Page 18 - 1215
P. 18
מועד דצמבר 2015 - 17 - חשיבה מילולית -פרק שנ י
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
בספרו "האנושות -בול עץ עיקש" מציג ישעיה ברלין את עמדתו בנושא תפיסת האמת בהגות המערבית ( )1
והשלכותיה ההרסניות של תפיסה זו .נקודת המוצא של ברלין היא קביעתו שלאורך יותר מאלפיים שנים ( )5
התבססה ההגות המערבית על שלושת העקרונות המרכזיים האלה :הראשון -לכל שאלה יש בהכרח תשובה, () 10
ותשובה זו היא התשובה הא ִמתית היחידה; השני -ישנה שיטה אחת לגילוי התשובות הא ִמתיות לכל השאלות,
אמנם לאורך ההיסטוריה מתקיים ויכוח בין ההוגים באשר לשיטה -אם היא המדע ,הדת או שיטה אחרת -אבל
הם אינם מטילים ספק בעצם קיומה של שיטה כזו; העיקרון השלישי -כל הא ִמתות משתלבות זו בזו ליצירת
מערכת לכידה אחת שתוקפה אוניברסלי .ברלין טוען כי מאז ומתמיד רווחה בתרבות המערב התפיסה כי תכליתו
של הקיום האנושי היא לחשוף את הא ִמתות האוניברסליות האלה ולחיות לאורן .לפי תפיסה זו ,ההיסטוריה
היא תהליך ממושך של צעידה אל עבר חשיפת האמת ,שתכליתו היא יצירת אוטופיה -חברה המבוססת על
מערך א ִמתות מושלם ,ולפיכך מתקיימים בה התנאים האידאליים לקיום האנושי.
דוגמה לטענתו מוצא ברלין בהשקפה שרווחה בקרב ההוגים האירופים במאה ה .17-באותה עת אפשרו כמה
תגליות מהפכניות בתחומי הפיזיקה והביולוגיה לארגן אוסף אקראי לכאורה של תצפיות במסגרת תאורטית ( )15
לכידה אחת .תגליות אלו העניקו אמינות רבה לשיטה המדעית ,ועודדו הוגים בני התקופה לטעון שאפשר ליישם
אותה גם בתחומים האנושיים -במוסר ,בפוליטיקה ובארגון החברה" .להוגי התקופה נראתה התכנית ברורה":
כותב ברלין" ,יש למצוא באופן מדעי ממה האדם מורכב ולמה הוא זקוק לקיומו .כשיתגלו מהות האדם וצרכיו
יהיה אפשר לשאול כיצד ייענו הצרכים ,ולאחר מכן -באמצעות המצאות ותגליות מתאימות יהיה אפשר לספק
את מאווייו של האדם וכך להגיע לכלל קיום אנושי בתנאים אידאליים" .ברלין טוען כי לאורך ההיסטוריה
המערבית נוצרו שיטות שונות לגילוי האמת ,ולפיכך -גם תשובות שונות ,אך התפיסה בדבר עצם קיומה של
מערכת א ִמתות לכידה וחובקת כול שגילויה יביא בעקבותיו רווחה לאנושות -נשארה קבועה.
את התפיסה הזאת ברלין מבקש לקעקע .לטענתו ,כל חברה אוחזת בהשקפה ,במטרות ובערכים משלה ,וראוי () 20
להבין כל מכלול חברתי כזה במונחיו שלו .ערכים שנחשבו נעלים בעבר אינם דומים בהכרח לערכים שאנו ( )25
() 30
מחזיקים בהם כיום ,ולעתים אף אינם עולים בקנה אחד עמם .יתר על כן ,התנגשות וסתירה ייתכנו לא רק בין
ערכיהן של חברות שונות ,אלא אף בין ערכיה של אותה חברה .התנגשויות כאלו אין פירושן שערכים מסוימים
נכונים ואילו אחרים שגויים ,אלא שלאותה שאלה ייתכנו תשובות נכונות שונות בהקשרים שונים .מאחר שאין
תשובה אחת נכונה לכל שאלה אנושית ,ממילא לא ייתכן שהתשובות הנכונות לכל השאלות ייצרו תמונת עולם
לכידה .תפיסה זו של מהות האמת ממוטטת את תפיסת ההיסטוריה כצעידה אל עבר אידאל אוטופי חסר
סתירות ומרוקנת את מושג ה ִקדמה מתוכן .ההיסטוריה שוב אינה נתפסת כמסעו של האדם אל עבר גן עדן עלי
אדמות ,אלא כהתנגשות אין-סופית ,לעתים עקובה מדם ,בין חברות שונות הדוגלות בא ִמתות שונות .לדברי
ברלין ,השאיפה להגיע לאמת חובקת כול ולאוטופיה הנגזרת ממנה אינה בת מימוש והיא יכולה להביא רק לידי
כפייה ,הרג וחורבן .במקומה יש לשאוף לפלורליזם ערכי -להכרה שאין אמת נצחית אחת שיש לחיות לאורה,
ו"א ִמתות" שונות יכולות להתקיים זו לצד זו.
השאלות
חלוקים בנוגע לשיטה הנכונה לגילוי .18מהפסקה הראשונה עולה כי הוגים שונים לאורך ההיסטוריה
בנוגע לעצם קיומה של שיטה כזאת. התשובות הא ִמתיות,
( )1היו /וגם
( ) 2היו /אך לא
( )3לא היו /אך היו חלוקים
( )4לא היו /ול א
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

