Page 8 - index
P. 8

‫מועד סתיו ‪2022‬‬                ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 7 -‬‬

‫כאשר טענה ש ‪ ,‬ומייד‬  ‫סתירות‪,‬‬  ‫שבדרך כלל דבריה של שולה בפינתה השבועית ברדיו‬                                       ‫‪.	13‬‬

                              ‫אחר כך המליצה ‪.‬‬

     ‫(‪ )	1‬היות ‪ /‬אינם לוקים ב‪ / -‬לא היה הדבר חריג ‪ /‬שתיית קפה מסוכנת לבריאות ‪ /‬לכל מאזיניה לשתות‬

                                                                                ‫לפחות חמש כוסות קפה ביום‬

   ‫(‪ 	)2‬לולא ידעתי ‪ /‬רוויים ב‪ / -‬הייתי מתפלאת ‪ /‬קרינת השמש מזיקה לדגי נוי ‪ /‬לבעלי אקווריום להחזיקו‬

                                                                                    ‫במקום אפל כלשהו בבית‬

     ‫(‪ 	)3‬אף ‪ /‬אינם חפים מ‪ / -‬חשבתי שהיא הגזימה ‪ /‬אכילת ירקות ירוקים משפרת את תפקוד הלב ‪ /‬לכל‬

                                                                          ‫מאזיניה להרבות באכילת מלפפונים‬

‫(‪ )	4‬לולא ידעתי ‪ /‬חפים מ‪ / -‬לא הייתי מתאכזבת כל כך ‪ /‬לא רצוי ללמד ילדים עד גיל שש שפה זרה ‪ /‬על חוג‬

                                           ‫צרפתית המיועד לילדים בגילאי שלוש‪-‬ארבע ששפת אימם עברית	‬

‫בעיני ג'יימיסון‪ ,‬העיסוק בביקורת הוא עניין נחות ‪ -‬נחות לאין ערוך מן העיסוק ביצירה ‪ . -‬אז היינו‬                    ‫‪.	14‬‬
‫מגלים מהר יותר את איכויותינו שלנו‪ ,‬ולכל הפחות לא היינו גורמים נזק‪ ,‬שכן ביקורת נוקבת וחריפה עלולה‬

                                    ‫לפגוע קשות בנפשם של אחרים‪ ,‬ואילו יצירה גרועה ‪ -‬אין בכוחה להזיק‪.‬‬

     ‫(‪ )	1‬ואף על פי כן אין בעיניו תחליף לתפקידו של המבקר‪ .‬לטענתו‪ ,‬אילולא התקיים מוסד הביקורת היינו‬
                                                             ‫מתקשים להעריך את רמת יצירתם של אחרים‬

  ‫(‪ 	)2‬אם כי מידה של ביקורתיות הכרחית כדי לאפשר לעולם היצירה לפרוח‪ .‬לדידו‪ ,‬לו היינו מעודדים הבעת‬
    ‫ביקורת ישירה ובוטה‪ ,‬גם אם מלווה בחריגה מכללי הנימוס‪ ,‬היה העולם מוכתם בפחות יצירות גרועות‬
‫(‪ )	3‬ודווקא משום כך נקל להבין את טענתו בדבר ההשפעה השלילית של יצירה חובבנית‪ .‬לו רק יכולנו להימנע‬

                              ‫מראש מיצירה נחותה ממין זה‪ ,‬היה בידינו לצמצם את פגיעתה של החובבנות‬
‫(‪ )	4‬והוא גורס כי אילו היינו משקיעים ביצירה מקורית משלנו את המשאבים שאנו משקיעים בכתיבת ביקורת‬

                                          ‫על יצירתם של אחרים‪ ,‬היה זה ניצול מוצלח בהרבה של משאבינו	‬

        ‫פרופ‘ סלביה פוגל־ביזאוי‪" :‬לכאורה יש הרבה מן המשותף בין הערכים הדמוקרטיים‪-‬ליברליים לבין רעיון‬             ‫‪.	15‬‬
   ‫הפמיניזם‪ ,‬שהרי משטר דמוקרטי‪-‬ליברלי הוא הקרקע הפורייה ביותר למימוש הרעיון הפמיניסטי בדבר שוויון‬
   ‫זכויות בין נשים לגברים‪ .‬אולם למעשה הקשר הזה מפותל ומורכב‪ ,‬בין השאר משום שהדמוקרטיה הליברלית‬
   ‫כוננה במערב בסוף המאה ה‪-‬‏‪ 18‬על בסיס אמנה חברתית ששוללת מנשים זכויות בסיסיות ביותר‪ ,‬ובהן הזכות‬
‫לבחור ולהיבחר‪ ,‬הזכות לחירות והזכות לקניין; ועל כן המאבק הפמיניסטי כוון בראשיתו דווקא נגד מוסדותיו של‬

                                                                                                   ‫המשטר החדש‪".‬‬

                              ‫איזו מן הטענות הבאות משתמעת מהפסקה?‬                                                ‫	‬

   ‫(‪ 	)1‬כינון משטר דמוקרטי‪-‬ליברלי הוא שעודד נשים להתחיל להיאבק למען שוויון זכויות בינן לבין הגברים‬
‫(‪ )	2‬אף שהמאבק הפמיניסטי כוון בראשיתו נגד מוסדות הדמוקרטיה הליברלית‪ ,‬הוא חולק עימה ערכים רבים‬

        ‫(‪ )	3‬בשל יחסה לנשים חטאה הדמוקרטיה הליברלית בראשיתה לאמנה החברתית שעל בסיסה הוקמה‬
                            ‫(‪ )	4‬אימוץ הערכים הליברליים היה יכול לקדם את הפמיניזם יותר מהמאבק בהם‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13