Page 16 - 1216
P. 16
מועד דצמבר 2016 - 15 - חשיבה מילולית -פרק שנ י
הסופר הצרפתי אלבר קאמי אמר" :כתרופה לחיים בתוך החברה אני מציע את הכרך הגדול .בימינו זה ה ִמדבר . 13
היחיד שידנו משגת".
איזו מן הטענות הבאות אינה עולה מדבריו של קאמי?
( )1החיים בחברה הם מעין מחלה
( )2החיים בכרך הגדול הם חיי בדידות
( )3בימינו קשה לאדם להתבודד
( )4החיים בכרך הגדול יקרים
בספר "גלובליזציה :ההיבט האנושי" נכתב" :הגלובליזציה מפלגת בשעה שהיא מאחדת ומשום שהיא מאחדת. . 14
לצד התגברות הזרימה הכלל-עולמית של עסקים ,כסף ומידע מתקבעת ההפרדה בין אוכלוסיות ונוצר מחסום בין
מי שנהנים מּפ רות הגלובליזציה ובין מי שאינם נהנים מהם .הניידות שהגלובליזציה מאפשרת -הן ניידות
חברתית והן ניידות פיזית -נהפכת למשאת נפש ,אך היא מצרך יקר המתחלק שלא בשווה".
איזו מהטענות הבאות מביעה באופן הטוב ביותר את הרעיון המרכזי בפסקה?
( )1אף שהגלובליזציה מבקשת להיטיב עם כולם במידה שווה ,היא אינה משיגה את מטרתה משום שלא כל
האוכלוסיות נהנות מניידות במידה שווה
( )2היות שבעידן הגלובליזציה משאת הנפש הכלל-עולמית היא ניידות ,והיות שהגלובליזציה פוגעת בניידותן של
אוכלוסיות מסוימות ,יש אוכלוסיות שהגלובליזציה מזיקה להן
( )3אף שלזרימה הגלובלית של עסקים ,כסף ומידע יש אפקט מלכד ,היא יוצרת חיץ בין אוכלוסיות שנהנות
מניידות רבה ובין אוכלוסיות שחפצות בניידות ,אך אינן נהנות ממנה
( )4הפגיעה בניידותן של אוכלוסיות מסוימות היא שמניעה את הזרימה הכלל-עולמית של עסקים ,כסף ומידע
בספרו "מתחילים סיפור" כותב עמוס עוז" :כותרת סיפורו של ֵצ'כֹוב 'כינורו של רוטשילד' מוליכה שולל את . 15
הקורא בארבעה עניינים :רוטשילד שבסיפור אינו הנדיב הידוע ,הוא אינו כנר ,הכינור אינו כינורו עד לדפי הסיום,
ואף אין הוא גיבור הסיפור אלא רק דמות משנית ,חלילן חתונות עלוב ואביון".
מהפסקה משתמע כי עמוס עוז מניח שלוש מארבע ההנחות הבאות .מהי ההנחה הנותרת?
( )1כאשר בכותרת של סיפור נזכר שם ,הקורא מניח שהוא שמו של גיבור הסיפור
( )2השם רוטשילד מזוהה יותר מכול עם הנדיב הידוע
( )3מהביטוי "כינורו של פלוני" משתמע ,בדרך כלל ,שפלוני הוא כנר
( )4לרוב ,דמויות ראשיות בסיפורים אינן דמויות של אנשים עלובים ואביונים
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

