Page 19 - 1215
P. 19

‫מועד דצמבר ‪2015‬‬  ‫‪- 18 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

                 ‫‪ 	.19‬לפי טענתו של ברלין המובאת בפסקה הראשונה ההגות המערבית גורסת שידיעת האמת ‪-‬‬

                 ‫(‪ )1‬היא תנאי הכרחי ליצירת התנאים האידאליים לקיומם של בני האדם‬                        ‫	‬
                                              ‫(‪ )2‬אינה אפשרית‪ ,‬שכן יש יותר מאמת אחת‬                   ‫	‬
                                                                                                      ‫	‬
                            ‫(‪ )3‬חיונית כדי לבסס את עקרונות היסוד של ההגות המערבית‬                     ‫	‬
                                   ‫(‪ )4‬יכולה להיות מושגת רק באמצעות השיטה המדעית‬

‫‪ .	20‬מה שהיה אוסף אקראי לכאורה של תצפיות (שורה ‪ )12‬נעשה בעקבות תגליות מדעיות מהפכניות במאה ה‪- 17-‬‬

                                    ‫(‪ )	1‬לכמה מ"השלכותיה ההרסניות של תפיסה זו" (שורה ‪)2‬‬              ‫	‬
                                                     ‫(‪ 	)2‬ל״תשובה הא ִמתית היחידה״ (שורה ‪)4‬‬          ‫	‬
                                                                                                     ‫	‬
‫(‪ 	)3‬לעדות לקיומה של יותר מ"שיטה אחת לגילוי התשובות הא ִמתיות לכל השאלות" (שורה ‪)4‬‬                   ‫	‬
                               ‫(‪ )	4‬לחלק מ"מערכת לכידה אחת שתוקפה אוניברסלי" (שורה ‪	)7‬‬

                 ‫לדידם של הוגי דעות בני המאה ה‪ ,17-‬המוסר‪ ,‬הפוליטיקה וארגון החברה היו תחומים ‪-‬‬        ‫‪	.21‬‬
                                                                                                             ‫	‬
                                             ‫(‪ )1‬שאי‪-‬אפשר להחיל עליהם את עקרונות השיטה המדעית‬
                                           ‫(‪ )2‬שאפשר ורצוי להחיל עליהם את עקרונות השיטה המדעית‬           ‫	‬
                                                                                                         ‫	‬
                                                 ‫(‪ )3‬שהחלת השיטה המדעית עליהם היא בגדר אוטופיה‬           ‫	‬
                                                               ‫(‪ )4‬שקיומם אינו מאפשר להגיע לאוטופיה‬      ‫	‬

                            ‫‪ 	.22‬איזה מהמשפטים להלן מסכם את עמדתו של ברלין‪ ,‬המוצגת בשורות ‪?26-20‬‬

‫(‪ )1‬בין מערכות ערכיות שונות‪ ,‬ואפילו בין ערכי אותה מערכת‪ ,‬מתגלות התנגשויות וסתירות‪ ,‬ומכאן שרק מקצת‬
                                            ‫המערכות האלה א ִמתיות ולכידות‪ ,‬ואילו האחרות בהכרח שגויות‬

         ‫(‪ )2‬מכיוון שמערכות ערכים שונות מתנגשות זו בזו‪ ,‬וכדי למנוע התנגשויות חסרות תכלית בין החברות‬
                   ‫האנושיות‪ ,‬יש להגיע לשיטה לגילוי תשובות א ִמתיות שתתקבל על כל החברות האנושיות‬

     ‫(‪ )3‬מכיוון שכל שיטה לגילוי תשובות מניבה תשובות שונות‪ ,‬יש לאחד את כל השיטות לשיטה אחת כללית‪,‬‬
                                                         ‫שלפיה תהיה לכל שאלה תשובה א ִמתית אחת בלבד‬

‫(‪ )4‬בין מערכות ערכיות שונות‪ ,‬ואפילו בין ערכים באותה מערכת‪ ,‬מתגלות התנגשויות וסתירות‪ ,‬ומכאן שייתכנו‬
                ‫תשובות נכונות שונות לאותן שאלות‪ ,‬דבר שמונע את קיומה של מערכת א ִמתות לכידה אחת	‬

                 ‫‪" .	23‬מרוקנת את מושג ה ִקדמה מתוכן" (שורה ‪ ,)27‬כלומר ‪-‬‬

                    ‫(‪ )1‬האוטופיה שהמין האנושי שואף אליה היא למעשה מלאת סתירות‬                        ‫	‬
                 ‫(‪ )2‬איננו מתקדמים לעבר אמת נצחית מכיוון שהיא למעשה אינה קיימת‬                       ‫	‬
                                                                                                     ‫	‬
                          ‫(‪ )3‬אנו רחוקים מהאמת הנצחית יותר משהיו הדורות הקודמים‬                      ‫	‬
                             ‫(‪ )4‬הדרך לאוטופיה שהמין האנושי שואף אליה עדיין ארוכה	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24