את נועה בכך שלקראת נסיעתה לשווייץ‪ ,‬היא עיינה בספרי אומנות רבים כדי‬
   ‫לקנות ידע על היצירות שיוצגו במוזיאונים שבהם תבקר‪ ,‬אך לצערה אינה זוכרת דבר ממה‬
‫שקראה‪ .‬בתגובה‪ ,‬אומרת לה נועה כי אין לה מה לדאוג‪ ,‬שכן גוש בוץ המוטח בקיר יותיר עליו‬
 ‫כתם גם אם ייפול‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי נועה סבורה שדאגתה של טלי מכך שלא תזכור דבר‬
  ‫ממה שקראה מוגזמת‪ ,‬שהרי כשם שגוש בוץ שמוטח על הקיר יותר עליו סימן גם אם ייפול‪,‬‬

                             ‫כך גם חלק מהידע שקראה טלי לקראת נסיעתה יישאר בזיכרונה‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬נועה אכן המשילה בדבריה את הידע שבוודאי נותר בזיכרונה של‬
                                                                     ‫טלי‪ ,‬לכתם שנותר על הקיר‪.‬‬

     ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי נועה המשילה את הידע על היצירות המוצגות‬
     ‫במוזיאונים לגוש הבוץ עצמו‪ ,‬ולא להטחתו בקיר‪ ,‬שכן פעולה זו משולה לצריכת הידע על‬

                                                                                                                      ‫‪2‬‬
   1   2   3   4   5   6   7