Page 10 - index
P. 10

‫מועד סתיו ‪2022‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 9 -‬‬

                            ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-19‬‬

                ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫פירושה של המילה האנגלית ״נֹונְ ֶסנְס״ הוא דברי שטות או דברים חסרי פשר‪ .‬אולם המשתייכים לזרם הספרותי‬       ‫(‪	)1‬‬
  ‫המכונה בשם זה אינם רואים ביצירותיהם דברי שטות‪ .‬ואכן‪ ,‬יצירות נונסנס אינן חסרות משמעות או היגיון‪,‬‬
                                                 ‫אלא מבוססות על כללים משלהן‪ ,‬השונים מהכללים המקובלים‪.‬‬

       ‫המאפיין השכיח ביותר של יצירות נונסנס הוא חריגה מן ההיגיון המקובל וערעור על המובן מאליו‪ .‬דוגמה‬         ‫	‬
‫למאפיין זה מצויה ב״עליסה בארץ הפלאות״ שכתב לואיס קרול‪ .‬עליסה נאלצת להתמודד עם הטיעון הבא‪ :‬״אם‬             ‫(‪	)5‬‬

   ‫נחשים אוכלים ביצים‪ ,‬ואם ילדות אוכלות ביצים‪ ,‬אזי ילדה היא נחש״‪ .‬טיעון זה נשמע כאילו הוא מבוסס על‬       ‫(‪	)10‬‬
  ‫תבנית לוגית מוכרת‪ ,‬אך למעשה הוא מביע היגיון "אחר"‪ ,‬שהרי על פי ההיגיון המקובל זה טיעון שגוי‪ .‬מאפיין‬
  ‫נוסף של יצירות הנונסנס הוא בחינת משמעויותיהם של מילים וביטויים ויצירת משמעויות חדשות‪ .‬בשירה של‬         ‫(‪	)15‬‬

    ‫לאה גולדברג‪ ,‬למשל‪ ,‬הדובר הוא עגל שאומר כך‪ :‬״‪ ...‬בני אדם חסרי בינה ‪ /‬חוגגים ראש השנה ‪ /‬לא אבין אף‬
   ‫אות ותג ‪ /‬הן הראש איננו חג‪...‬״‪ .‬דוגמה אחרת היא שירו של עודד בורלא ״מה עושה טונג״‪ .‬המחבר משתמש‬
 ‫בשמו של המנהיג הסיני ַמאו ט ֶסה טונג כבאוסף צלילים‪ ,‬ויוצר מהצלילים את המילים שבכותרת היצירה‪ .‬בשיר‬
  ‫עצמו בורלא בונה עלילה שבה הגיבור הוא ילד ושמו טונג‪ .‬יש יצירות נונסנס שמשמעויותיהן מתקבלות במידה‬
  ‫רבה מן המאפיינים החזותיים שלהן‪ .‬למשל‪ ,‬שירו של יהונתן גפן ״לג'ירף יש צוואר ארוך״ מעוצב בדפוס בצורת‬
  ‫ג'ירף שצווארו ארוך מאוד‪ .‬ביצירתו של מורגנשטרן ״שירת הלילה של הדגים״‪ ,‬הצד החזותי של היצירה מרכזי‬

     ‫עוד יותר‪ :‬המילים היחידות ביצירה מופיעות בכותרת היצירה‪ ,‬והיצירה עצמה מורכבת משני סימנים גרפיים‪,‬‬
                                                               ‫ו‪ , -‬הרשומים על הדף ויוצרים דגם מסוים‪.‬‬

   ‫יצירות הנונסנס משתמשות בסימנים מוכרים‪ ,‬אך מצרפות אותם בדרכים מפתיעות ובלתי מקובלות‪ .‬המבוגר‬                ‫	‬
  ‫הקורא בהן נדרש לפרוץ את גבולות דמיונו‪ ,‬מכיוון שכבר התרגל לפרש את הסימנים המוכרים אך ורק בדרכים‬              ‫	‬
                                                                                                         ‫(‪	)20‬‬
        ‫המקובלות‪ ,‬וקשה לו "להשתחרר" מהרגל זה‪ .‬גם כאשר הסימנים המופיעים ביצירה אינם בעלי משמעות‬
  ‫מוסכמת‪ ,‬מבוגרים‪ ,‬שלא כילדים‪ ,‬מתקשים למצוא משמעות ביצירה‪ .‬למשל‪ ,‬רוב המבוגרים המעיינים ב״שירת‬                 ‫	‬
                                                                                                         ‫(‪	)25‬‬
    ‫הלילה של הדגים״ רואים בה אוסף סימנים חסר משמעות‪ .‬בניגוד להם‪ ,‬ילדים מבינים אותה בדרכים רבות‪:‬‬
    ‫סגירת עיני הדג ופקיחתן עד להירדמותו‪ ,‬גלי הים המלטפים את הדג עד שהוא נרדם‪ ,‬ועוד‪ .‬יצירות הנונסנס‬
‫תואמות את עולם השפה‪ ,‬החשיבה והדמיון האופייני לילדים‪ :‬הן שואלות על משמעויותיהם של מילים וביטויים‪,‬‬
‫שאלות כשל ילד שעדיין אינו רואה בשפה מערכת של סימנים מוסכמים; הן שוברות את ההיגיון המקובל‪ ,‬בדומה‬

        ‫לחשיבתו של ילד הפתוחה לאפשרויות של היגיון "אחר"; והן מביעות רעיונות באמצעים בלתי מקובלים‪.‬‬

‫נשאלת אם כן השאלה‪ :‬האם ספרות הנונסנס היא סוג של ספרות ילדים? התשובה אינה חד‪-‬משמעית‪ :‬יש יצירות‬                ‫	‬
      ‫נונסנס שהן יצירות לילדים‪ ,‬ואלו מסייעות לילד ללמוד את השפה וההיגיון המקובל‪ ,‬ובה בעת מפתחות את‬       ‫(‪	)30‬‬

‫דמיונו‪ .‬ואולם‪ ,‬יש יצירות נונסנס שכדי להבין לעומק את המסר שלהן על הקורא להכיר היטב את ההיגיון וכללי‬
   ‫השפה המקובלים‪ ,‬וכך יוכל להבחין בחריגות שחורג מהם מחבר היצירה‪ .‬בדרך זו המחבר יכול להביע מסרים‬
    ‫שקשה להביעם בדרכים ספרותיות אחרות‪ .‬יצירות אלה‪ ,‬כמובן‪ ,‬לא נועדו לילדים‪ ,‬אלא למבוגרים שמסוגלים‬
                                    ‫לקבל‪ ,‬נוסף על ההיגיון המקובל‪ ,‬גם את ההיגיון ה"אחר" שבו משתמש הכותב‪.‬‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15