Page 10 - 1218
P. 10

‫מועד חורף ‪2018‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 9 -‬‬

                            ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫חלוקה הוגנת של טובין היא מלאכה קשה‪ ,‬אך קשה שבעתיים כאשר המעורבים בה מעריכים אותם בשונה זה‬                     ‫(‪	)1‬‬
   ‫מזה‪ .‬חשבו למשל על שלושה אחים שקיבלו ארגז מלא צעצועים ועליהם לחלקם ביניהם‪ .‬האם יש חלוקה‬

‫שתשביע את רצון כולם? התשובה‪ ,‬לפי סטיבן ברמס‪ ,‬פרופסור למדע המדינה מאוניברסיטת ניו‪-‬יורק‪ ,‬חיובית‪.‬‬

‫בחלוקה הוגנת‪ ,‬כאשר שני אנשים מחלקים ביניהם דבר‪-‬מה‪ ,‬למשל עוגה‪ ,‬כל אחד מהם צריך להיות שבע רצון‬                      ‫	‬
                                                                                                               ‫(‪	)5‬‬
‫ממנת חלקו‪ .‬הפתרון המקובל הוא "אני חותך‪ ,‬אתה בוחר"‪ .‬אני יכול לחתוך את העוגה כראות עיניי‪ ,‬אך אעדיף‬
                                                                                                              ‫(‪	)10‬‬
‫לחתוך אותה לשני חלקים שווי ערך מבחינתי‪ ,‬שאם לא כן אתה עלול לבחור בחלק הטוב יותר‪ .‬לאחר שאני חותך‪,‬‬                  ‫	‬

‫אתה בוחר את החלק הטוב בעיניך‪ .‬אם אתה אוהב שוקולד או אגוזים‪ ,‬למשל‪ ,‬תבחר בחלק שיש בו יותר מהם‪.‬‬                  ‫(‪)	15‬‬

‫החלק הנותר שווה ערך מבחינתי לחלק שבחרת אתה‪ ,‬ואילו החלק שבחרת אתה יכול להיראות בעיניך אפילו טוב‬

‫יותר מהחלק שלי‪ .‬אם כן‪ ,‬סכום שני ה"חצאים" עשוי להיות יותר משלם ‪ -‬לא בגלל גודלם‪ ,‬אלא בגלל האופן‬

‫שבו הם נתפסים‪ .‬כאשר ‪ n‬אנשים מחלקים ביניהם עוגה‪ ,‬נאמר אפוא שהחלוקה הוגנת אם כל אחד מהם קיבל‬
                   ‫‪1‬‬
                ‫‪.‬‬  ‫‪n‬‬  ‫"לפחות"‬

‫האם אפשר להחיל את הפתרון לבעיית החלוקה לשניים על בעיית החלוקה לשלושה? הבה ננסה‪ :‬אני חותך‪ ,‬אתה‬
    ‫בוחר‪ ,‬הוא בוחר‪ .‬אני פורס את העוגה לשלוש פרוסות שוות ערך בעיניי‪ .‬אחר כך אתה בוחר את החלק הטוב‬
    ‫בעיניך‪ .‬אבל מה אם אתה והוא חושקים באותה פרוסה? אתה תזכה בחלק שבו שניכם חושקים‪ ,‬ולו ייוותרו‬
                                              ‫החלקים הטובים פחות‪ .‬הוא הפסיד‪ .‬הקנאה ניצחה‪ .‬ההסדר קרס‪.‬‬

   ‫אולם ברמס גילה דרך מקורית לחלק לפחות חלק מן העוגה לשלושה‪ .‬נקרא לשלושת המחלקים ראובן‪ ,‬מרים‬                      ‫	‬
   ‫ושמעון‪ .‬ראובן חותך את העוגה לשלושה חלקים שווים בעיניו‪ .‬לאחר מכן ניתנת למרים האפשרות לתקן את‬                ‫(‪	)20‬‬
                                                                                                              ‫(‪	)25‬‬
     ‫החלוקה של ראובן‪ .‬אם לדעתה אחת מן הפרוסות טובה מן האחרות‪ ,‬היא מסירה ממנה פיסה‪ ,‬כך שתשווה‬
‫לפרוסה הטובה ביותר מן השתיים הנותרות‪ .‬הפיסה שהוסרה מונחת בצד‪ .‬שלוש פרוסות נותרות‪ :‬שתיים שחתך‬
 ‫ראובן‪ ,‬ואחת שתיקנה מרים‪ .‬כעת שמעון בוחר את חלקו‪ .‬אחריו בוחרת מרים‪ ,‬והיא חייבת לקחת את הפרוסה‬
‫שממנה הסירה פיסה‪ ,‬אם שמעון לא לקח אותה קודם לכן‪ .‬ראובן מקבל את הפרוסה הנותרת‪ .‬בקצרה‪ ,‬התהליך‬

    ‫כזה‪ :‬אני חותך‪ ,‬אתה מתקן‪ ,‬הוא בוחר‪ ,‬אתה בוחר‪ .‬הכללים מבטיחים שאיש לא ירגיש שאחד האחרים קיבל‬
    ‫חלק טוב יותר משלו‪ .‬שמעון בוחר ראשון‪ ,‬לכן אינו יכול להפסיד‪ .‬גם מרים אינה יכולה להפסיד‪ ,‬וזאת כיוון‬
 ‫שדאגה ששתי הפרוסות הטובות ביותר תהיינה שוות בטיבן‪ .‬אם שמעון לקח אחת מהן‪ ,‬היא תיקח את האחרת‪.‬‬
‫ולבסוף‪ ,‬ראובן‪ ,‬שחילק את העוגה לשלושה חלקים שווים בעיניו‪ ,‬גם הוא אינו יכול להפסיד‪ .‬הוא מקבל אחת מן‬
      ‫הפרוסות המקוריות שפרס‪ ,‬ואלו טובות יותר בעיניו מן הפרוסה שנותרה לאחר שמרים הסירה ממנה פיסה‪.‬‬

   ‫בשיטה של ברמס נותר‪ ,‬בסופו של דבר‪ ,‬חלק בלתי מחולק מן העוגה ‪ -‬הפיסה שהסירה מרים‪ .‬אבל גם את‬                       ‫	‬
    ‫השארית הזאת אפשר לחלק באותו האופן‪ ,‬וכך הלאה ‪ -‬עד שתיוותר רק פיסה זערורית שלא יהיה בה כדי‬                  ‫(‪	)30‬‬
‫להעלות או להוריד דבר לאיש‪ .‬ברמס היה אחוז התלהבות‪ :‬גם אם אין זו הדרך להרמוניה כלל עולמית‪ ,‬לפחות‬

                                                                                    ‫כמה עוגות תחולקנה כראוי‪.‬‬

                                            ‫השאלות‬
                ‫‪ 	.18‬המילה "אותם" (שורה ‪ )1‬מתייחסת ל ‪-‬‬

                        ‫(‪" )	1‬טובין" (שורה ‪)1‬‬
                   ‫(‪" 	)2‬המעורבים" (שורה ‪)	1‬‬
                ‫(‪" 	)3‬שלושה אחים" (שורה ‪)2‬‬

                    ‫(‪" 	)4‬צעצועים" (שורה ‪)2‬‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15