Page 8 - ver2
P. 8

‫‪ .17‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המופיעות בתשובות ממחישה את הטענה כי הבעייתיות שוייץ הצביע עליה‬

                       ‫קיימת גם בהצעתו שלו‪ ,‬נבין תחילה באיזו בעייתיות מדובר‪ ,‬כפי שעולה מן הפסקה‪.‬‬

   ‫נאמר כי וייץ אינו מסכים עם הטענה ("דחה את הטענה") לפיה יש מהות משותפת לכל סוגי האמנויות‪,‬‬
       ‫ולכן ניתן לעסוק באמנות כמכלול‪ .‬זאת מכיוון שלדעתו‪ ,‬הקשרים בין סוגי האמנויות שונים זה מזה‬

     ‫("הספרות דומה למוזיקה באופן אחר משהיא דומה לציור למשל")‪ .‬לדבריו‪ ,‬מוטב לעסוק בכל סוג של‬
      ‫אמנות בנפרד‪ ,‬כשלעצמו‪ ,‬למשל רק בספרות‪ ,‬או רק בציור‪ .‬עם זאת‪ ,‬ניתן לטעון כי הבעייתיות שהוא‬
 ‫הצביע עליה בעניין העיסוק באמנות כמכלול (הקשרים בין סוגי האמנויות שונים זה מזה) קיימת בהצעתו‬
   ‫שלו‪ .‬מכך ניתן להבין כי עלינו לחפש תשובה הממחישה את הטענה לפיה אין טעם לדון בסוג מסוים של‬

                     ‫אמנות כמכלול‪ ,‬מכיוון שהקשרים בין סוגי היצירות המשתייכים אליה שונים זה מזה‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬אמירה זו אכן מתאימה להמחיש את הטענה האמורה‪ ,‬שכן לפיה אין להתייחס לספרות‬
   ‫(סוג מסוים של אמנות) כמכלול‪ ,‬מכיוון שהדמיון בין סוגי היצירות המשתייכים אליה שונים זה מזה –‬

 ‫רומן ארוך‪ ,‬סיפור קצר ופואמה הם כולם סוגים שונים של יצירות ספרותיות‪ ,‬וכפי שנטען בתשובה זו‪ ,‬בין‬
                                                                               ‫יצירות שונות קיים דמיון שונה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬האמירה המופיעה בתשובה זו אינה ממחישה את הבעייתיות בהצעתו של וייץ‪ ,‬שכן‬
‫הוא מציע שניתן לדון בסוג מסוים של אמנות כמכלול‪ ,‬ואילו בתשובה זו נשללת הטענה שהוא עצמו דוחה‪,‬‬

                                                                            ‫אך בנימוק שונה מהנימוק שהציע‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬האמירה המופיעה בתשובה זו אינה ממחישה את הבעייתיות בהצעתו של וייץ‪ ,‬שכן‬

    ‫היא אמנם דוחה את הצעתו באופן חלקי (לדון בכל סוג אמנות כשלעצמו)‪ ,‬אך הבעייתיות המצוינת בה‬
                                                                      ‫אינה דומה לבעייתיות עליה הצביע וייץ‪.‬‬

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬האמירה המופיעה בתשובה זו אינה ממחישה את הבעייתיות בהצעתו של וייץ‪ ,‬שכן‬
    ‫היא אמנם דוחה את הצעתו באופן חלקי (לדון בכל סוג אמנות כשלעצמו)‪ ,‬אך הבעייתיות המצוינת בה‬
   ‫אינה דומה לבעייתיות עליה הצביע וייץ – לפיה הקשרים שונים זה מזה‪ ,‬ולא כי הדבר צפוי להבליט את‬
                                                ‫ההבדלים בין הסוגים ולא את הקשרים המתקיימים ביניהם‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .18‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המופיעות בתשובות היא המתאימה ביותר לשמש כותרת לפסקה השנייה‪,‬‬

                                 ‫עלינו להבין תחילה את תוכן הפסקה ולעמוד על הנושא המרכזי שנידון בה‪.‬‬

‫בפסקה הראשונה הוצג בכלליות "רעב תפוחי האדמה הגדול" שפקד את אירלנד‪ ,‬ונאמר כי הדבר היה בעל‬
   ‫משמעות עצומה בהיסטוריה של המדינה‪ ,‬וכי השלכותיו עליה ניכרות עד ימינו‪ .‬הפסקה השנייה נפתחת‬
          ‫במשפט "צירוף של גורמים טבעיים‪ ,‬חברתיים ופוליטיים הביא לרעב הגדול והקנה לו את ממדיו‬
      ‫המחרידים" (שורה ‪ .)4‬בהמשך לכך פורטו אותם גורמים (שלטון אנגלי‪ ,‬מדיניות של אפליה – גורמים‬
         ‫פוליטיים‪ ,‬נוהג "חלוקת משנה" – גורמים חברתיים‪ ,‬היכולת לגדל תפוחי אדמה באדמות אירלנד‪,‬‬

                                                                                                                           ‫‪8‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12