Page 19 - 1215
P. 19
מועד דצמבר 2015 - 18 - חשיבה מילולית -פרק שני
.19לפי טענתו של ברלין המובאת בפסקה הראשונה ההגות המערבית גורסת שידיעת האמת -
( )1היא תנאי הכרחי ליצירת התנאים האידאליים לקיומם של בני האדם
( )2אינה אפשרית ,שכן יש יותר מאמת אחת
( )3חיונית כדי לבסס את עקרונות היסוד של ההגות המערבית
( )4יכולה להיות מושגת רק באמצעות השיטה המדעית
. 20מה שהיה אוסף אקראי לכאורה של תצפיות (שורה )12נעשה בעקבות תגליות מדעיות מהפכניות במאה ה- 17-
( ) 1לכמה מ"השלכותיה ההרסניות של תפיסה זו" (שורה )2
( )2ל״תשובה הא ִמתית היחידה״ (שורה )4
( )3לעדות לקיומה של יותר מ"שיטה אחת לגילוי התשובות הא ִמתיות לכל השאלות" (שורה )4
( ) 4לחלק מ"מערכת לכידה אחת שתוקפה אוניברסלי" (שורה )7
לדידם של הוגי דעות בני המאה ה ,17-המוסר ,הפוליטיקה וארגון החברה היו תחומים - .21
( )1שאי-אפשר להחיל עליהם את עקרונות השיטה המדעית
( )2שאפשר ורצוי להחיל עליהם את עקרונות השיטה המדעית
( )3שהחלת השיטה המדעית עליהם היא בגדר אוטופיה
( )4שקיומם אינו מאפשר להגיע לאוטופיה
.22איזה מהמשפטים להלן מסכם את עמדתו של ברלין ,המוצגת בשורות ?26-20
( )1בין מערכות ערכיות שונות ,ואפילו בין ערכי אותה מערכת ,מתגלות התנגשויות וסתירות ,ומכאן שרק מקצת
המערכות האלה א ִמתיות ולכידות ,ואילו האחרות בהכרח שגויות
( )2מכיוון שמערכות ערכים שונות מתנגשות זו בזו ,וכדי למנוע התנגשויות חסרות תכלית בין החברות
האנושיות ,יש להגיע לשיטה לגילוי תשובות א ִמתיות שתתקבל על כל החברות האנושיות
( )3מכיוון שכל שיטה לגילוי תשובות מניבה תשובות שונות ,יש לאחד את כל השיטות לשיטה אחת כללית,
שלפיה תהיה לכל שאלה תשובה א ִמתית אחת בלבד
( )4בין מערכות ערכיות שונות ,ואפילו בין ערכים באותה מערכת ,מתגלות התנגשויות וסתירות ,ומכאן שייתכנו
תשובות נכונות שונות לאותן שאלות ,דבר שמונע את קיומה של מערכת א ִמתות לכידה אחת
" . 23מרוקנת את מושג ה ִקדמה מתוכן" (שורה ,)27כלומר -
( )1האוטופיה שהמין האנושי שואף אליה היא למעשה מלאת סתירות
( )2איננו מתקדמים לעבר אמת נצחית מכיוון שהיא למעשה אינה קיימת
( )3אנו רחוקים מהאמת הנצחית יותר משהיו הדורות הקודמים
( )4הדרך לאוטופיה שהמין האנושי שואף אליה עדיין ארוכה
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

