Page 6 - ver1
P. 6
תשובה ( )1אינה נכונה .הטענה שמופיעה בתשובה זו מתייחסת לשינוי העמדה כתלות
בנכונותה ,ואילו בפסקה אין כל התייחסות לכך ,כי אם התאמתה לאחר כך שלא תעמוד
בסתירה אליה.
תשובה ( )2אינה נכונה .בטענה שמופיעה בתשובה זו נאמר כי מכיוון שאלכסנדר הגדול מאמין
שלא ראוי ללמוד מכל אדם ,אין זה משנה איזו תשובה משיבים לשאלותיו .מכך שחז"ל
החליפו את תשובתם כך שלא תעמוד בסתירה לעמדתו של אלכסנדר הגדול ,אזי שהם סבורים
כי זה דווקא כן משנה איזו תשובה משיבים לשאלותיו.
תשובה ( )3נכונה .מן האמור אכן עולה כי חז"ל האמינו שאין טעם לתת לאדם תשובה שלא
יוכל לקבל אותה ,שהרי זו הסיבה לכך שלא נתנו לאלכסנדר תשובה העומדת בסתירה
לעמדתו ,אך אין פירוש הדבר שצריך להשיב לו תשובה המשקפת בדיוק את עמדתו (התשובה
שנתנו לו אינה זהה לתפיסתו ,אך אינה עומדת בסתירה לה).
תשובה ( )4אינה נכונה .בטענה שמופיעה בתשובה זו נאמר כי חז"ל אימצו את עמדתו של
אלכסנדר בסוגיה "איזהו חכם" ,אך מכיוון שהתשובה שנתנו לו לשאלה זו אינה זהה
לתפיסתו ,אזי שהם לא אימצו את עמדתו.
.13התשובה הנכונה היא (.)3
כדי לקבוע כיצד משפיעה העובדה שמופיעה בתשובה זו על מסקנות המחקר המתואר ,נבחן
את המידע ביחס לנתוני המחקר וכן ביחס למסקנות שעלו ממנו.
הערה :המידע החדש מופיע בעמודה המודגשת – "תפוקה יומית ממוצעת לעובד טרם עריכת
המחקר".
שיפור בתפוקה תפוקה יומית תפוקה יומית קבוצה
4 ממוצעת לעובד ממוצעת לעובד
"כסף" – קבלת תגמול
בזמן עריכת טרם עריכת כספי
המחקר המחקר
8 4 "שבח" – קבלת תגמול
מילולי
27 5
"ללא תגמול" – ללא
ללא שיפור 6 6 קבלת תגמול
מבחינת הנתונים עולה כי המידע לגביו נשאלנו בשאלה מצביע על כך שהתגמול הכספי הביא
לשיפור גדול יותר בתפוקה הממוצעת מהשיפור שנגרם כתוצאה מהתגמול המילולי ,וכי כל
סוג של תגמול מביא לידי הגדלת התפוקה היומית ,שהרי שני סוגי התגמולים הביאו לכדי
עלייה בתפוקה היומית ,ואילו בקרב מי שלא קיבלו תגמול כלל ,לא חלה כל עלייה בתפוקה זו.
אם כן ,מידע זה מחזק את מסקנה א ,שלפיה כל מתן תגמול מביא לידי הגדלת תפוקתם של
6