Page 7 - index
P. 7

‫מועד חורף ‪2019‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 6 -‬‬

                ‫שש קוביות‪ ,‬כמה מהן כחולות והשאר אדומות‪ ,‬מסודרות בעֵרמה כמתואר בסרטוט‪.‬‬                           ‫‪.	9‬‬
                                                                                             ‫ידוע כי‪:‬‬
                                                                                                                  ‫	‬
                                                         ‫‪ -‬בעֵרמה יש לפחות שתי קוביות מכל צבע‪.‬‬
                                   ‫‪ -‬כל קובייה אדומה נוגעת בכל שאר הקוביות האדומות בעֵרמה‪.‬‬

                                     ‫‪ -‬שום קובייה כחולה אינה נוגעת בשום קובייה כחולה אחרת‪.‬‬

                                                                                             ‫לפיכך ‪-‬‬

                                    ‫(‪ 	)1‬בראש העֵרמה יש קובייה כחולה‬
                ‫(‪ 	)2‬בשורה האמצעית יש קובייה כחולה וקובייה אדומה‬

                         ‫(‪ )	3‬בשורה התחתונה יש שלוש קוביות אדומות‬
                  ‫(‪ 	)4‬בעֵרמה יש יותר קוביות כחולות מקוביות אדומות‬

‫‪ .	10‬נעמה וגבי מגדלים צמחי אדניום‪ ,‬כל אחד בביתו שלו‪ .‬הצמחים של נעמה נגועים במחלת הברונטיס‪ ,‬ואילו‬

                                                                   ‫הצמחים של גבי אינם נגועים במחלה זו‪.‬‬

                ‫צירוף של שלושה מן הנתונים הבאים יכול לספק הסבר לכך‪ .‬מהו הנתון הנותר?‬                            ‫	‬

      ‫(‪ )	1‬נעמה אינה משקה את צמחי האדניום שלה בחודשי החורף והסתיו‪ ,‬אלא רק בקיץ ובאביב‬
‫(‪ )	2‬בכל סתיו נעמה עוקרת את צמחי האדניום שבאדניות שלה וזורעת זרעי אדניום חדשים במקומם‬

                                            ‫(‪ )	3‬מחלת הברונטיס אינה תוקפת צמחים בני יותר משנה‬
                     ‫(‪ )	4‬גבי זרע זרעי אדניום באדניות שלו לפני חמש שנים‪ ,‬ומאז לא זרע עוד זרעי 	ם‬

 ‫לדברי החוקר לואיס וולפרט‪ ,‬המנגנון של שכנוע פנימי עמוק‪ ,‬לא רציונלי‪ ,‬התפתח כאמצעי הגנה מפני הפכפכותו‬             ‫‪.	11‬‬
  ‫של המוח‪" :‬חיסרון חמור הוא‪ ,‬למשל‪ ,‬שאדם העסוק בציד משנה את דעתו שוב ושוב במהלך הפעולה"‪ .‬וולפרט‬
‫גורס אפוא כי לפחות בנסיבות מסוימות עדיף להתמיד באמונה לא רציונלית מלהסס‪ ,‬גם אם אין עוררין על הערך‬

                                                                          ‫שיש להתבוננות רעננה ולחשיבה הגיונית‪.‬‬

                ‫איזו מן הטענות הבאות נכונה על פי דבריו של וולפרט?‬                                               ‫	‬

‫(‪ )	1‬במהלך פעולות כגון ציד עדיף להתמיד בקו מחשבה אחד‪ ,‬גם אם אינו המוצלח ביותר‪ ,‬מלבחון כל הזמן את‬
                                                                                                 ‫המצב מחדש‬

‫(‪ 	)2‬אמונה לא רציונלית עשויה לסייע לנו בנסיבות מסוימות‪ ,‬ובהן ציד‪ ,‬אך אינה מגנה עלינו מפני הפכפכותו של‬
                                                                                                        ‫המוח‬

  ‫(‪ 	)3‬הפכפכותו של המוח עלולה להיות מכשול כשעוסקים בפעולות כגון ציד‪ ,‬אך אפשר להתגבר על כך בעזרת‬
                                                                            ‫התבוננות רעננה וחשיבה הגיונית‬

       ‫(‪ )	4‬בעת ביצוע פעולות כגון ציד לעתים עדיף לנקוט מראש דווקא דרך פעולה שאינה נראית ההגיונית או‬
                                                                                             ‫המוצלחת ביות 	ר‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12