Page 6 - ver2
P. 6
.12התשובה הנכונה היא (.)3
כדי לקבוע איזה מן המשפטים שמופיעים בתשובות מסכם באופן הטוב ביותר את תפיסתו
הייחודית של מסדר הנקשבנדיה ,נבין תחילה את האמור בפסקה.
בפסקה נאמר כי המסדר התייחד בכך שדגל ב"התבודדות בתוך החברה" ,ולאחר מכן הוסברה
משמעות הדבר ("אדם מסוגל ...בענייני חולין") – האמונה והמסירות לאל יכולות להתקיים
יחד עם דברים שאין בהם קדושה .בהמשך נאמר כי לפי תפיסה זו אין לוותר על שאר
העניינים בעולם וכי בתוך המסגרת הרוחנית הזו התאפשרה גם פעילות פוליטית ("תפיסה זו
שללה ...מבחינה רוחנית") .לבסוף נאמר כי גם נכסים חומריים הם לגיטימיים ,והם אף
נתפסים כביטוי לחסדו של האל ,כל עוד האדם מנותק מהם מבחינה רוחנית ואדיש
להימצאותם כשם שהוא אדיש להעדרם ("גם נכסים ...כמו להעדרם").
תשובה ( )1אינה נכונה .בתשובה זו נטען כי תפיסתו הייחודית של המסדר הינה כי על האדם
להתרכז בעבודת האל ולהתנתק מנכסים חומריים ומפעילות פוליטית – דבר המנוגד לאמור
בפסקה ,כי תפיסת המסדר שללה פרישה מענייני העולם (ניתוק מענייני העולם ועיסוק
טוטאלי בעבודת האל) ,יצרה מסגרת שבה פעילות פוליטית היא דבר לגיטימי ,וראתה בנכסים
חומריים דבר לגיטימי ואף סמל לחסדי האל.
תשובה ( )2אינה נכונה .מן האמור אמנם עולה כי לפי תפיסתו הייחודית של המסדר אל לאדם
לפרוש מענייני העולם הזה ("תפיסה זו שללה פרישה מענייני העולם הזה") ,אך לא נאמר כי
אין לעשות זאת מכיוון שאחרת לא יוכל להחזיק בנכסים חומריים או לקיים פעילות פוליטית,
כי אם מכיוון שאדם יכול לחוש בתוכו את האל ולהתרכז בו ,ויחד עם זאת להיות מעורב
בענייני חולין.
תשובה ( )3נכונה .בפסקה נאמר כי המסדר דגל בכך שאדם מסוגל לחוש בתוך תוכו את האל
ולהתרכז בו ,ויחד עם זאת להיות מעורב בענייני חולין ,וכן כי ענייני העולם (פעילות פוליטית
וגם נכסים חומריים) הם לגיטימיים ,כל עוד האדם מנותק מהם ברוחו .כלומר ,על האדם
להתנתק מבחינה רוחנית מענייני העולם הזה ולחוש את האל בתוך תוכו ,אך בלי להתנתק
מהחברה.
תשובה ( )4אינה נכונה .מן האמור עולה כי לפי תפיסת המסדר אפשר שאדם יעסוק בענייני
חולין (דברים שאינם קדושים) מבלי שהדבר יתנגש עם יכולתו לחוש את האל בתוכו ולהתרכז
בו ,אך היכולת לעסוק בעניינים הללו אינה מותנית בכך.
.13התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע איזו מן השאלות שמופיעות בתשובות אינה מתאימה להשלים את דברי התובע,
נבין תחילה את דבריו וכן את ההקשר בו נאמרו.
התובע הציג לנאשם שאלה עליה התבקש לענות ב'כן' או 'לא' .בתגובה לכך אמר סנגורו של
הנאשם כי אינו מתיר למרשו לענות על שאלה זו ,שכן אדם חף מפשע אינו יכול להשיב עליה
בלי לשקר .כלומר ,מתן תשובה שלילית או חיובית כאחד יאלץ את הנאשם לשקר .לפיכך,
עלינו לבדוק איזו מן השאלות לא תאלץ אדם חף משפע לשקר.
6