Page 6 - index
P. 6
מועד סתיו 2018 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 6 -
חוקרים מצאו כי כאשר ריכוז החמצן בתא נמוך ביותר -מצב הקרוי אנוקסיה -התא עשוי להיכנס למצב מגן . 8
של תרדמה .במצב זה התא מפסיק כמעט לחלוטין לייצר אנרגיה ולצרוך אותה .לעומת זאת ,כאשר ריכוז החמצן
בתא בינוני -מצב הקרוי היפוקסיה -התא מנסה לתפקד כרגיל ,אך אספקת החמצן הלקויה הופכת את פעילותו
לבלתי יעילה ,ולעיתים אף למזיקה .מכאן עולה שבמצבים מסוימים אפשר להציל תאים שאספקת החמצן שלהם
השתבשה דווקא אם מפחיתים עוד יותר את כמות החמצן הזמין להם.
ה"תאים שאספקת החמצן שלהם השתבשה" ,הם תאים -
( )1המצויים במצב של אנוקסיה
( )2המצויים במצב מגן של תרדמה
( )3המצויים במצב של היפוקסיה
( )4שהחמצן הזמין להם הופחת עוד יותר
. 9באיזה מן המשפטים הבאים אין דו-משמעות?
( )1חברו של המהנדס ואחיו הגיעו לאתר הבנייה
( )2רק עכשיו שמעתי את ההודעות שהושארו לנו קודם לכן
( )3רינה שוחחה עם דינה על ילדיה
( )4המדריך עצר לתצפית על התל
אסף" :בני הפעוט אבישי חכם :הוא יודע שמילון הוא סוג של ספר". .10
שרון" :לא כל ידע הוא חוכמה :ידע פירושו לדעת שעגבנייה היא פרי; חוכמה פירושה לדעת שלא להכניס אותה
לסלט פירות".
לשיטתה של שרון ,איזו מן האפשרויות הבאות תבהיר לה כי אבישי אכן חכם?
( )1אבישי יודע שהמילים המופיעות במילון מורכבות מאותיות
( )2אבישי נוהג להשתמש בכרכי המילון כבקוביות ולבנות מהם מגדל
( )3אבישי יודע שהמילון כבד מכדי שירים אותו ואינו מנסה לעשות זאת
( )4אבישי לעולם אינו מבקש שיקראו לו סיפורים מן המילון לפני השינה
בטקסטים עבריים שהועתקו מכתבי יד עתיקים מוצאים לא פעם את האות י' היכן שהייתה צריכה להופיע האות . 11
צ' ,ולהפך .לכאורה ,חילוף זה תמוה :קשה לתלות אותו בשגיאה שמקורה בדמיון גרפי או צלילי בין האותיות.
אך למעשה ,האותיות י' ו-צ' אכן דומות זו לזו -לא בכתב המרובע ,שבו אנו משתמשים היום ,אלא בכתב העברי
הקדום .דוגמה זו מעניינת בהקשר של שגיאות הקלדה :לנו ברור שקל לטעות ולהקליד ,למשל ,ד' במקום ש' ,בשל
סמיכותן במקלדת ,אך חוקרים שיעיינו בעוד מאות שנים בטקסטים מימינו עלולים להתקשות בהבנת התופעה.
מדוע דוגמת החילוף בין י' ל-צ' "מעניינת בהקשר של שגיאות הקלדה"?
( )1מפני שהיא מדגימה כיצד שינויים טכנולוגיים עשויים להביא לידי שינוי בשיטת הכתיבה
( )2מפני שהיא מדגימה כיצד ידע על שיטת הכתיבה חיוני להבנת מקורן של שגיאות שנפלו בנוסח הכתוב
( )3מפני שהיא מדגימה כיצד חילופים בין אותיות בנוסח הכתוב עלולים להקשות את הבנת הטקסט
( )4מפני שהיא מדגימה כיצד דמיון קדום בין אותיות עשוי להסביר שגיאות בטקסטים
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.