Page 9 - index
P. 9
מועד סתיו 2019 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 8 -
לפי הרברט מרקוזה ,תנאי החיים של האדם בחברה המודרנית אינם מאפשרים לו לפתח אנטגוניזם של ממש . 15
כלפיה או למתוח עליה ביקורת אפקטיבית :ראשית הוא שמח בחלקו ,שכן החברה דואגת לסיפוק צרכיו ואין הוא
מרגיש צורך לצאת נגדה; שנית האווירה הסובלנית השוררת בה מעקרת כל ביקורת ,שכן החברה המודרנית
מקבלת בזרועות פתוחות כמעט כל אלמנט שוללני ,ובכך היא נוטלת את עוקצו.
איזה מן המשפטים הבאים מסכם באופן הטוב ביותר את טענתו של מרקוזה?
( )1לאדם החי בחברה המודרנית קשה להתנגד לה ,הן משום שכל צרכיו מסופקים ובכך נחלש יצר המרדנות
שלו ,הן משום שהפתיחות שלה מנטרלת את הביקורת המופנית כלפיה
( )2בחברה המודרנית שוררת אווירה סובלנית המאפשרת ביטוי גם לדעות החותרות תחת יסודותיה ,וכך ,באופן
פרדוקסלי ,היא דווקא נאבקת באותן דעות באמצעות הקהיית עוקצן
( ) 3החברה המודרנית אינה מאפשרת לאדם להתנגד לה ,משום שהיא מספקת את כל צרכיו החומריים ,ולכן אין
הוא רואה טעם להתקומם נגדה
( ) 4החברה המודרנית מקשה על פיתוח אנטגוניזם כלפיה משתי סיבות :ראשית ,היא מספקת את צורכי הפרט,
ושנית ,היא מתמודדת עם הביקורת נגדה באופן מחוכם על ידי השתקת אלמנטים שוללניים
. 16במאמר נכתב" :גרינברג רואה בעובדה שהביקורות הדוקרניות שלה מרגיזות אנשים רבים הוכחה שיש להן על מה
להתבסס ,אבל עליה להבין." :
איזו מהאפשרויות הבאות משלימה את המשפט באופן הטוב ביותר?
( ) 1מי שמתרגז מדקירה של קוץ אינו כועס על הקוץ ,אלא על עצמו
( )2מי שנדקר שוב ושוב מקוצים ,מוטב שינעל נעליים במקום להתרגז
( )3טבעי להתרגז אם נדקרת מקוץ ,ובייחוד אם לא הלכת יחף
( ) 4מי שהולך יחף בשדה קוצים ,אל לו להתרגז אם יידקר
. 17בחוג לבלשנות ,כל התלמידים יכולים ללמוד שפות כרצונם ,אבל כל מי שלומד צרפתית חייב ללמוד גם לטינית,
וכל מי שאינו לומד לטינית חייב ללמוד יוונית.
איזו מן הטענות הבאות ,הנוגעות לתלמידי החוג לבלשנות ,נובעת מכך בהכרח?
( ) 1אם כל מי שלומד לטינית ילמד גם יוונית ,כל התלמידים בחוג ילמדו יוונית
( )2אם כל מי שלומד יוונית ילמד גם לטינית ,שום תלמיד שלומד יוונית לא ילמד גם צרפתית
( ) 3אם כל מי שלומד צרפתית ילמד גם יוונית ,כל התלמידים בחוג ילמדו לטינית
( )4אם כל מי שלומד לטינית ילמד גם צרפתית ,שום תלמיד שלומד צרפתית לא ילמד גם יווני ת
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.