Page 6 - 1218
P. 6

‫מועד חורף ‪2018‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 5 -‬‬

                                                 ‫‪ .	5‬סיקל ‪ :‬אבן ‪-‬‬

                                                          ‫(‪ )	1‬כרת ‪ :‬עץ‬
                                                      ‫(‪ 	)2‬חצב ‪ :‬מחצב‬
                                                       ‫(‪ 	)3‬עקר ‪ :‬שורש‬
                                                        ‫(‪ )	4‬ניכש ‪ :‬עשב‬

                                       ‫‪ .	6‬תמימי דעים ‪ :‬מחלוקת ‪-‬‬

                                                    ‫(‪ 	)1‬צמודים ‪ :‬רווח‬
                                                     ‫(‪ )	2‬דומים ‪ :‬הבדל‬
                                                   ‫(‪ )	3‬מושלמים ‪ :‬פגם‬
                                         ‫(‪ 	)4‬נושאים ונותנים ‪ :‬הסכמה	‬

                ‫שאלות הבנה והסקה (שאלות ‪)17-7‬‬

‫כשעלתה תרצה ביום שני שעבר על אוטובוס בקו ‪ 24‬היא שמה לב שמלבדה היו באוטובוס רק עוד שני נוסעים‪.‬‬                       ‫‪	.7‬‬
                                  ‫כשעלתה על האוטובוס בקו זה השבוע הוא היה מלא נוסעים עד אפס מקום‪.‬‬

                ‫איזו מן האפשרויות הבאות אינה הסבר לפער במספר הנוסעים בין שתי הנסיעות?‬                               ‫	‬

                        ‫(‪ )	1‬השבוע בוטל קו ‪ ,25‬שמסלולו עבר בין השאר בתחנות שקו ‪ 24‬עוצר בהן‬
                    ‫(‪ 	)2‬בשבוע שעבר התקיים בעיר פסטיבל הזמר‪ ,‬ולקראתו באו לעיר תיירים רבים‬
‫(‪ 	)3‬בשבוע שעבר עלתה תרצה על האוטובוס בשעה אחת בצהריים‪ ,‬והשבוע ‪ -‬בחמש אחרי הצהריים‬
            ‫(‪ 	)4‬השבוע עלתה תרצה על האוטובוס בתחנה אחרת מהתחנה שעלתה בה בשבוע שעבר‬

      ‫בהתנצחויות הממושכות בעולם האקדמיה זכתה להדים רבים פרשת "התרמית של סוקל"‪ .‬הפיזיקאי סוקל‬                        ‫‪	.8‬‬
‫פרסם מאמר בכתב עת מכובד לתאוריה של המדע‪ ,‬והצביע בו על זיקה בין ההגות הפוסט‪-‬סטרוקטורליסטית ובין‬
                                                                                                                      ‫	‬
    ‫הפיזיקה הקוונטית‪ .‬במקביל הוא פרסם מאמר בכתב עת אחר‪ ,‬ובו חשף כי המאמר הראשון היה מופרך ורווי‬
    ‫שגיאות‪ .‬לדעתו‪ ,‬עצם קבלתו לפרסום של המאמר הראשון הוכיחה כי האיום על החשיבה המדעית יכול לבוא‬

                                                                                                       ‫דווקא מבית‪.‬‬

                                                                                 ‫מה ביקש סוקל להוכיח בתרמיתו?‬

            ‫(‪ 	)1‬שלמעשה אין זיקה של ממש בין הגישה הפוסט‪-‬סטרוקטורליסטית לפיזיקה הקוונטית‬
                         ‫(‪ 	)2‬שבניגוד לדעה המקובלת‪ ,‬במדע יכולות להיות תאוריות הסותרות זו את זו‬

‫(‪ )	3‬שיש להתייחס בחשדנות למאמר מדעי שתוכנו סותר את תוכנם של מאמרים קודמים באותו תחום‬
              ‫(‪ 	)4‬שאנשי המדע עצמם פוגעים בחשיבה המדעית כאשר אינם קפדנים וביקורתיים דיים‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11