Page 10 - index
P. 10

‫מועד חורף ‪2019‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 9 -‬‬

                            ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

  ‫האינטרנט הוא גורם כה מרכזי בעולמנו‪ ,‬עד שאנו עשויים לחשוב שהוא היה כאן מאז ומתמיד‪ .‬ואולם‪ ,‬למעשה‬                    ‫(‪	)1‬‬
  ‫האינטרנט הוא המצאה חדשה למדי‪ ,‬שראשיתה במערכות ניסיוניות של צבא ארה״ב בשנות השישים של המאה‬                        ‫(‪	)5‬‬
‫העשרים‪ ,‬והיא הוכנסה לשימוש נרחב רק כעשרים שנה לאחר מכן‪ .‬יתר על כן‪ ,‬רוב סופרי המדע הבדיוני‪ ,‬החוזים‬                  ‫(‪	)10‬‬
   ‫בדרך כלל ביצירותיהם תופעות טכנולוגיות עתידניות‪ ,‬לא העלו כנראה על דעתם את הרעיון של רשת תקשורת‬

         ‫ממוחשבת‪ ,‬נרחבת וזמינה לכול‪ .‬וכך‪ ,‬אף שסיפוריהם הרבו לתאר טיסות לחלל‪ ,‬מסעות בזמן ומחשבי‪-‬על‬
  ‫המסוגלים לספק תשובה לכל שאלה‪ ,‬לא היה בהם כל רמז למערכת דוגמת האינטרנט‪ .‬אלו היו פני הדברים עד‬

     ‫לשנות השמונים של המאה העשרים‪ ,‬הזמן שבו החל השימוש הנרחב ברשת האינטרנט‪ .‬באותה תקופה החלו‬
     ‫רשת האינטרנט ועולמות מדומים להופיע ביצירותיהם של סופרי ה״ ַסייּ  בר ּ  פאנְק״‪ ,‬כינוי לזרם בספרות המדע‬
  ‫הבדיוני‪ .‬הסופר הבולט בזרם זה היה ו' גִי  בּסֹון‪ ,‬שטבע את המונח ״ ַסייּב ר סּ  פייס״‪ ,‬המציין את המרחב המדומה‬
‫של האינטרנט‪ .‬סופרי הסייבר פאנק תיארו עתיד הנשלט בידי חברות ענק ורשתות מחשב כלל‪-‬עולמיות‪ ,‬והשיטוט‬

        ‫במרחב המדומה הוא מרכיב מרכזי בחיי גיבורי סיפוריהם‪ .‬לסיפורים אלה הייתה השפעה רבה על תרבות‬
                                                                                               ‫האינטרנט בת זמננו‪.‬‬

 ‫עם זאת‪ ,‬כבר לפני מאה שנים בערך חזה הסופר הבריטי א״מ פֹו  ר ְס ֶטר את תופעת האינטרנט בדייקנות מפתיעה‪.‬‬              ‫(‪)	15‬‬
‫פורסטר נודע בסלידתו מחידושי הטכנולוגיה‪ ,‬ובסיפורו ״המכֹונה עוצרת״ משנת ‪ 1909‬חזה את תופעת האינטרנט‬                   ‫(‪	)20‬‬
  ‫והזהיר מפני השלכותיה האפשריות על החברה‪ .‬בסיפור מתוארת מערכת תקשורת ומידע המאפשרת לכל אדם‪,‬‬

     ‫גם בהיותו מבודד בחדרו‪ ,‬ליצור קשר מיָדי עם כל אדם אחר בעולם ולהזמין כל מוצר שהוא נזקק לו‪ ,‬ממזון‬
      ‫וביגוד ועד מוזיקה ותוכני בידור אחרים‪ .‬החברה המתוארת בסיפורו של פורסטר היא חברה עתידנית קרה‬
       ‫ומנוכרת‪ ,‬שאנשיה מבודדים זה מזה ומקבלים את כל צורכיהם מידי ה״מכונה״‪ .‬פורסטר מתאר בדייקנות‬
‫היבטים של אורח חיים זה המוכרים לנו מתרבות האינטרנט בימינו‪ ,‬כמו קיומן של קבוצות דיון‪ .‬יתר על כן‪ ,‬הוא‬
‫מצליח לחזות כמה מהיבטי המחלוקת שאכן מתעוררת בשיח הציבורי כיום בנוגע לתופעת האינטרנט‪ .‬המחלוקת‬
 ‫נוגעת לשאלת ייעודה של מערכת זו‪ :‬האם ראוי להשתמש בה כדי ״להביא דברים אל האנשים״‪ ,‬או מוטב לנצלה‬
   ‫כדי ״להביא אנשים אל הדברים״? אחד הביטויים למחלוקת זו הוא הניגוד שבין הטוענים כי האינטרנט אמור‬
   ‫לשמש‪ ,‬למשל‪ ,‬להצגת נופים ממקומות רחוקים לעיני המשתמשים בו‪ ,‬לבין אלו הטוענים כי נכון לנצלו לשיווק‬

                                              ‫דרכים שבעזרתן יוכלו האנשים להגיע ממש למקומות אלו‪ ,‬כתיירים‪.‬‬

‫כבר כיום נשמעות סיסמאות של חברות מסחריות בנוסח ״למעשה‪ ,‬אינך צריך עוד לקום מהכיסא״‪ .‬סיסמאות‬                         ‫(‪	)25‬‬
‫אלו מעניקות תוקף נוסף לתחזיות שלפיהן אנשים לא ייאלצו לצאת מבתיהם‪ ,‬מפני שכל צורכיהם יובאו אליהם‬

 ‫הביתה‪ .‬תחזיות אלה יוצרות את הרושם כי נבואתו הספרותית של פורסטר‪ ,‬מראשית המאה הקודמת‪ ,‬הולכת‬
                                                                                                       ‫ומתגשמת‪.‬‬

                ‫השאלות‬

                ‫‪ 	.18‬המילים ״ואולם‪ ,‬למעשה״ (שורה ‪ )1‬באות לציין ש‪-‬‬

          ‫(‪	 )1‬האינטרנט הוא אמנם המצאה חדשה‪ ,‬אך למעשה ראשיתו בצבא ארה״ב כבר בשנות השישים‬
          ‫(‪ 	)2‬האינטרנט אכן החל את דרכו בצבא ארה״ב‪ ,‬אך הוא נכנס לשימוש נרחב רק בשנות השמוני 	ם‬
      ‫(‪ )	3‬אמנם נדמה שהאינטרנט היה כאן תמיד‪ ,‬אך למעשה הוא נכנס לשימוש נרחב רק בשנות השמוני 	ם‬
‫(‪ 	)4‬סופרי מדע בדיוני אכן חוזים התפתחויות טכנולוגיות עתידניות‪ ,‬אך לאינטרנט לא היה רמז ביצירותיהם‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15