Page 11 - 1218
P. 11

‫מועד חורף ‪2018‬‬  ‫‪- 10 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון‬

‫‪ .	19‬רוני וגילי חילקו ביניהן עוגה בשיטה המתוארת בפסקה השנייה‪ .‬רוני חתכה את העוגה לשני חלקים שווים‬

                                           ‫בעיניה וגילי בחרה ראשונה‪ .‬איזה מן האירועים הבאים אפשרי?‬

                ‫(‪ )	1‬רוני חושבת שהיא קיבלה פרוסת עוגה גרועה משל גילי‬
                ‫(‪ 	)2‬גילי חושבת שהיא קיבלה פרוסת עוגה גרועה משל רוני‬
                ‫(‪ 	)3‬רוני חושבת שהיא קיבלה פרוסת עוגה טובה משל גילי‬
                ‫(‪ )	4‬גילי חושבת שהיא קיבלה פרוסת עוגה טובה משל רוני‬

                                       ‫‪ 	.20‬מדוע "הוא הפסיד" (שורה ‪?)15‬‬

                                                                        ‫(‪ 	)1‬משום שלא הוא חתך את העוגה‬
                                                                     ‫(‪ )	2‬משום שהחלק שבו חשק כבר נלקח‬
                                                        ‫(‪ 	)3‬משום שהוא נאלץ לקבל את החלק הקטן ביותר‬
                                                        ‫(‪ 	)4‬משום שהעוגה לא נחתכה לחלקים שווים באמת‬

‫‪ .	21‬שלושה מארבעת החלקים המודגשים בציטוטים הבאים מהקטע מתייחסים לאותה פרוסת עוגה‪ .‬איזה מהם‬

                                                                                ‫מתייחס לפרוסת עוגה אחרת?‬

                                        ‫(‪" 	)1‬אם לדעתה אחת מן הפרוסות טובה מן האחרות" (שורה ‪)18‬‬
                                                                    ‫(‪" 	)2‬אחת שתיקנה מרים" (שורה ‪	)20‬‬

                                                      ‫(‪" )	3‬ראובן מקבל את הפרוסה הנותרת" (שורה ‪)21‬‬
                                     ‫(‪" )	4‬הפרוסה שנותרה לאחר שמרים הסירה ממנה פיסה" (שורה ‪)26‬‬

‫‪" .	22‬גם אם אין זו הדרך להרמוניה כלל עולמית‪ ,‬לפחות כמה עוגות תחולקנה כראוי" (שורות ‪ ,)30-29‬כלומר ‪-‬‬

           ‫(‪ 	)1‬גם אם אי אפשר לחלק צרור מסוים של טובין עד תומו‪ ,‬אפשר לפחות לחלק את רובו‬
‫(‪ )	2‬אומנם שיטה זו אינה פתרון קסם לסוגיות הרות גורל‪ ,‬אך היא יכולה להועיל במקרים מסוימים‬

      ‫(‪ )	3‬אומנם שיטה זו תצלח לפתרון סכסוכים בין‪-‬לאומיים‪ ,‬אך לא לחלוקת כל צרור של טובין‬
          ‫(‪ 	)4‬גם אם אי אפשר לחלק בשיטה זו כל צרור של טובין‪ ,‬לילדים היא יכולה להועיל מאוד‬

    ‫אברהם‪ ,‬יצחק ויעקב החליטו לחלק ביניהם חלה בשיטה הזאת‪ :‬אברהם בוצע פיסה שערכה בעיניו שליש מן‬      ‫‪.	23‬‬
‫החלה‪ .‬יצחק בוחר אם לקחת פיסה זו אם לאו‪ .‬אם אינו רוצה בה ‪ -‬יעקב בוחר אם לקחת אותה אם לאו‪ .‬אם‬
 ‫גם הוא אינו חושק בה ‪ -‬פיסה זו ניתנת לאברהם‪ .‬לאחר מכן‪ ,‬השניים שלא קיבלו את הפיסה מחלקים ביניהם‬

                                  ‫את שאר החלה לפי שיטת החלוקה ההוגנת לשניים המתוארת בפסקה השנייה‪.‬‬

                        ‫מה נכון לומר על החלוקה בשיטה זו?‬                                           ‫	‬

                                  ‫(‪ 	)1‬היא מבטיחה חלוקה הוגנת של החלה כולה‬
                  ‫(‪ 	)2‬אברהם עלול לחוש קנאה אם הוא יקבל את הפיסה שבצע‬
                 ‫(‪ )	3‬יצחק עלול לחוש קנאה אם הוא יבחר בפיסה שבצע אברהם‬
                ‫(‪ )	4‬יעקב עלול לחוש קנאה אם יצחק יבחר בפיסה שבצע אברהם‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16