Page 18 - 1215
P. 18

‫מועד דצמבר ‪2015‬‬                   ‫‪- 17 -‬‬                          ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

                                                                  ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                                          ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

          ‫בספרו "האנושות ‪ -‬בול עץ עיקש" מציג ישעיה ברלין את עמדתו בנושא תפיסת האמת בהגות המערבית‬                 ‫(‪	)1‬‬
        ‫והשלכותיה ההרסניות של תפיסה זו‪ .‬נקודת המוצא של ברלין היא קביעתו שלאורך יותר מאלפיים שנים‬                 ‫(‪	)5‬‬
     ‫התבססה ההגות המערבית על שלושת העקרונות המרכזיים האלה‪ :‬הראשון ‪ -‬לכל שאלה יש בהכרח תשובה‪,‬‬                    ‫(‪)	10‬‬
   ‫ותשובה זו היא התשובה הא ִמתית היחידה; השני ‪ -‬ישנה שיטה אחת לגילוי התשובות הא ִמתיות לכל השאלות‪,‬‬
‫אמנם לאורך ההיסטוריה מתקיים ויכוח בין ההוגים באשר לשיטה ‪ -‬אם היא המדע‪ ,‬הדת או שיטה אחרת ‪ -‬אבל‬
    ‫הם אינם מטילים ספק בעצם קיומה של שיטה כזו; העיקרון השלישי ‪ -‬כל הא ִמתות משתלבות זו בזו ליצירת‬
‫מערכת לכידה אחת שתוקפה אוניברסלי‪ .‬ברלין טוען כי מאז ומתמיד רווחה בתרבות המערב התפיסה כי תכליתו‬
    ‫של הקיום האנושי היא לחשוף את הא ִמתות האוניברסליות האלה ולחיות לאורן‪ .‬לפי תפיסה זו‪ ,‬ההיסטוריה‬
     ‫היא תהליך ממושך של צעידה אל עבר חשיפת האמת‪ ,‬שתכליתו היא יצירת אוטופיה ‪ -‬חברה המבוססת על‬

                                ‫מערך א ִמתות מושלם‪ ,‬ולפיכך מתקיימים בה התנאים האידאליים לקיום האנושי‪.‬‬

   ‫דוגמה לטענתו מוצא ברלין בהשקפה שרווחה בקרב ההוגים האירופים במאה ה‪ .17-‬באותה עת אפשרו כמה‬                        ‫	‬
    ‫תגליות מהפכניות בתחומי הפיזיקה והביולוגיה לארגן אוסף אקראי לכאורה של תצפיות במסגרת תאורטית‬                  ‫(‪	)15‬‬
‫לכידה אחת‪ .‬תגליות אלו העניקו אמינות רבה לשיטה המדעית‪ ,‬ועודדו הוגים בני התקופה לטעון שאפשר ליישם‬
‫אותה גם בתחומים האנושיים ‪ -‬במוסר‪ ,‬בפוליטיקה ובארגון החברה‪" .‬להוגי התקופה נראתה התכנית ברורה‪":‬‬
‫כותב ברלין‪" ,‬יש למצוא באופן מדעי ממה האדם מורכב ולמה הוא זקוק לקיומו‪ .‬כשיתגלו מהות האדם וצרכיו‬
 ‫יהיה אפשר לשאול כיצד ייענו הצרכים‪ ,‬ולאחר מכן ‪ -‬באמצעות המצאות ותגליות מתאימות יהיה אפשר לספק‬
    ‫את מאווייו של האדם וכך להגיע לכלל קיום אנושי בתנאים אידאליים"‪ .‬ברלין טוען כי לאורך ההיסטוריה‬
    ‫המערבית נוצרו שיטות שונות לגילוי האמת‪ ,‬ולפיכך ‪ -‬גם תשובות שונות‪ ,‬אך התפיסה בדבר עצם קיומה של‬

                   ‫מערכת א ִמתות לכידה וחובקת כול שגילויה יביא בעקבותיו רווחה לאנושות ‪ -‬נשארה קבועה‪.‬‬

 ‫את התפיסה הזאת ברלין מבקש לקעקע‪ .‬לטענתו‪ ,‬כל חברה אוחזת בהשקפה‪ ,‬במטרות ובערכים משלה‪ ,‬וראוי‬                      ‫(‪)	20‬‬
     ‫להבין כל מכלול חברתי כזה במונחיו שלו‪ .‬ערכים שנחשבו נעלים בעבר אינם דומים בהכרח לערכים שאנו‬                 ‫(‪	)25‬‬
                                                                                                                ‫(‪)	30‬‬
‫מחזיקים בהם כיום‪ ,‬ולעתים אף אינם עולים בקנה אחד עמם‪ .‬יתר על כן‪ ,‬התנגשות וסתירה ייתכנו לא רק בין‬
‫ערכיהן של חברות שונות‪ ,‬אלא אף בין ערכיה של אותה חברה‪ .‬התנגשויות כאלו אין פירושן שערכים מסוימים‬
‫נכונים ואילו אחרים שגויים‪ ,‬אלא שלאותה שאלה ייתכנו תשובות נכונות שונות בהקשרים שונים‪ .‬מאחר שאין‬
 ‫תשובה אחת נכונה לכל שאלה אנושית‪ ,‬ממילא לא ייתכן שהתשובות הנכונות לכל השאלות ייצרו תמונת עולם‬

     ‫לכידה‪ .‬תפיסה זו של מהות האמת ממוטטת את תפיסת ההיסטוריה כצעידה אל עבר אידאל אוטופי חסר‬
‫סתירות ומרוקנת את מושג ה ִקדמה מתוכן‪ .‬ההיסטוריה שוב אינה נתפסת כמסעו של האדם אל עבר גן עדן עלי‬

   ‫אדמות‪ ,‬אלא כהתנגשות אין‪-‬סופית‪ ,‬לעתים עקובה מדם‪ ,‬בין חברות שונות הדוגלות בא ִמתות שונות‪ .‬לדברי‬
‫ברלין‪ ,‬השאיפה להגיע לאמת חובקת כול ולאוטופיה הנגזרת ממנה אינה בת מימוש והיא יכולה להביא רק לידי‬
 ‫כפייה‪ ,‬הרג וחורבן‪ .‬במקומה יש לשאוף לפלורליזם ערכי ‪ -‬להכרה שאין אמת נצחית אחת שיש לחיות לאורה‪,‬‬

                                                                    ‫ו"א ִמתות" שונות יכולות להתקיים זו לצד זו‪.‬‬

                                                                  ‫השאלות‬

‫חלוקים בנוגע לשיטה הנכונה לגילוי‬  ‫‪ 	.18‬מהפסקה הראשונה עולה כי הוגים שונים לאורך ההיסטוריה‬

                                  ‫בנוגע לעצם קיומה של שיטה כזאת‪.‬‬  ‫התשובות הא ִמתיות‪,‬‬

                                                       ‫(‪ 	)1‬היו ‪ /‬וגם‬                                                  ‫	‬
                                                    ‫(‪ )	2‬היו ‪ /‬אך לא‬                                                   ‫	‬
                                          ‫(‪ 	)3‬לא היו ‪ /‬אך היו חלוקים‬                                                  ‫	‬
                                                    ‫(‪ 	)4‬לא היו ‪ /‬ול 	א‬                                                ‫	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23