Page 10 - index
P. 10

‫מועד סתיו ‪2019‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 9 -‬‬

                ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫בתי הספר המודרניים התפתחו באירופה של סוף המאה ה‪ 19-‬ונועדו לענות על צרכים שעלו משלושה תהליכים‬                  ‫(‪)	1‬‬
 ‫חשובים שהתרחשו אז‪ :‬עליית מדינת הלאום‪ ,‬התיעוש והתפתחות הבירוקרטיה‪ .‬מדינות הלאום שאפו להקנות‬                   ‫(‪	)5‬‬
‫לאזרחיהן תחושת זהות לאומית‪ ,‬משימה מורכבת לנוכח העובדה שלא תמיד השתייכו האזרחים לאותו זרם דתי‬
‫ולעיתים אף לא דיברו באותה שפה‪ .‬אשר לתיעוש‪ ,‬בתי החרושת נזקקו ‪ -‬לבד מפועלי ייצור ‪ -‬לקבוצה משכילה‬

   ‫שתוכל למלא תפקידי ניהול‪ ,‬תפקידים שלא היו קיימים בבתי המלאכה של העידן הקדם‪-‬תעשייתי‪ .‬ולבסוף‪,‬‬
‫הפיקוח על כלכלה הנעשית מורכבת יותר ויותר במדינות שאוכלוסייתן הטרוגנית ושטחן נרחב חייב מדינות אלו‬

                                                                                 ‫להכשיר שכבת פקידּות משכילה‪.‬‬

 ‫ד"ר אמנון כרמון‪ ,‬מומחה בתחום החינוך‪ ,‬טוען שבית הספר אינו עונה עוד על צורכי החברה‪ .‬המבנה הארגוני‬                  ‫	‬
‫ושיטות החינוך של בית הספר בימינו עודם מותאמים לעידן המהפכה התעשייתית‪ ,‬אף שחלפו מאז יותר ממאה‬                  ‫(‪	)10‬‬
 ‫שנים ובינתיים חלה מהפכה נוספת‪ ,‬מהפכת המידע ‪ -‬מהפכה שבעקבותיה חדלו רוב הכלכלות הגדולות בעולם‬

  ‫להתבסס על ייצור תוצרת תעשייתית וחקלאית ועל שינועה והחלו להתבסס על ייצור ידע ועל הפצתו‪ .‬לדברי‬
                                                       ‫כרמון‪ ,‬הפער בין החברה לבית הספר ניכר בכמה היבטים‪.‬‬

‫ראשית‪ ,‬התלמיד בימינו שונה מהתלמיד של סוף המאה ה‪ .19-‬בית הספר היה אז ספק הידע הכמעט בלעדי של‬                       ‫	‬
    ‫התלמיד‪ ,‬ואילו בית הספר של ימינו עומד בצילם של מקורות ידע רבים ועשירים העומדים לרשות התלמיד‪,‬‬               ‫(‪	)15‬‬

  ‫ובראשם האינטרנט והטלוויזיה‪ .‬כמו כן‪ ,‬בעבר עמדה לרשותם של התלמידים רק המילה הכתובה המודפסת‪,‬‬                   ‫(‪	)20‬‬
 ‫שהולידה חשיבה לינארית ורציפה‪ ,‬אולם התלמידים כיום רגילים לקרוא טקסטים בפורמט דיגיטלי‪ ,‬המאפשר‬
   ‫מעבר מהיר מנושא לנושא‪ .‬מעברים כאלה מפתחים חשיבה הנוטה להיפר‪-‬טקסטואליות ‪ -‬קישור בין פריטי‬

   ‫מידע מתחומים שונים המתאפיין בקיטוע ובהסתעפות‪ ,‬בדומה לקישורים באינטרנט‪ .‬לכן הלימוד באמצעים‬
    ‫המיושנים שעודם משמשים במרבית בתי הספר‪ ,‬כגון ספרי לימוד ולוח וגיר‪ ,‬אינו מתאים להרגלי התלמידים‬

                                                                                 ‫בעולם המודרני ולדרך חשיבתם‪.‬‬

      ‫שנית‪ ,‬חלו תמורות בדרישות מבית הספר‪ .‬תפקידו המקורי‪ ,‬לפחות בכיתות המתקדמות‪ ,‬היה להכין אליטה‬                   ‫	‬
            ‫מצומצמת והומוגנית לשירות במערכי הניהול של בתי החרושת ובפקידות הציבורית של עידן המהפכה‬             ‫(‪	)25‬‬

   ‫התעשייתית‪ .‬ואולם‪ ,‬בעידן מהפכת המידע דרושה לכלכלה ולממשל שכבה משכילה רחבה שכישוריה מגוונים‪.‬‬
     ‫טענה ברוח זו טוען גם פרופסור קן רובינסון‪ ,‬מומחה בריטי לחינוך‪ .‬לדבריו‪ ,‬מבנה בית הספר משמר תפיסה‬

‫שהתקבעה במהפכה התעשייתית‪ :‬החלוקה לכיתות לפי קבוצות גיל‪ ,‬כמו גם תכניות הלימודים‪ ,‬מבוססת על גישה‬
           ‫הרואה בחינוך תהליך דמוי פס ייצור‪ ,‬שבסוף כל אחד משלביו על כל המוצרים להיות זהים זה לזה‪ :‬כל‬

  ‫התלמידים בשכבת גיל מסוימת צריכים לסיים את שנת הלימודים עם אותו הידע בדיוק‪ .‬גם החלוקה הנוקשה‬

                                           ‫למקצועות אינה מותאמת לעולם מורכב‪ ,‬המצריך חשיבה בין‪-‬תחומית‪.‬‬

‫שלישית‪ ,‬טוען כרמון‪ ,‬בתי הספר עוצבו בעידן שאחת התכליות החברתיות החשובות בו הייתה הקניית הזדהות‬                     ‫	‬
   ‫עם מדינת הלאום הצעירה‪ .‬לעומת זאת‪ ,‬החברה המודרנית שואפת שלבוגרי בתי הספר יהיו כלים להשתלב‬                   ‫(‪	)30‬‬
  ‫בכלכלה העולמית‪ ,‬שבה לזהותם הלאומית חשיבות פחותה‪ .‬לא זו בלבד שבדרך כלל הקצאת משאבים לשם‬

 ‫השגתה של אחת המטרות באה על חשבון האחרת‪ ,‬אלא שכל אחת מהן גם משקפת תפיסה אחרת של תפקיד‬
‫מערכת החינוך‪ .‬אם כן‪ ,‬מסכם כרמון‪ ,‬התאמת בית הספר לצורכי החברה כיום תדרוש לא רק שינויים נרחבים‬

                                              ‫במבנהו‪ ,‬אלא גם חשיבה מעמיקה באשר לתפקיד מערכת החינוך‪.‬‬

                                                                                ‫השאלות‬

                ‫‪ .	18‬איזו מן הכותרות המוצעות היא המתאימה ביותר לשמש כותרת לפסקה הראשונה?‬

                 ‫(‪ )	1‬התפתחותם של בתי הספר המודרניים באירופה מסוף המאה ה‪ 19-‬ועד היום‬
                            ‫(‪ 	)2‬התיעוש והשפעתו על מדינות הלאום‪ ,‬על הבירוקרטיה ועל החינוך‬
                                                 ‫(‪ 	)3‬הגורמים להתפתחותו של בית הספר המודרני‬
                                                    ‫(‪ 	)4‬הבעיות שאירופה נתקלה בהן במאה ה‪	19-‬‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15