Page 9 - index
P. 9

‫מועד סתיו ‪2018‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 9 -‬‬

                             ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

       ‫מעטים מעידים על עצמם שאינם מרכלים‪ ,‬וסביר להניח שרק מעטים מהם אכן דוברים אמת‪ .‬ובכל זאת‪,‬‬                       ‫(‪)	1‬‬
 ‫להתנהגות זו יצא שם רע בתרבותנו‪ .‬רכילות מוגדרת במילון כ"עיסוק חטטני בחייהם של אנשים אחרים‪ ,‬לרוב‬                     ‫(‪	)5‬‬
‫ללא ידיעתם וללא הסכמתם‪ ,‬תוך חשיפת פרטים אישיים עליהם שלא לצורך"‪ .‬האנתרופולוג רובין ַדנּ  באר ביקש‬

   ‫לערער על הגדרה זו‪ ,‬וליתר דיוק על השיפוט השלילי המובלע בה‪ .‬דנבאר טען שהרכילות תרמה ליצירתה של‬
    ‫החברה האנושית ולהתגבשותם של ערכי המוסר העומדים בבסיסה‪ .‬הוא שיער שהרכילות מקלה על אנשים‬
‫לקבוע במי הם יכולים לתת אמון‪ ,‬ומנגד ‪ -‬מונעת מהם לנהוג באנוכיות‪ ,‬מחשש שיצא להם שם רע‪ .‬כך‪ ,‬לדעתו‪,‬‬

         ‫הצליחו בני האדם משחר ההיסטוריה לחיות חיים תקינים בקבוצות גדולות‪ ,‬תוך שיתוף פעולה ביניהם‪.‬‬

       ‫פרופסור ַרלף זֹו ֶמר ֶפלד‪ ,‬מומחה לביולוגיה אבולוציונית מאוניברסיטת וינה‪ ,‬בדק השערה זו באמצעות ניסוי‬              ‫	‬
‫המבוסס על משחק‪ .‬בניסוי השתתפו מאתיים סטודנטים‪ ,‬ובתחילתו קיבל כל אחד מהם עשרה אירו‪ .‬הם חולקו‬                         ‫(‪	)10‬‬

      ‫לזוגות‪ ,‬ולאחד מבני כל זוג ניתנה האפשרות לתרום לחברו אירו אחד‪ ,‬בידיעה שהחוקרים יכפילו את סכום‬                  ‫(‪	)15‬‬
  ‫תרומתו‪ ,‬וחברו יקבל למעשה שני אירו‪ .‬המשחק חזר ונשנה כמה פעמים‪ ,‬ובמהלכו החליפו המשתתפים בני זוג‬
  ‫ומילאו לסירוגין את שני התפקידים ‪ -‬תורם ומקבל‪ .‬החוקרים אפשרו למשתתפים לרכל על בני זוגם למשחק‪,‬‬

      ‫וכך שמע לפעמים התורם רכילות על התנהגות בן זוגו הנוכחי בסיבובים הקודמים‪ ,‬ונמצא שזו השפיעה על‬
‫נכונותו לתרום לו‪ .‬ברוב המקרים הרכילות שנמסרה שיקפה נאמנה את המציאות‪ ,‬והמשתתפים שמחו לשתף את‬

  ‫חבריהם למשחק במידע שברשותם‪ .‬אף על פי שהם לא נהנו ממנו במישרין‪ ,‬חברי הקבוצה ככלל הפיקו תועלת‬
   ‫משיתוף הפעולה ביניהם‪ :‬הם היו נדיבים רוב הזמן‪ ,‬ובסיום המשחק היה לכל אחד מהם‪ ,‬בממוצע‪ ,‬סכום כפול‬

     ‫מזה שהיה לו בתחילתו‪ .‬נוסף על כך‪ ,‬נבדקה קבוצה אחרת בתנאים זהים‪ ,‬למעט תנאי אחד ‪ -‬החוקרים לא‬
 ‫אפשרו למשתתפים לרכל על חבריהם למשחק‪ ,‬ולכן הם לא חששו למוניטין שלהם‪ .‬כצפוי‪ ,‬נבדקי קבוצה זו היו‬

                                                                                                      ‫נדיבים פחות‪.‬‬

    ‫תוצאות מפתיעות התקבלו בקבוצת ניסוי שלישית‪ .‬כמו משתתפי הקבוצה הראשונה‪ ,‬גם משתתפי קבוצה זו‬                        ‫(‪	)20‬‬
         ‫שמעו רכילות על בני זוגם‪ ,‬אך הם גם קיבלו מהחוקרים את העובדות המלאות על התנהגותם בסיבובים‬                    ‫(‪	)25‬‬

‫הקודמים‪ .‬זומרפלד שיער שלרכילות תהיה השפעה רק במקרים שבהם העובדות הנוגעות להתנהגותו של המקבל‬
 ‫אינן יוצרות תמונה חד‪-‬משמעית באשר להתנהגותו‪ ,‬אולם בפועל השפיעה הרכילות על התנהגותו של התורם גם‬

   ‫במקרים אחרים‪ ,‬למשל כאלה שבהם סתרה את העובדות‪ .‬זומרפלד מסביר את התנהגותם הלא רציונלית של‬
   ‫משתתפי הקבוצה השלישית בכך ש"ייתכן שבבואנו לגבש דעה על הסובבים אותנו‪ ,‬אנחנו מותאמים להסתמך‬
   ‫בעיקר על דעתם של אנשים אחרים ופחות על דעתנו שלנו‪ .‬הרי רוב הזמן איננו מסוגלים לראות כיצד אחרים‬
    ‫מתנהגים‪ ,‬ואנחנו יכולים אפוא לחשוב שהחמצנו מידע חשוב‪ .‬התנהגות זו מושרשת בנו כה עמוק‪ ,‬עד כי אנו‬

                                                                          ‫מתמידים בה גם כשבידינו מידע מוצק‪".‬‬

                ‫השאלות‬

                ‫‪ .	18‬איזו מן האפשרויות הבאות משתמעת מן המילים "ובכל זאת" (שורה ‪?)1‬‬

                            ‫(‪ )1‬אפשר היה לצפות שלהתנהגות המקובלת בחברה יהיה דימוי חיובי‬
                                            ‫(‪ )2‬אפשר היה לצפות שעדות עצמית לא תהיה מהימנה‬

                ‫(‪ )3‬אפשר היה לצפות שיהיה פער בין הדימוי העצמי של אדם לבין תדמיתו בחברה‬
                                     ‫(‪ )4‬אפשר היה לצפות שרכילות תיחשב למנהג פסול בתרבותנו‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14