Page 2 - ver1
P. 2
.5מחילה :להתנצל – להתנצל זה לבקש ממישהו מחילה על מעשה רע.
( )1תשובה :לשאול – לשאול זה לבקש ממישהו תשובה על שאלה.
( )2עבודה :להתפרנס – להתפרנס זה להרוויח די לצורכי הקיום ,ועבודה היא אמצעי שנועד
לכך .להתפרנס אין פירושו לבקש עבודה ,כי אם לעבוד כדי להתכלכל באופן המספק את
צרכיו של אדם.
( )3מחאה :למרוד – למרוד זה לא להסכים עוד להישמע למשהו או למישהו ,להתקומם נגדו,
ומחאה היא הבעה נחרצת של אי – הסכמה ,כלומר היא אמצעי שניתן להביע באמצעותו
מרד.
( )4הקנטה :להתחצף – להתחצף זה לדבר ולהתנהג בגסות ובחוסר נימוס ,על פי רוב אל
אדם מבוגר או מכובד .הקנטה היא הכעסה והרגזה של מישהו בדברי לעג עוקצניים.
אפשר אמנם שההתחצפות תיעשה על ידי הקנטה ,אך להתחצף אין פירושו לבקש ממישהו
הקנטה.
.6שרלטן :מומחיות – שרלטן הוא מי שמתחזה לאדם בעל מומחיות.
( )1משתמט :חובה – משתמט הוא מי שמתחמק ממילוי חובתו.
( )2פחדן :חשש – פחדן הוא מי שנוטה לפחד ,כלומר יש לו חששות רבים.
( )3גרגרן :מאכל – גרגרן הוא מי שמתמסר לתאוות האכילה ,להוט אחר אכילה (אחר
מאכלים).
( )4מתחלה :מחלה – מתחלה הוא מי שמתחזה לחולה (=לאדם בעל מחלה).
.7התשובה הנכונה היא (.)4
מזכיר הקיבוץ פתח את האספה ואמר" :כולנו יודעים כי ענף גידולי השדה הוא נטל כלכלי על
קיבוצנו ,ומבחינה כלכלית לא כדאי להמשיך ולהחזיק בו .למרות זאת אני סבור כי עלינו
להמשיך את הפעילות בו ,וזאת בגלל ערכו החינוכי".
תשובה ( )1אינה נכונה .מזכיר הקיבוץ אומר תחילה כי ענף גידולי השדה הוא נכס כלכלי
חשוב ומבחינה כלכלית לא כדאי להפסיק את העבודה בו .לפיכך ,אין היגיון בהמשך דבריו,
שכן הוא טוען כי עם זאת ,כלומר למרות שענף הגידולים רווחי ,יש להמשיך ולהחזיק בו כדי
להציל את הקיבוץ מפשיטת רגל .שהרי פשיטת הרגל תימנע בגלל שהוא רווחי.
תשובה ( )2אינה נכונה .מזכיר הקיבוץ אומר תחילה כי ענף גידולי השדה אינו רווחי (אינו
מכניס רווחים לקיבוץ) ,ומבחינה כלכלית לא כדאי להמשיך ולהחזיק בו .לפיכך ,אין היגיון
בהמשך דבריו ,שכן הוא טוען כי משום כך ,אין לוותר עליו (להימנע מלוותר = לא לוותר) אם
רוצים לשפר את מצבו הכלכלי של הקיבוץ ,שהרי הענף מחמיר מצב זה ,ואם כן ,מוטב לוותר
עליו דווקא.
תשובה ( )3אינה נכונה .מזכיר הקיבוץ אומר תחילה כי ענף גידולי השדה הוא הרווחי ביותר
בקיבוץ ,ומבחינה כלכלית לא כדאי להפסיק את העבודה בו .לפיכך ,אין היגיון בהמשך דבריו,
שכן הוא טוען כי משום כך ,כלומר בגלל שהוא רווחי ,יש לסגור אותו ,למרות ערכו החינוכי,
שהרי הוא מציין את תרומתו החיובית של הענף לקיבוץ בשני היבטים (כלכלי וחינוכי) ,אך
קורא לסגור אותו בגלל אחד מהם.
2