Page 6 - index
P. 6

‫מועד סתיו ‪2018‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 6 -‬‬

   ‫חוקרים מצאו כי כאשר ריכוז החמצן בתא נמוך ביותר ‪ -‬מצב הקרוי אנוקסיה ‪ -‬התא עשוי להיכנס למצב מגן‬          ‫‪.	8‬‬
‫של תרדמה‪ .‬במצב זה התא מפסיק כמעט לחלוטין לייצר אנרגיה ולצרוך אותה‪ .‬לעומת זאת‪ ,‬כאשר ריכוז החמצן‬
‫בתא בינוני ‪ -‬מצב הקרוי היפוקסיה ‪ -‬התא מנסה לתפקד כרגיל‪ ,‬אך אספקת החמצן הלקויה הופכת את פעילותו‬              ‫	‬
‫לבלתי יעילה‪ ,‬ולעיתים אף למזיקה‪ .‬מכאן עולה שבמצבים מסוימים אפשר להציל תאים שאספקת החמצן שלהם‬

                                            ‫השתבשה דווקא אם מפחיתים עוד יותר את כמות החמצן הזמין להם‪.‬‬

                                                         ‫ה"תאים שאספקת החמצן שלהם השתבשה"‪ ,‬הם תאים ‪-‬‬

                         ‫(‪ )1‬המצויים במצב של אנוקסיה‬
                      ‫(‪ )2‬המצויים במצב מגן של תרדמה‬
                       ‫(‪ )3‬המצויים במצב של היפוקסיה‬
                ‫(‪ )4‬שהחמצן הזמין להם הופחת עוד יותר‬

                ‫‪ .	9‬באיזה מן המשפטים הבאים אין דו‪-‬משמעות?‬

                           ‫(‪ )1‬חברו של המהנדס ואחיו הגיעו לאתר הבנייה‬                                           ‫	‬
                ‫(‪ )2‬רק עכשיו שמעתי את ההודעות שהושארו לנו קודם לכן‬                                              ‫	‬
                                                                                                                ‫	‬
                                        ‫(‪ )3‬רינה שוחחה עם דינה על ילדיה‬                                         ‫	‬
                                          ‫(‪ )4‬המדריך עצר לתצפית על התל‬

                ‫אסף‪" :‬בני הפעוט אבישי חכם‪ :‬הוא יודע שמילון הוא סוג של ספר‪".‬‬                               ‫‪	.10‬‬

‫שרון‪" 	:‬לא כל ידע הוא חוכמה‪ :‬ידע פירושו לדעת שעגבנייה היא פרי; חוכמה פירושה לדעת שלא להכניס אותה	‬

                ‫לסלט פירות‪".‬‬                                                                           ‫	‬

                ‫לשיטתה של שרון‪ ,‬איזו מן האפשרויות הבאות תבהיר לה כי אבישי אכן חכם?‬                        ‫	‬

                          ‫(‪ )1‬אבישי יודע שהמילים המופיעות במילון מורכבות מאותיות‬                                ‫	‬
                   ‫(‪ )2‬אבישי נוהג להשתמש בכרכי המילון כבקוביות ולבנות מהם מגדל‬
                ‫(‪ )3‬אבישי יודע שהמילון כבד מכדי שירים אותו ואינו מנסה לעשות זאת‬
                ‫(‪ )4‬אבישי לעולם אינו מבקש שיקראו לו סיפורים מן המילון לפני השינה‬

‫בטקסטים עבריים שהועתקו מכתבי יד עתיקים מוצאים לא פעם את האות י' היכן שהייתה צריכה להופיע האות‬             ‫‪.	11‬‬
   ‫צ'‪ ,‬ולהפך‪ .‬לכאורה‪ ,‬חילוף זה תמוה‪ :‬קשה לתלות אותו בשגיאה שמקורה בדמיון גרפי או צלילי בין האותיות‪.‬‬

‫אך למעשה‪ ,‬האותיות י' ו‪-‬צ' אכן דומות זו לזו ‪ -‬לא בכתב המרובע‪ ,‬שבו אנו משתמשים היום‪ ,‬אלא בכתב העברי‬
‫הקדום‪ .‬דוגמה זו מעניינת בהקשר של שגיאות הקלדה‪ :‬לנו ברור שקל לטעות ולהקליד‪ ,‬למשל‪ ,‬ד' במקום ש'‪ ,‬בשל‬

  ‫סמיכותן במקלדת‪ ,‬אך חוקרים שיעיינו בעוד מאות שנים בטקסטים מימינו עלולים להתקשות בהבנת התופעה‪.‬‬

                ‫מדוע דוגמת החילוף בין י' ל‪-‬צ' "מעניינת בהקשר של שגיאות הקלדה"?‬                            ‫	‬

            ‫(‪ )1‬מפני שהיא מדגימה כיצד שינויים טכנולוגיים עשויים להביא לידי שינוי בשיטת הכתיבה‬
‫(‪ )2‬מפני שהיא מדגימה כיצד ידע על שיטת הכתיבה חיוני להבנת מקורן של שגיאות שנפלו בנוסח הכתוב‬

    ‫(‪ )3‬מפני שהיא מדגימה כיצד חילופים בין אותיות בנוסח הכתוב עלולים להקשות את הבנת הטקסט‬
                  ‫(‪ )4‬מפני שהיא מדגימה כיצד דמיון קדום בין אותיות עשוי להסביר שגיאות בטקסטים‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11