Page 9 - ver2
P. 9
להבין כי החוקרים בוחנים את מגמת ההשפעה של סוג התוכן אליו נחשפו הנבדקים על מידת
האמון שנתנו באדם זר.
תשובה ( )1אינה נכונה .מכיוון שכלל הנבדקים לקחו חלק באינטראקציה זהה ,אשר בסופה
הועלתה בפניהם בקשה שההיענות או הסירוב לה מעידים על נכונותם לתת אמון באדם זר,
אזי שלא ייתכן כי החוקרים ביקשו לבדוק מה השפעתה של האינטראקציה על נכונותם של
הנבדקים לעשות כן ,שהרי אין בחלוקת הנבדקים לקבוצות וייחודן לפי סוג התוכן שאליו הם
נחשפו כל צורך כדי לבדוק שאלה זו.
תשובה ( )2נכונה .מן האמור אכן עולה כי החוקרים ביקשו לבדוק את השאלה האם חשיפה
למעשי נוכלות גורמת לירידה במתן אמון בזרים ,שהרי חשיפתם של מחצית הנבדקים לתוכן
הנוגע למעשי נוכלות ובדיקת נכונותם לתת אמון בזרים בהשוואה לנכונותם של מי שלא
נחשפו לכך לעשות כן ,מלמדות האם החשיפה למעשי גורמת לירידה במתן אמון בזרים – אם
יתברר כי בקרב מי שנחשפו למעשי נוכלות היה שיעור הנבדקים שנענו לבקשת החוקר נמוך
משיעור הנבדקים שנענו לכך בקרב הנבדקים שלא נחשפו למעשי נוכלות ,ניתן היה לקבוע כי
החשיפה לתוכן מעין זה היא שגרמה לירידה במתן אמון בזרים.
תשובה ( )3אינה נכונה .השאלה האם חשיפה למעשי נוכלות משפיעה על מידת האמינות שבני
אדם מייחסים למוצרים אינה מתאימה להיות השאלה שביקשו החוקרים לבדוק ,שהרי נאמר
כי הדיון בטיב המוצרים כלל לא היווה חלק ממטרת הניסוי.
תשובה ( )4אינה נכונה .השאלה העוסקת בדבר טיב השפעתה של חשיפה לתכנים מטרידם על
נכונותם של בני אדם לעזור לזולת השרוי במצוקה אינה מתאימה להיות השאלה אותה ביקשו
החוקרים לבדוק ,שהרי שתי קבוצות הנבדקים נחשפו לתכנים מטרידים .מכאן שהשוואה בין
שיעור הנבדקים שנענו לבקשת המראיין בכל קבוצה ,אין בה כדי ללמוד מהי השפעתה של
חשיפה לתכנים מעין אלה על נכונות האדם לעזור לאדם השרוי במצוקה.
.17התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע איזה מן הנתונים שמופיעים בתשובות אינו מתאים להיות אחד מהנתונים
שעליהם התבססה מדיניות חברת האשראי ,נפשט תחילה את עיקרי המדיניות ,ולאחר מכן
נבחן כל אחד מן הנתונים לאור זאת.
מדיניות חברת האשראי נשענת על ההנחה שלפיה במקרים בהם הכתובת למשלוח שצוינה
בעת הזמנה שהתבצעה באינטרנט רחוקה יותר מ 50-ק"מ מכתובתו של בעל כרטיס האשראי
כפי שמופיעה ברישומי החברה ,קיים סיכוי גדול שהעסקה התבצעה על ידי אדם שגנב את
כרטיס האשראי ולא על ידי בעליו .לפיכך ,במצב האמור ,מתנה החברה את ביצוע העסקה
באישור טלפוני של בעל הכרטיס .כלומר ,חברת האשראי מניחה שציון כתובת בעת ביצוע
העסקה רחוקה מעיד על ניסיון הונאה.
תשובה ( )1אינה נכונה .העובדה שאמנם לעתים הקונים מבקשים לשלוח את המוצרים שקנו
למקום עבודתם ,אך רובם מתגוררים במרחק של לא יותר מ 50-ק"מ משם אכן מתאימה
להיות אחד הנתונים שעליהם מבוססת מדיניות חברת האשראי ,שהרי עולה ממנה כי ציון
9