Page 10 - index
P. 10
מועד סתיו 2022 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 9 -
קטע קריאה (שאלות )23-19
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
פירושה של המילה האנגלית ״נֹונְ ֶסנְס״ הוא דברי שטות או דברים חסרי פשר .אולם המשתייכים לזרם הספרותי ( )1
המכונה בשם זה אינם רואים ביצירותיהם דברי שטות .ואכן ,יצירות נונסנס אינן חסרות משמעות או היגיון,
אלא מבוססות על כללים משלהן ,השונים מהכללים המקובלים.
המאפיין השכיח ביותר של יצירות נונסנס הוא חריגה מן ההיגיון המקובל וערעור על המובן מאליו .דוגמה
למאפיין זה מצויה ב״עליסה בארץ הפלאות״ שכתב לואיס קרול .עליסה נאלצת להתמודד עם הטיעון הבא :״אם ( )5
נחשים אוכלים ביצים ,ואם ילדות אוכלות ביצים ,אזי ילדה היא נחש״ .טיעון זה נשמע כאילו הוא מבוסס על ( )10
תבנית לוגית מוכרת ,אך למעשה הוא מביע היגיון "אחר" ,שהרי על פי ההיגיון המקובל זה טיעון שגוי .מאפיין
נוסף של יצירות הנונסנס הוא בחינת משמעויותיהם של מילים וביטויים ויצירת משמעויות חדשות .בשירה של ( )15
לאה גולדברג ,למשל ,הדובר הוא עגל שאומר כך :״ ...בני אדם חסרי בינה /חוגגים ראש השנה /לא אבין אף
אות ותג /הן הראש איננו חג...״ .דוגמה אחרת היא שירו של עודד בורלא ״מה עושה טונג״ .המחבר משתמש
בשמו של המנהיג הסיני ַמאו ט ֶסה טונג כבאוסף צלילים ,ויוצר מהצלילים את המילים שבכותרת היצירה .בשיר
עצמו בורלא בונה עלילה שבה הגיבור הוא ילד ושמו טונג .יש יצירות נונסנס שמשמעויותיהן מתקבלות במידה
רבה מן המאפיינים החזותיים שלהן .למשל ,שירו של יהונתן גפן ״לג'ירף יש צוואר ארוך״ מעוצב בדפוס בצורת
ג'ירף שצווארו ארוך מאוד .ביצירתו של מורגנשטרן ״שירת הלילה של הדגים״ ,הצד החזותי של היצירה מרכזי
עוד יותר :המילים היחידות ביצירה מופיעות בכותרת היצירה ,והיצירה עצמה מורכבת משני סימנים גרפיים,
ו , -הרשומים על הדף ויוצרים דגם מסוים.
יצירות הנונסנס משתמשות בסימנים מוכרים ,אך מצרפות אותם בדרכים מפתיעות ובלתי מקובלות .המבוגר
הקורא בהן נדרש לפרוץ את גבולות דמיונו ,מכיוון שכבר התרגל לפרש את הסימנים המוכרים אך ורק בדרכים
( )20
המקובלות ,וקשה לו "להשתחרר" מהרגל זה .גם כאשר הסימנים המופיעים ביצירה אינם בעלי משמעות
מוסכמת ,מבוגרים ,שלא כילדים ,מתקשים למצוא משמעות ביצירה .למשל ,רוב המבוגרים המעיינים ב״שירת
( )25
הלילה של הדגים״ רואים בה אוסף סימנים חסר משמעות .בניגוד להם ,ילדים מבינים אותה בדרכים רבות:
סגירת עיני הדג ופקיחתן עד להירדמותו ,גלי הים המלטפים את הדג עד שהוא נרדם ,ועוד .יצירות הנונסנס
תואמות את עולם השפה ,החשיבה והדמיון האופייני לילדים :הן שואלות על משמעויותיהם של מילים וביטויים,
שאלות כשל ילד שעדיין אינו רואה בשפה מערכת של סימנים מוסכמים; הן שוברות את ההיגיון המקובל ,בדומה
לחשיבתו של ילד הפתוחה לאפשרויות של היגיון "אחר"; והן מביעות רעיונות באמצעים בלתי מקובלים.
נשאלת אם כן השאלה :האם ספרות הנונסנס היא סוג של ספרות ילדים? התשובה אינה חד-משמעית :יש יצירות
נונסנס שהן יצירות לילדים ,ואלו מסייעות לילד ללמוד את השפה וההיגיון המקובל ,ובה בעת מפתחות את ( )30
דמיונו .ואולם ,יש יצירות נונסנס שכדי להבין לעומק את המסר שלהן על הקורא להכיר היטב את ההיגיון וכללי
השפה המקובלים ,וכך יוכל להבחין בחריגות שחורג מהם מחבר היצירה .בדרך זו המחבר יכול להביע מסרים
שקשה להביעם בדרכים ספרותיות אחרות .יצירות אלה ,כמובן ,לא נועדו לילדים ,אלא למבוגרים שמסוגלים
לקבל ,נוסף על ההיגיון המקובל ,גם את ההיגיון ה"אחר" שבו משתמש הכותב.
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

