Page 18 - 1216
P. 18

‫מועד דצמבר ‪2016‬‬                    ‫‪- 17 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

                                                        ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                                           ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫קרל מרקס‪ ,‬שפעל במאה ה‪ ,19-‬היה מגדולי התאורטיקנים של מדעי החברה‪ .‬מרקס טען כי ההיסטוריה מתנהלת‬                          ‫(‪)	1‬‬
        ‫על פי כללים הנקבעים בהתאם לכוחות חומריים‪-‬כלכליים‪ ,‬ולא ‪ -‬כפי שהיה מקובל לחשוב ‪ -‬על פי כוחות‬
                                                                                                                      ‫(‪	)5‬‬
      ‫‘רוחניים׳ כגון הדת והפילוסופיה‪ .‬מרקס חילק את מרכיבי החיים החברתיים לשני חלקים רחבים‪“ :‬הבסיס״‬
        ‫ו״מבנה‪-‬העל״‪ .‬בבסיס נמצאים אמצעי הייצור הכלכליים ‪ -‬משאבי הטבע‪ ,‬המכונות וההון ‪ -‬שעל פי אופן‬                        ‫	‬
                                                                                                                     ‫(‪	)10‬‬
  ‫חלוקתם בין החברים בחברה כלשהי נקבעים האינטרסים השונים של כל אחד מהם‪ .‬פועל בבית חרושת מעוניין‬
‫במשכורת גבוהה יותר‪ ,‬ואילו בעל בית החרושת מעוניין לשלם לפועל משכורת נמוכה יותר‪ ,‬כדי להגדיל את רווחיו‬
 ‫שלו‪ .‬לעומת כל אלה קיים מבנה‪-‬העל‪ ,‬הכולל את המוסר‪ ,‬הדת‪ ,‬האידאולוגיה והחוקים‪ .‬מרקס טען כי אופיו של‬
‫מבנה‪-‬העל בחברה נקבע על פי האינטרסים של השכבה החברתית השלטת‪ .‬לדוגמה‪ ,‬המוסר אינו נתון אובייקטיבי‬

       ‫או ביטוי של מסר אלוהי‪ ,‬אלא הוא לא יותר מהשתקפות אינטרסים אלה‪ .‬הדברים אמורים גם בנוגע לדת‪:‬‬
 ‫לשיטתו של מרקס‪ ,‬זו אינה אלא “אופיום להמונים״‪ ,‬כלי שהשכבה השלטת משתמשת בו כדי למנוע מבני המעמד‬

  ‫הנמוך לרצות לשנות את המציאות הקודרת והקשה‪ ,‬וזאת באמצעות הבטחה לקבלת הגמול הראוי בעולם הבא‪,‬‬
                                                                                                    ‫עולם שכולו טוב‪.‬‬

   ‫מרקס הגדיר את המעמדות השונים על פי היקף שליטתם באמצעי הייצור‪ ,‬וטען כי ההיסטוריה כולה מאופיינת‬                         ‫	‬
   ‫בהתנגשות בין האינטרסים של מעמדות אלה ‪ -‬מצד אחד מעמד בעלי ההון‪ ,‬שאמצעי הייצור בבעלותם‪ ,‬ומהצד‬                           ‫	‬
‫האחר מעמד הפועלים‪ .‬לטענתו‪ ,‬המתח בין בעלי ההון לפועלים מצוי בשיאו בחברה הקפיטליסטית‪ .‬זו מאופיינת‬                      ‫(‪	)15‬‬
 ‫בבעלות פרטית של מעטים על אמצעי הייצור‪ ,‬המשמשים את בעליהם לצבירת רווחים‪ ,‬ובמסחור העבודה‪ ,‬כלומר‬
  ‫הפיכת כוח העבודה האנושי לסחורה שאפשר לקנות ולמכור‪ .‬מרקס גרס כי מסחור העבודה גרם לשתי תופעות‪:‬‬                           ‫	‬
    ‫ניצול וניכור‪ .‬המחיר שבו מוצר נמכר גבוה במידה ניכרת מערך העבודה שהושקעה בייצורו‪ .‬ההפרש בין הערך‬                   ‫(‪	)20‬‬
   ‫המסחרי לערך העבודה נצבר בידי בעלי המפעל ומשקף את ניצול הפועלים‪ .‬הניצול יוצר קיטוב בחברה‪ ,‬מכיוון‬
‫שיותר ויותר הון נשאר בידי בעלי המפעלים דווקא ככל שהפועלים עובדים קשה יותר‪ .‬מרקס טען שהאידאולוגיה‬
   ‫הקפיטליסטית‪ ,‬שלפיה אי‪-‬השוויון בהכנסות ובעושר משקף את תרומתם היחסית של בני האדם לחברה‪ ,‬אינה‬

                           ‫אלא ניסיון של בעלי ההון לשמר ולהצדיק את הפער הקיים בינם לבין מעמד הפועלים‪.‬‬

  ‫התופעה השנייה הנובעת ממסחור העבודה היא הניכור‪ .‬בעבר הרחוק עיבד האדם את החומרים הקיימים בטבע‬                            ‫	‬
     ‫בעזרת הפעלת התבונה והדמיון שלו‪ ,‬תוך מגע עם בני אדם אחרים‪ .‬אך בחברה הקפיטליסטית הופך כל אחד‬                          ‫	‬
                                                                                                                     ‫(‪	)25‬‬
 ‫מהחברים בה ל״בורג קטן״ בתהליך הייצור הכלכלי‪ .‬העבודה אינה משקפת עוד את היצירתיות שבה ניגש האדם‬
‫לטבע‪ .‬תחת זאת העבודה משקפת את הניכור‪ :‬ניכור מהטבע ‪ -‬כיוון שהאדם אינו נפגש עמו פגישה בלתי אמצעית;‬
 ‫ניכור אדם מחברו ‪ -‬כיוון שהאדם אינו מגיע לידי מגע עם זולתו במסגרת עבודתו; וכתוצאה מאלה ‪ -‬ניכור האדם‬

                    ‫מעצמו‪ ,‬מהיותו בן אנוש‪ ,‬מההוויה האנושית היצירתית‪ ,‬שבה ראה מרקס את מהות האנושיות‪.‬‬

                                           ‫השאלות‬

‫“אינטרסים של השכבה החברתית השלטת״‬  ‫‪ .	18‬הרצון “לשנות את המציאות הקודרת והקשה״ (שורה ‪)11‬‬

                                                                                    ‫(שורה ‪.)8‬‬

                                                                 ‫(‪ )1‬נובע מה‪-‬‬                                        ‫	‬
                                                                ‫(‪ )2‬משתקף ב‪-‬‬                                         ‫	‬
                                           ‫(‪ )3‬אינו מאפשר את ביטוים של ה‪-‬‬                                            ‫	‬
                                                                                                                     ‫	‬
                                                                  ‫(‪ )4‬מנוגד ל‪-‬‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23