Page 9 - index
P. 9

‫מועד סתיו ‪2022‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 8 -‬‬

 ‫במחקר התבקשה קבוצה של חולי צרדת ליטול את התרופה "צלוליקול"‪ ,‬ונמצא כי מרביתם החלימו כעבור ימים‬                 ‫‪.	16‬‬
‫מעטים‪ .‬ואולם‪ ,‬בסקר שנעשה לאחר שהתרופה אושרה לשימוש מסחרי דיווחו רוב חולי הצרדת שהשתתפו בסקר‬

                                                                       ‫כי נטילת "צלוליקול" לא תרמה להחלמתם‪.‬‬

‫שילוב של שלוש מן הטענות הבאות יכול להסביר את הפער המתואר בפסקה‪ .‬מהי הטענה הנותרת?‬                              ‫	‬

                ‫(‪ 	)1‬תרופות למחלות רבות מנטרלות את פעילותה של התרופה "צלוליקול"‬
                    ‫(‪ )	2‬התרופה "צלוליקול" אושרה לטיפול במחלות נוספות מלבד צרדת‬
                       ‫(‪ )	3‬המחקר נעשה בקרב חולי צרדת שאינם חולים במחלות אחרות‬
                           ‫(‪ )4‬מרבית חולי הצרדת באוכלוסייה חולים גם במחלות אחרו 	ת‬

 ‫אף שדמות הערפד ידועה בפולקלור האירופי זה מאות שנים‪ ,‬אחת מתכונותיה הבולטות יוחסה לה לראשונה רק‬                 ‫‪.	17‬‬
      ‫במאה העשרים ‪ -‬ובנסיבות מפתיעות‪ .‬תכונה זו היא רגישותם היתרה של הערפדים לאור השמש‪ ,‬שתוארה‬

‫לראשונה רק בשנת ‪ ,1922‬בסרט "נֹו ְספֵָרטּו"‪ .‬הסרט הוא עיבוד קולנועי לא‪-‬מורשה של הרומן המצליח "דרקולה"‬
  ‫מאת ברם סטוקר‪ ,‬ואלמנט זה שולב בו כדי לבדל אותו מהרומן וכך לחמוק מתביעה בגין הפרת זכויות יוצרים‪.‬‬

                ‫מדוע נאמר בפסקה שרגישות לאור השמש יוחסה לערפדים "בנסיבות מפתיעות"?‬                             ‫	‬

‫(‪ 	)1‬מפני שבדרך כלל אין זכויות יוצרים על סיפורים עממיים‪ ,‬ולכן יוצרים שמבקשים לעבד אותם לקולנוע אינם‬
                                                                                ‫נדרשים להכניס בהם שינויים‬

      ‫(‪ )	2‬מפני שאפשר היה להניח שבמאה העשרים‪ ,‬לאחר מאות שנים של התגבשות דמות הערפד‪ ,‬לא יהיו עוד‬
                                                                                   ‫שינויים גדולים בתכונותיה‬

      ‫(‪ 	)3‬מפני שאפשר היה לצפות שעיבוד קולנועי לא‪-‬מורשה ליצירת ספרות מצליחה לא ישנה את האופן שבו‬
                                                                     ‫הדמות המרכזית ביצירה נתפסת בציבור‬

          ‫(‪ )	4‬מפני שאיננו רגילים לחשוב על דמויות אגדיות כמו ערפדים כעל מי שעוצבו באופן יזום משיקולים‬
                                                                                                    ‫תועלתיים	‬

        ‫חוקרת הספרות זיוה בן‪-‬פורת טוענת כי בכל טקסט ספרותי יש אלמנטים שיכולים להתקשר לאלמנטים‬                  ‫‪.	18‬‬
‫בטקסטים אחרים וכך להטעין אותו במשמעויות נוספות על אלו שניתן למצוא בו כשהוא לעצמו‪ .‬לטענתה‪ ,‬ככל‬
‫שמספר הקשרים האפשריים בין שני טקסטים גדול יותר‪ ,‬וככל שהטקסטים מותירים בידי הקורא חופש רב יותר‬

    ‫לפרש את אופיים של הקשרים האלה‪ ,‬כך לקישור בין הטקסטים יש פוטנציאל משמעות רב יותר‪ ,‬כלומר הוא‬
                                                                             ‫יכול להוליד יותר משמעויות חדשות‪.‬‬

                ‫איזו מהטענות הבאות נכונה על פי דבריה של בן‪-‬פורת?‬                                               ‫	‬

‫(‪ )	1‬ככל שבטקסט יש אלמנטים רבים יותר שיכולים להתקשר לאלמנטים בטקסטים אחרים‪ ,‬כך לקורא יש‬

                ‫חופש רב יותר לפרש את אופיים של הקשרים בינו לבינם‬

‫(‪ 	)2‬החיבור בין שני טקסטים יכול לייצר משמעויות רבות יותר ככל שמספר האלמנטים בהם שאפשר לקשר זה‬

                ‫לזה רב יותר‪ ,‬וככל שאופיים של הקשרים מוגדר פחות‬

‫(‪ )	3‬ככל שפוטנציאל המשמעות של טקסט רב יותר‪ ,‬כך כל אלמנט בו יכול להתקשר למספר רב יותר של‬

                    ‫אלמנטים בטקסטים אחרים‬

‫(‪ 	)4‬החיבור בין שני טקסטים מוליד משמעויות רבות יותר ככל שהטקסטים מוסרים לקורא מידע רב יותר על‬

                ‫		‬  ‫אופי הקשרים האפשריים ביניהם‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14