Page 9 - index
P. 9
מועד סתיו 2022 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 8 -
במחקר התבקשה קבוצה של חולי צרדת ליטול את התרופה "צלוליקול" ,ונמצא כי מרביתם החלימו כעבור ימים . 16
מעטים .ואולם ,בסקר שנעשה לאחר שהתרופה אושרה לשימוש מסחרי דיווחו רוב חולי הצרדת שהשתתפו בסקר
כי נטילת "צלוליקול" לא תרמה להחלמתם.
שילוב של שלוש מן הטענות הבאות יכול להסביר את הפער המתואר בפסקה .מהי הטענה הנותרת?
( )1תרופות למחלות רבות מנטרלות את פעילותה של התרופה "צלוליקול"
( ) 2התרופה "צלוליקול" אושרה לטיפול במחלות נוספות מלבד צרדת
( ) 3המחקר נעשה בקרב חולי צרדת שאינם חולים במחלות אחרות
( )4מרבית חולי הצרדת באוכלוסייה חולים גם במחלות אחרו ת
אף שדמות הערפד ידועה בפולקלור האירופי זה מאות שנים ,אחת מתכונותיה הבולטות יוחסה לה לראשונה רק . 17
במאה העשרים -ובנסיבות מפתיעות .תכונה זו היא רגישותם היתרה של הערפדים לאור השמש ,שתוארה
לראשונה רק בשנת ,1922בסרט "נֹו ְספֵָרטּו" .הסרט הוא עיבוד קולנועי לא-מורשה של הרומן המצליח "דרקולה"
מאת ברם סטוקר ,ואלמנט זה שולב בו כדי לבדל אותו מהרומן וכך לחמוק מתביעה בגין הפרת זכויות יוצרים.
מדוע נאמר בפסקה שרגישות לאור השמש יוחסה לערפדים "בנסיבות מפתיעות"?
( )1מפני שבדרך כלל אין זכויות יוצרים על סיפורים עממיים ,ולכן יוצרים שמבקשים לעבד אותם לקולנוע אינם
נדרשים להכניס בהם שינויים
( ) 2מפני שאפשר היה להניח שבמאה העשרים ,לאחר מאות שנים של התגבשות דמות הערפד ,לא יהיו עוד
שינויים גדולים בתכונותיה
( )3מפני שאפשר היה לצפות שעיבוד קולנועי לא-מורשה ליצירת ספרות מצליחה לא ישנה את האופן שבו
הדמות המרכזית ביצירה נתפסת בציבור
( ) 4מפני שאיננו רגילים לחשוב על דמויות אגדיות כמו ערפדים כעל מי שעוצבו באופן יזום משיקולים
תועלתיים
חוקרת הספרות זיוה בן-פורת טוענת כי בכל טקסט ספרותי יש אלמנטים שיכולים להתקשר לאלמנטים . 18
בטקסטים אחרים וכך להטעין אותו במשמעויות נוספות על אלו שניתן למצוא בו כשהוא לעצמו .לטענתה ,ככל
שמספר הקשרים האפשריים בין שני טקסטים גדול יותר ,וככל שהטקסטים מותירים בידי הקורא חופש רב יותר
לפרש את אופיים של הקשרים האלה ,כך לקישור בין הטקסטים יש פוטנציאל משמעות רב יותר ,כלומר הוא
יכול להוליד יותר משמעויות חדשות.
איזו מהטענות הבאות נכונה על פי דבריה של בן-פורת?
( ) 1ככל שבטקסט יש אלמנטים רבים יותר שיכולים להתקשר לאלמנטים בטקסטים אחרים ,כך לקורא יש
חופש רב יותר לפרש את אופיים של הקשרים בינו לבינם
( )2החיבור בין שני טקסטים יכול לייצר משמעויות רבות יותר ככל שמספר האלמנטים בהם שאפשר לקשר זה
לזה רב יותר ,וככל שאופיים של הקשרים מוגדר פחות
( ) 3ככל שפוטנציאל המשמעות של טקסט רב יותר ,כך כל אלמנט בו יכול להתקשר למספר רב יותר של
אלמנטים בטקסטים אחרים
( )4החיבור בין שני טקסטים מוליד משמעויות רבות יותר ככל שהטקסטים מוסרים לקורא מידע רב יותר על
אופי הקשרים האפשריים ביניהם
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

