Page 8 - ver2
P. 8
.17התשובה הנכונה היא (.)1
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המופיעות בתשובות ממחישה את הטענה כי הבעייתיות שוייץ הצביע עליה
קיימת גם בהצעתו שלו ,נבין תחילה באיזו בעייתיות מדובר ,כפי שעולה מן הפסקה.
נאמר כי וייץ אינו מסכים עם הטענה ("דחה את הטענה") לפיה יש מהות משותפת לכל סוגי האמנויות,
ולכן ניתן לעסוק באמנות כמכלול .זאת מכיוון שלדעתו ,הקשרים בין סוגי האמנויות שונים זה מזה
("הספרות דומה למוזיקה באופן אחר משהיא דומה לציור למשל") .לדבריו ,מוטב לעסוק בכל סוג של
אמנות בנפרד ,כשלעצמו ,למשל רק בספרות ,או רק בציור .עם זאת ,ניתן לטעון כי הבעייתיות שהוא
הצביע עליה בעניין העיסוק באמנות כמכלול (הקשרים בין סוגי האמנויות שונים זה מזה) קיימת בהצעתו
שלו .מכך ניתן להבין כי עלינו לחפש תשובה הממחישה את הטענה לפיה אין טעם לדון בסוג מסוים של
אמנות כמכלול ,מכיוון שהקשרים בין סוגי היצירות המשתייכים אליה שונים זה מזה.
תשובה ( )1נכונה .אמירה זו אכן מתאימה להמחיש את הטענה האמורה ,שכן לפיה אין להתייחס לספרות
(סוג מסוים של אמנות) כמכלול ,מכיוון שהדמיון בין סוגי היצירות המשתייכים אליה שונים זה מזה –
רומן ארוך ,סיפור קצר ופואמה הם כולם סוגים שונים של יצירות ספרותיות ,וכפי שנטען בתשובה זו ,בין
יצירות שונות קיים דמיון שונה.
תשובה ( )2אינה נכונה .האמירה המופיעה בתשובה זו אינה ממחישה את הבעייתיות בהצעתו של וייץ ,שכן
הוא מציע שניתן לדון בסוג מסוים של אמנות כמכלול ,ואילו בתשובה זו נשללת הטענה שהוא עצמו דוחה,
אך בנימוק שונה מהנימוק שהציע.
תשובה ( )3אינה נכונה .האמירה המופיעה בתשובה זו אינה ממחישה את הבעייתיות בהצעתו של וייץ ,שכן
היא אמנם דוחה את הצעתו באופן חלקי (לדון בכל סוג אמנות כשלעצמו) ,אך הבעייתיות המצוינת בה
אינה דומה לבעייתיות עליה הצביע וייץ.
תשובה ( )4אינה נכונה .האמירה המופיעה בתשובה זו אינה ממחישה את הבעייתיות בהצעתו של וייץ ,שכן
היא אמנם דוחה את הצעתו באופן חלקי (לדון בכל סוג אמנות כשלעצמו) ,אך הבעייתיות המצוינת בה
אינה דומה לבעייתיות עליה הצביע וייץ – לפיה הקשרים שונים זה מזה ,ולא כי הדבר צפוי להבליט את
ההבדלים בין הסוגים ולא את הקשרים המתקיימים ביניהם.
.18התשובה הנכונה היא (.)4
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המופיעות בתשובות היא המתאימה ביותר לשמש כותרת לפסקה השנייה,
עלינו להבין תחילה את תוכן הפסקה ולעמוד על הנושא המרכזי שנידון בה.
בפסקה הראשונה הוצג בכלליות "רעב תפוחי האדמה הגדול" שפקד את אירלנד ,ונאמר כי הדבר היה בעל
משמעות עצומה בהיסטוריה של המדינה ,וכי השלכותיו עליה ניכרות עד ימינו .הפסקה השנייה נפתחת
במשפט "צירוף של גורמים טבעיים ,חברתיים ופוליטיים הביא לרעב הגדול והקנה לו את ממדיו
המחרידים" (שורה .)4בהמשך לכך פורטו אותם גורמים (שלטון אנגלי ,מדיניות של אפליה – גורמים
פוליטיים ,נוהג "חלוקת משנה" – גורמים חברתיים ,היכולת לגדל תפוחי אדמה באדמות אירלנד,
8