Page 15 - index
P. 15
מועד סתיו 2018 - 15 - חשיבה מילולית -פרק שני
תרצה נכנסה לבית קפה וראתה שם את שפרה שותה קפוצ'ינו. . 12
תרצה“ :שפרה ,את שותה קפוצ'ינו מפני שאין כאן מילק-שייק?״
שפרה“ :לא .ויתרתי על שתיית מילק-שייק משום שיש כאן קפוצ'ינו.״
מה אינו משתמע מחילופי דברים אלו?
( )1שפרה הייתה שותה מילק-שייק ,אלמלא היה בבית הקפה קפוצ'ינו
( )2שפרה מעדיפה קפוצ'ינו על פני מילק-שייק
( )3תרצה חשבה ששפרה מעדיפה תמיד מילק-שייק על פני קפוצ'ינו
( )4אין בבית הקפה מילק-שייק
א"מ קופי טען כי אפשר להשליט סדר מסוים במגוון שימושי השפה ,וזאת בחלקנו אותם לשלושה סוגים כלליים . 13
ביותר :הסוג הראשון הוא השימוש ה ֵמידעי ,שהמטרה בו היא העברת מידע ,והדבר מושג באמצעות הצגת טענות
או הכחשתן .הסוג השני הוא ההבעתי :השפה ממלאת תפקיד הבעתי כל אימת שמשתמשים בה כדי לשחרר
רגשות או לעורר אותם .הסוג השלישי ,הקרוי השימוש המכוון ,תכליתו להניע לפעולה או למנוע אותה .עם זאת,
קופי סבור שכמעט כל מבע רגיל ידגים ,בהרבה או במעט ,לפחות שניים משלושת שימושי השפה.
איזו מהטענות הבאות עולה מדבריו של א"מ קופי?
( )1מכיוון שהשימוש המידעי הוא השימוש הבסיסי בכל מבע רגיל ,גם מבעים שנועדו לשימוש הבעתי או מכוון
בהכרח יכילו מידע
( )2הניסיון לחלק את שימושי השפה לשלוש קטגוריות כלליות אינו עולה יפה ,משום שמבעים רגילים בדרך כלל
אינם מתאימים אף לא לאחת מהקטגוריות
( )3מבע המשמש רק לאחת משלוש המטרות הוא מבע לקוי
( )4אף שאפשר לחלק את שימושי השפה לשלוש קטגוריות מובחנות ,רק לעיתים רחוקות יימצא מבע המשתייך
לאחת מהן בלבד
בניסוי סיפרו חוקרים לילדים בני שלוש וחמש שני סיפורים :סיפור על הילד יותם שהגיש לציפורים פרוסת לחם . 14
כדי שיאכלו ממנה אך הציפורים ברחו ממנו ,וסיפור על הילדה ליבי שאכלה כריך וציפורים אכלו את פירוריו
שהתפזרו .אחרי כל סיפור שאלו החוקרים את הילדים אם הילד שבסיפור התכוון להאכיל את הציפורים.
מתשובות הילדים למדו החוקרים כי ילדים בני שלוש נוטים להסיק על כוונותיהם של בני אדם על סמך תוצאות
מעשיהם ,ואילו ילדים בני חמש מסוגלים לזהות כוונות ,גם אם לא התממשו.
איזה מן הממצאים הבאים הוא המתאים ביותר להיות הממצא שהחוקרים הסתמכו עליו?
( )1מרבית בני השלוש טענו שרק ליבי התכוונה להאכיל את הציפורים ,ומרבית בני החמש טענו שרק יותם
התכוון לעשות זאת
( )2מרבית בני השלוש טענו שרק יותם התכוון להאכיל את הציפורים ,ומרבית בני החמש טענו שרק ליבי
התכוונה לעשות זאת
( )3מרבית בני השלוש טענו שהילדים בשני הסיפורים התכוונו להאכיל את הציפורים ,ומרבית בני החמש טענו
שרק יותם התכוון לעשות זאת
( )4מרבית בני השלוש טענו שרק ליבי התכוונה להאכיל את הציפורים ,ומרבית בני החמש טענו שהילדים בשני
הסיפורים התכוונו לעשות זאת
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.