Page 10 - index
P. 10
מועד סתיו 2019 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 9 -
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
בתי הספר המודרניים התפתחו באירופה של סוף המאה ה 19-ונועדו לענות על צרכים שעלו משלושה תהליכים () 1
חשובים שהתרחשו אז :עליית מדינת הלאום ,התיעוש והתפתחות הבירוקרטיה .מדינות הלאום שאפו להקנות ( )5
לאזרחיהן תחושת זהות לאומית ,משימה מורכבת לנוכח העובדה שלא תמיד השתייכו האזרחים לאותו זרם דתי
ולעיתים אף לא דיברו באותה שפה .אשר לתיעוש ,בתי החרושת נזקקו -לבד מפועלי ייצור -לקבוצה משכילה
שתוכל למלא תפקידי ניהול ,תפקידים שלא היו קיימים בבתי המלאכה של העידן הקדם-תעשייתי .ולבסוף,
הפיקוח על כלכלה הנעשית מורכבת יותר ויותר במדינות שאוכלוסייתן הטרוגנית ושטחן נרחב חייב מדינות אלו
להכשיר שכבת פקידּות משכילה.
ד"ר אמנון כרמון ,מומחה בתחום החינוך ,טוען שבית הספר אינו עונה עוד על צורכי החברה .המבנה הארגוני
ושיטות החינוך של בית הספר בימינו עודם מותאמים לעידן המהפכה התעשייתית ,אף שחלפו מאז יותר ממאה ( )10
שנים ובינתיים חלה מהפכה נוספת ,מהפכת המידע -מהפכה שבעקבותיה חדלו רוב הכלכלות הגדולות בעולם
להתבסס על ייצור תוצרת תעשייתית וחקלאית ועל שינועה והחלו להתבסס על ייצור ידע ועל הפצתו .לדברי
כרמון ,הפער בין החברה לבית הספר ניכר בכמה היבטים.
ראשית ,התלמיד בימינו שונה מהתלמיד של סוף המאה ה .19-בית הספר היה אז ספק הידע הכמעט בלעדי של
התלמיד ,ואילו בית הספר של ימינו עומד בצילם של מקורות ידע רבים ועשירים העומדים לרשות התלמיד, ( )15
ובראשם האינטרנט והטלוויזיה .כמו כן ,בעבר עמדה לרשותם של התלמידים רק המילה הכתובה המודפסת, ( )20
שהולידה חשיבה לינארית ורציפה ,אולם התלמידים כיום רגילים לקרוא טקסטים בפורמט דיגיטלי ,המאפשר
מעבר מהיר מנושא לנושא .מעברים כאלה מפתחים חשיבה הנוטה להיפר-טקסטואליות -קישור בין פריטי
מידע מתחומים שונים המתאפיין בקיטוע ובהסתעפות ,בדומה לקישורים באינטרנט .לכן הלימוד באמצעים
המיושנים שעודם משמשים במרבית בתי הספר ,כגון ספרי לימוד ולוח וגיר ,אינו מתאים להרגלי התלמידים
בעולם המודרני ולדרך חשיבתם.
שנית ,חלו תמורות בדרישות מבית הספר .תפקידו המקורי ,לפחות בכיתות המתקדמות ,היה להכין אליטה
מצומצמת והומוגנית לשירות במערכי הניהול של בתי החרושת ובפקידות הציבורית של עידן המהפכה ( )25
התעשייתית .ואולם ,בעידן מהפכת המידע דרושה לכלכלה ולממשל שכבה משכילה רחבה שכישוריה מגוונים.
טענה ברוח זו טוען גם פרופסור קן רובינסון ,מומחה בריטי לחינוך .לדבריו ,מבנה בית הספר משמר תפיסה
שהתקבעה במהפכה התעשייתית :החלוקה לכיתות לפי קבוצות גיל ,כמו גם תכניות הלימודים ,מבוססת על גישה
הרואה בחינוך תהליך דמוי פס ייצור ,שבסוף כל אחד משלביו על כל המוצרים להיות זהים זה לזה :כל
התלמידים בשכבת גיל מסוימת צריכים לסיים את שנת הלימודים עם אותו הידע בדיוק .גם החלוקה הנוקשה
למקצועות אינה מותאמת לעולם מורכב ,המצריך חשיבה בין-תחומית.
שלישית ,טוען כרמון ,בתי הספר עוצבו בעידן שאחת התכליות החברתיות החשובות בו הייתה הקניית הזדהות
עם מדינת הלאום הצעירה .לעומת זאת ,החברה המודרנית שואפת שלבוגרי בתי הספר יהיו כלים להשתלב ( )30
בכלכלה העולמית ,שבה לזהותם הלאומית חשיבות פחותה .לא זו בלבד שבדרך כלל הקצאת משאבים לשם
השגתה של אחת המטרות באה על חשבון האחרת ,אלא שכל אחת מהן גם משקפת תפיסה אחרת של תפקיד
מערכת החינוך .אם כן ,מסכם כרמון ,התאמת בית הספר לצורכי החברה כיום תדרוש לא רק שינויים נרחבים
במבנהו ,אלא גם חשיבה מעמיקה באשר לתפקיד מערכת החינוך.
השאלות
. 18איזו מן הכותרות המוצעות היא המתאימה ביותר לשמש כותרת לפסקה הראשונה?
( ) 1התפתחותם של בתי הספר המודרניים באירופה מסוף המאה ה 19-ועד היום
( )2התיעוש והשפעתו על מדינות הלאום ,על הבירוקרטיה ועל החינוך
( )3הגורמים להתפתחותו של בית הספר המודרני
( )4הבעיות שאירופה נתקלה בהן במאה ה 19-
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.