Page 5 - ver2
P. 5

‫‪ .12‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
              ‫כדי לקבוע איזה מן הממצאים המופיעים בתשובות מחזק את מסקנת החוקרים‪ ,‬עלינו לעמוד תחילה על‬

                                                                                                                  ‫מסקנה זו‪.‬‬
              ‫מסקנת החוקרים היא שהשערתם הקודמת הייתה שגויה – תחילה הם שיערו שהחומר אלפא משפר את‬
            ‫מצב הרוח‪ ,‬ולאחר מכן הסיקו שהדבר שגוי‪ ,‬כלומר‪ ,‬שהחומר אלפא לא משפר את מצב הרוח‪ .‬לפיכך‪ ,‬עלינו‬

                                                                                ‫לחפש בתשובות ממצא שמחזק מסקנה זו‪.‬‬

            ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מכך שמצב רוחו של מי שאכל שורשי פפאיה שאינם מכילים אלפא לא השתפר‪ ,‬לא‬
               ‫ניתן ללמוד דבר אשר לקיומה של השפעת צריכת אלפא על מצב הרוח‪ ,‬שכן זה הקשר המתואר במסקנת‬
                                                                                                                  ‫החוקרים‪.‬‬
                  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬הנתון המופיע בתשובה זו חוזר למעשה על נתון שהופיע בשאלה ושאינו מוטל‬
                  ‫בספק – אכילת שורשי פפאיה מביאה לשיפור במצב הרוח‪ ,‬ואין בו כדי לחזק או להחליש את מסקנת‬
                               ‫החוקרים כי החומר אלפא‪ ,‬אשר מצוי בשורש הפפאיה‪ ,‬אינו הגורם לשיפור במצב הרוח‪.‬‬
                 ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬אם מידת השיפור במצב הרוח של מי שאכלו שורשי פפאיה המכילים אלפא‪ ,‬ושל מי‬
                  ‫שאכלו שורשי פפאיה שהוצא מהם חומר זה הייתה דומה‪ ,‬אזי שהשיפור במצב הרוח אינו תוצאה של‬
                 ‫צריכת אלפא‪ ,‬כי אם של חומר אחר המצוי בשורשי הפפאיה‪ ,‬והדבר אכן מחזק את מסקנת החוקרים‪.‬‬
                 ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הנתון המופיע בתשובה זו מצביע על כך שלא נגרם שיפור במצב הרוח מצריכת‬

             ‫גלולות האלפא כיוון שהן הכילו חומר שבמגע עם אלפא גורם לדיכאון‪ ,‬ולא מכיוון שבהכרח החומר אלפא‬
                ‫אינו משפר את מצב הרוח‪ .‬נתון זה מהווה הסבר חלופי לממצאים עליהם מתבססת מסקנת החוקרים‪,‬‬
                                                                                                 ‫ולפיכך הוא מחליש אותה‪.‬‬

                                                                                                  ‫‪ .13‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
                  ‫כדי לקבוע איזה מן המועמדים המוצגים בתשובות עשוי לעמוד בתנאי הקבלה ל"מצילה"‪ ,‬נשווה בין‬

                         ‫נתוניהם של כל אחד לתנאים המתוארים בשאלה‪ ,‬ונבדוק אם לא קיימת סתירה בין הדברים‪.‬‬

              ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬מועמד שלא ניגן יצירה מפרי עטו‪ ,‬ובבחינת הקצב קיבל את הציון ‪ ,80‬אכן עשוי לעמוד‬
                ‫בתנאי הקבלה ל"מצילה"‪ ,‬שכן לפי תנאי א‪ ,‬נגינת יצירה פרי עטו של המועמד היא בבחינת רשות‪ ,‬ולפי‬
                                                      ‫תנאי ב אפשר שאחד מציוני שלושת הבחינות יהיה ‪ 70‬לכל הפחות‪.‬‬
                 ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מועמד שניגן שלושה קטעים‪ :‬שני קטעים מאותו הסגנון שחוברו בידי המורים‬

             ‫בבית הספר ויצירה מפרי עטו‪ ,‬לא יעמוד בתנאי הקבלה ל"מצילה"‪ ,‬שכן לפי תנאי א‪ ,‬על המועמד לנגן שני‬
                                                              ‫קטעים מסגנונות שונים שחוברו בידי המורים בבית הספר‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מועמד שקיבל את הציון ‪ 67‬בבחינת השמיעה ואת הציון ‪ 100‬בבחינות הקצב‬
              ‫והידע במוזיקה‪ ,‬לא יעמוד בתנאי הקבלה ל"מצילה"‪ ,‬שכן לפי תנאי ב'‪ ,‬ציוני שתי בחינות צריכים להיות‬

                       ‫גבוהים מ‪ ,85-‬והוא אמנם עומד בכך‪ ,‬אך ציונה של בחינה השלישית צריך להיות ‪ 70‬לכל הפחות‪.‬‬
             ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מועמד שחיבר בעצמו את שני הקטעים שניגן‪ ,‬והם היו מסגנונות שונים‪ ,‬לא יעמוד‬

‫‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10