Page 10 - index
P. 10

‫מועד חורף ‪2022‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 9 -‬‬

                            ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫בשנת ‪ 1858‬פרסם החוקר הבריטי ויליאם גלדסטֹון מחקר מעמיק על האיליאדה והאודיסאה‪ ,‬מן היצירות המכוננות‬                       ‫(‪	)1‬‬
‫של תרבות המערב‪ ,‬שנכתבו לפני יותר מאלפיים וחמש מאות שנים בידי המשורר היווני הומרוס‪ .‬אחד מן הממצאים‬                       ‫(‪	)5‬‬
 ‫המפתיעים ביותר שהעלה גלדסטון במחקרו הוא שאף שבאיליאדה ובאודיסאה יש תיאורים רבים של השמיים ושל‬

 ‫הים‪ ,‬הצבע הכחול אינו נזכר בהן‪ .‬הים של הומרוס הוא "כמו יין" או "כמו פרח הסיגלית"‪ ,‬אך לעולם לא "כחול"‪,‬‬
 ‫ולא זו בלבד אלא שגם צבעיהם של עצמים אחרים מתוארים באופן משונה מאוד‪ :‬הדבש למשל הוא ירוק והסוסים‬

   ‫אדומים‪ .‬גלדסטון טען שתיאורים אלו מלמדים שהומרוס ובני תקופתו ראו את העולם בצבעים שונים מהצבעים‬
                                         ‫שאנו רואים‪ ,‬וסבר שההסבר לכך הוא שראייתם לא הייתה מפותחת כשלנו‪.‬‬

   ‫טענתו של גלדסטון הייתה מהפכנית‪ :‬תורת האבולוציה‪ ,‬שלפיה התכונות הפיזיות של כל מין חי התפתחו במרוצת‬                         ‫	‬
      ‫הדורות‪ ,‬עדיין הייתה בחיתוליה‪ ,‬והרעיון שיכולת בסיסית כמו ראיית צבעים עשויה להשתנות ולהתפתח נראה‬                    ‫(‪	)10‬‬

 ‫מרחיק לכת‪ .‬ואולם‪ ,‬טענה זו מצאה תימוכין במחקר שפרסם הבלשן לַ ָצרּוס גָייגֶר כמה שנים לאחר מכן‪ .‬גייגר בחן‬                ‫(‪	)15‬‬
‫את אזכורי הצבעים בכתביהן הקדומים של תרבויות רבות‪ ,‬ומצא שהצבעים היחידים ששמם נזכר בכתבים העתיקים‬

     ‫ביותר הם שחור‪ ,‬לבן ואדום‪ .‬בכתבים מאוחרים יותר נזכרים גם הצהוב והירוק‪ ,‬ואילו הכחול נזכר רק בכתבים‬
  ‫המאוחרים ביותר שבחן‪ .‬גייגר סבר שהעובדה שההתפתחות הזאת התחוללה בדיוק באותו הסדר בתרבויות שונות‬
‫ברחבי העולם‪ ,‬מלמדת שבחלוף הדורות חל שינוי ביכולת הפיזיולוגית של בני האדם לראות צבעים ולהבחין ביניהם‪.‬‬

    ‫ואולם‪ ,‬עם התבססות תורת האבולוציה התגבשה ההבנה שביחס לזמן הדרוש להתרחשות שינויים אבולוציוניים‪,‬‬
                               ‫פרק הזמן שחלף מאז חיבור הכתבים העתיקים ביותר שבחן גייגר ועד ימינו הוא זניח‪.‬‬

   ‫בראשית המאה העשרים נמצאו עדויות המרמזות כי מקור התופעה אכן אינו פיזיולוגי‪ .‬אנתרופולוגים בדקו כיצד‬                        ‫	‬
    ‫בני שבטים מבודדים משתמשים בשמות צבעים‪ ,‬והממצאים שהם העלו בתחילה נראו דומים לממצאיו של גייגר‪:‬‬
‫בשפותיהם של כל השבטים שנבדקו יוחדו שמות לצבע השחור‪ ,‬ללבן ולאדום; בכמה מן השבטים היו גם שמות לצבע‬                             ‫	‬
     ‫הירוק או לצהוב; ורק בשפותיהם של שבטים מעטים היה שם לצבע הכחול‪ .‬כשנתבקשו בני השבטים שלא היה‬                         ‫(‪	)20‬‬
     ‫בשפתם שם לצבע הכחול לתאר את השמיים‪ ,‬למשל‪ ,‬היו שתיארו אותם כירוקים והיו שתיארו אותם כשחורים‪.‬‬
‫ואולם‪ ,‬כשהראו להם האנתרופולוגים עצם שצבעו כחול וביקשו מהם לאתר עצם שצבעו דומה‪ ,‬הצליחו כולם לעשות‬

                                                                                                                  ‫זאת‪.‬‬

‫מדוע אפוא תיארו בני השבטים את השמיים כירוקים או כשחורים? הבלשן גיא דויטשר מסביר כי מי שגדל בתרבות‬                           ‫	‬
‫שאין בלשונה שם לצבע הכחול‪ ,‬רגיל להתייחס לכחול כלגוון של צבע אחר ‪ -‬ירוק או שחור למשל‪ .‬אומנם הוא רואה‬                     ‫(‪)	25‬‬

   ‫את אותה קשת צבעים כמונו‪ ,‬אך בשפתו חלוקתה לצבעים נפרדים‪ ,‬הראויים לשם משל עצמם‪ ,‬היא חלוקה שונה‪.‬‬                        ‫(‪)	30‬‬
       ‫ואולם‪ ,‬אם ההתייחסות לצבעים תלויה בתרבות‪ ,‬כיצד אפשר להסביר את העובדה ששמות הצבעים נוספו לכל‬

 ‫השפות באותו הסדר? דויטשר מציע להסביר זאת כך‪ :‬כיוון שהצבע האדום‪ ,‬צבע הדם‪ ,‬מסמן סכנה‪ ,‬בכל התרבויות‬
 ‫יוחד לו שם כבר בזמן קדום מאוד‪ .‬הצבעים ירוק וצהוב חשובים לאיתור צמחייה ולזיהוי מידת הבשלות של הפרי‪,‬‬
  ‫ולכן בתקופה מעט מאוחרת יותר יוחדו גם להם שמות‪ .‬לצבע הכחול‪ ,‬לעומת זאת‪ ,‬יש זיקה מצומצמת להישרדות‪,‬‬

           ‫ואף שנוכחותו בעולם בולטת מאוד‪ ,‬היו בני האדם יכולים לחיות כל חייהם בלי להזדקק לשם המיוחד לו‪.‬‬

                                                                                           ‫השאלות‬
‫‪ .	18‬איזה מן המשפטים הבאים מסכם את ממצאי מחקרו של גלדסטון המתוארים בפסקה הראשונה באופן הטוב ביותר?‬

‫(‪ )	1‬באיליאדה ובאודיסאה שמות הצבעים משמשים לעיתים לתיאור עצמים שלא היינו מצפים שישמשו בתיאורם‪,‬‬
                                                          ‫ותופעה זו בולטת במיוחד בשימוש בשם הצבע הכחול‬

   ‫(‪ )	2‬באיליאדה ובאודיסאה עצמים כחולים מתוארים בלי שיוזכר שם הצבע הכחול‪ ,‬ואילו בתיאורים של עצמים‬
                                                                  ‫שצבעם אחר כן נזכרים שמות הצבעים שלהם‬

    ‫(‪ )	3‬באיליאדה ובאודיסאה לא מתוארים עצמים שאנו רואים ככחולים‪ ,‬ועצמים שצבעם אחר מתוארים באופן‬
                                                                                                          ‫משונה‬

‫(‪ 	)4‬באיליאדה ובאודיסאה לא נזכר שם הצבע הכחול‪ ,‬ושמותיהם של צבעים אחרים אינם משמשים תמיד לתיאור‬
                                                                                ‫העצמים שהיינו מצפים שיתארו‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15