Page 9 - index
P. 9

‫מועד סתיו ‪2019‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 8 -‬‬

     ‫לפי הרברט מרקוזה‪ ,‬תנאי החיים של האדם בחברה המודרנית אינם מאפשרים לו לפתח אנטגוניזם של ממש‬           ‫‪.	15‬‬
‫כלפיה או למתוח עליה ביקורת אפקטיבית‪ :‬ראשית הוא שמח בחלקו‪ ,‬שכן החברה דואגת לסיפוק צרכיו ואין הוא‬

       ‫מרגיש צורך לצאת נגדה; שנית האווירה הסובלנית השוררת בה מעקרת כל ביקורת‪ ,‬שכן החברה המודרנית‬
                                   ‫מקבלת בזרועות פתוחות כמעט כל אלמנט שוללני‪ ,‬ובכך היא נוטלת את עוקצו‪.‬‬

                ‫איזה מן המשפטים הבאים מסכם באופן הטוב ביותר את טענתו של מרקוזה?‬                          ‫	‬

    ‫(‪ 	)1‬לאדם החי בחברה המודרנית קשה להתנגד לה‪ ,‬הן משום שכל צרכיו מסופקים ובכך נחלש יצר המרדנות‬
                                       ‫שלו‪ ,‬הן משום שהפתיחות שלה מנטרלת את הביקורת המופנית כלפיה‬

‫(‪ 	)2‬בחברה המודרנית שוררת אווירה סובלנית המאפשרת ביטוי גם לדעות החותרות תחת יסודותיה‪ ,‬וכך‪ ,‬באופן‬
                                        ‫פרדוקסלי‪ ,‬היא דווקא נאבקת באותן דעות באמצעות הקהיית עוקצן‬

‫(‪ )	3‬החברה המודרנית אינה מאפשרת לאדם להתנגד לה‪ ,‬משום שהיא מספקת את כל צרכיו החומריים‪ ,‬ולכן אין‬
                                                                              ‫הוא רואה טעם להתקומם נגדה‬

 ‫(‪ )	4‬החברה המודרנית מקשה על פיתוח אנטגוניזם כלפיה משתי סיבות‪ :‬ראשית‪ ,‬היא מספקת את צורכי הפרט‪,‬‬
                 ‫ושנית‪ ,‬היא מתמודדת עם הביקורת נגדה באופן מחוכם על ידי השתקת אלמנטים שוללניים	‬

‫‪ .	16‬במאמר נכתב‪" :‬גרינברג רואה בעובדה שהביקורות הדוקרניות שלה מרגיזות אנשים רבים הוכחה שיש להן על מה‬

                                                                              ‫להתבסס‪ ,‬אבל עליה להבין‪." :‬‬

                ‫איזו מהאפשרויות הבאות משלימה את המשפט באופן הטוב ביותר?‬                                  ‫	‬

                  ‫(‪ )	1‬מי שמתרגז מדקירה של קוץ אינו כועס על הקוץ‪ ,‬אלא על עצמו‬
                ‫(‪ 	)2‬מי שנדקר שוב ושוב מקוצים‪ ,‬מוטב שינעל נעליים במקום להתרגז‬

                       ‫(‪ 	)3‬טבעי להתרגז אם נדקרת מקוץ‪ ,‬ובייחוד אם לא הלכת יחף‬
                            ‫(‪ )	4‬מי שהולך יחף בשדה קוצים‪ ,‬אל לו להתרגז אם יידקר	‬

‫‪ .	17‬בחוג לבלשנות‪ ,‬כל התלמידים יכולים ללמוד שפות כרצונם‪ ,‬אבל כל מי שלומד צרפתית חייב ללמוד גם לטינית‪,‬‬

                                                                  ‫וכל מי שאינו לומד לטינית חייב ללמוד יוונית‪.‬‬

                ‫איזו מן הטענות הבאות‪ ,‬הנוגעות לתלמידי החוג לבלשנות‪ ,‬נובעת מכך בהכרח?‬                           ‫	‬

                ‫(‪ )	1‬אם כל מי שלומד לטינית ילמד גם יוונית‪ ,‬כל התלמידים בחוג ילמדו יוונית‬
  ‫(‪ 	)2‬אם כל מי שלומד יוונית ילמד גם לטינית‪ ,‬שום תלמיד שלומד יוונית לא ילמד גם צרפתית‬

              ‫(‪ )	3‬אם כל מי שלומד צרפתית ילמד גם יוונית‪ ,‬כל התלמידים בחוג ילמדו לטינית‬
‫(‪ 	)4‬אם כל מי שלומד לטינית ילמד גם צרפתית‪ ,‬שום תלמיד שלומד צרפתית לא ילמד גם יווני 	ת‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14