Page 15 - index
P. 15

‫מועד סתיו ‪2018‬‬  ‫‪- 15 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                        ‫תרצה נכנסה לבית קפה וראתה שם את שפרה שותה קפוצ'ינו‪.‬‬                                  ‫‪.	12‬‬
                     ‫תרצה‪“ :‬שפרה‪ ,‬את שותה קפוצ'ינו מפני שאין כאן מילק‪-‬שייק?״‬
                ‫שפרה‪“ :‬לא‪ .‬ויתרתי על שתיית מילק‪-‬שייק משום שיש כאן קפוצ'ינו‪.‬״‬                                     ‫	‬
                                                                                                                 ‫	‬
                                                ‫מה אינו משתמע מחילופי דברים אלו?‬
                                                                                                                 ‫	‬

                ‫(‪ )1‬שפרה הייתה שותה מילק‪-‬שייק‪ ,‬אלמלא היה בבית הקפה קפוצ'ינו‬                                        ‫	‬
                                        ‫(‪ )2‬שפרה מעדיפה קפוצ'ינו על פני מילק‪-‬שייק‬

                  ‫(‪ )3‬תרצה חשבה ששפרה מעדיפה תמיד מילק‪-‬שייק על פני קפוצ'ינו‬
                                                       ‫(‪ )4‬אין בבית הקפה מילק‪-‬שייק‬

‫א"מ קופי טען כי אפשר להשליט סדר מסוים במגוון שימושי השפה‪ ,‬וזאת בחלקנו אותם לשלושה סוגים כלליים‬               ‫‪.	13‬‬
‫ביותר‪ :‬הסוג הראשון הוא השימוש ה ֵמידעי‪ ,‬שהמטרה בו היא העברת מידע‪ ,‬והדבר מושג באמצעות הצגת טענות‬

     ‫או הכחשתן‪ .‬הסוג השני הוא ההבעתי‪ :‬השפה ממלאת תפקיד הבעתי כל אימת שמשתמשים בה כדי לשחרר‬
‫רגשות או לעורר אותם‪ .‬הסוג השלישי‪ ,‬הקרוי השימוש המכוון‪ ,‬תכליתו להניע לפעולה או למנוע אותה‪ .‬עם זאת‪,‬‬

                 ‫קופי סבור שכמעט כל מבע רגיל ידגים‪ ,‬בהרבה או במעט‪ ,‬לפחות שניים משלושת שימושי השפה‪.‬‬

                ‫איזו מהטענות הבאות עולה מדבריו של א"מ קופי?‬

 ‫(‪ )1‬מכיוון שהשימוש המידעי הוא השימוש הבסיסי בכל מבע רגיל‪ ,‬גם מבעים שנועדו לשימוש הבעתי או מכוון‬
                                                                                           ‫בהכרח יכילו מידע‬

‫(‪ )2‬הניסיון לחלק את שימושי השפה לשלוש קטגוריות כלליות אינו עולה יפה‪ ,‬משום שמבעים רגילים בדרך כלל‬
                                                                  ‫אינם מתאימים אף לא לאחת מהקטגוריות‬

                                                     ‫(‪ )3‬מבע המשמש רק לאחת משלוש המטרות הוא מבע לקוי‬
‫(‪ )4‬אף שאפשר לחלק את שימושי השפה לשלוש קטגוריות מובחנות‪ ,‬רק לעיתים רחוקות יימצא מבע המשתייך‬

                                                                                             ‫לאחת מהן בלבד	‬

‫בניסוי סיפרו חוקרים לילדים בני שלוש וחמש שני סיפורים‪ :‬סיפור על הילד יותם שהגיש לציפורים פרוסת לחם‬            ‫‪.	14‬‬
   ‫כדי שיאכלו ממנה אך הציפורים ברחו ממנו‪ ,‬וסיפור על הילדה ליבי שאכלה כריך וציפורים אכלו את פירוריו‬
      ‫שהתפזרו‪ .‬אחרי כל סיפור שאלו החוקרים את הילדים אם הילד שבסיפור התכוון להאכיל את הציפורים‪.‬‬                       ‫	‬

‫מתשובות הילדים למדו החוקרים כי ילדים בני שלוש נוטים להסיק על כוונותיהם של בני אדם על סמך תוצאות‬                  ‫	‬
                                   ‫מעשיהם‪ ,‬ואילו ילדים בני חמש מסוגלים לזהות כוונות‪ ,‬גם אם לא התממשו‪.‬‬         ‫	‬

                      ‫איזה מן הממצאים הבאים הוא המתאים ביותר להיות הממצא שהחוקרים הסתמכו עליו?‬

    ‫(‪ )1‬מרבית בני השלוש טענו שרק ליבי התכוונה להאכיל את הציפורים‪ ,‬ומרבית בני החמש טענו שרק יותם‬
                                                                                         ‫התכוון לעשות זאת‬

      ‫(‪ )2‬מרבית בני השלוש טענו שרק יותם התכוון להאכיל את הציפורים‪ ,‬ומרבית בני החמש טענו שרק ליבי‬
                                                                                        ‫התכוונה לעשות זאת‬

‫(‪ )3‬מרבית בני השלוש טענו שהילדים בשני הסיפורים התכוונו להאכיל את הציפורים‪ ,‬ומרבית בני החמש טענו‬
                                                                              ‫שרק יותם התכוון לעשות זאת‬

‫(‪ )4‬מרבית בני השלוש טענו שרק ליבי התכוונה להאכיל את הציפורים‪ ,‬ומרבית בני החמש טענו שהילדים בשני‬
                                                                             ‫הסיפורים התכוונו לעשות זאת‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20