Page 16 - index
P. 16
מועד סתיו 2018 - 16 - חשיבה מילולית -פרק שני
.15במאמר נכתב :״מחזור השירים ׳מחולות ריקים' של המשורר חזי לסקלי עוסק בקשיים ובבעיות שבשימוש
במילים ,ועולה ממנו כי לסקלי מאמין שהשפה חסרת כל תועלת.״
איזה מן האנשים הבאים מעביר מסר באופן הדומה ביותר לאופן שבו לסקלי מעביר את מסרו?
( )1אדם שמצייר ציור מכוער כדי להמחיש שאומנות אמיתית אינה צריכה להיות יפה ,אלא לשבור מוסכמות
( )2אדם שמארגן הפגנה כדי למחות על המטרד שהפגנות גורמות
( )3אדם שהולך פעם בשבוע לבית הקולנוע ומתלונן על איכות הסרטים כדי לשכנע את סביבתו שהסרטים
המוצגים בו גרועים
( )4אדם שאינו יודע לשיר ומופיע לפני קהל כדי להוכיח שאין צורך בכישרון מיוחד כדי להיות זמר
העיתונאית אן טרובק מזהירה שהביקור בבתיהם של סופרים הוא רק דרך לסגוד להם" :סופרים אינם יוצרים . 16
בתים ,הם יוצרים ספרים" ,היא מזכירה .אבל עמיתתה לורה מילר אומרת שכאשר היא מבקרת בבתיהם של
סופרים ,מטרתה דווקא הפוכה :היא רוצה לחסן את עצמה נגד פולחן הסופרים ,ולהזכיר לעצמה שאפילו יצירות
גאוניות הן תוצר של בני אדם בשר ודם .לטענתה ,דווקא הסתמיות של בתי הסופרים היא המעניקה להם את
חינם.
בנוגע לאיזו מהטענות הבאות טרובק ומילר לא יסכימו ביניהן?
( )1גם יצירות גאוניות נכתבות בידי בני אדם בשר ודם
( )2בתיהם של סופרים גורמים לנו להיזכר שהם בני אדם בשר ודם
( )3בתים אינם התוצר החשוב ביותר של סופרים
( )4ההערצה המוגזמת לסופרים היא תופעה בעייתית
לפי האנתרופולוג מירצ'ה אליאדה ,כל תרבות עתיקה האמינה שבתחומה ניצב ה"אקסיס מונדי" ,הסולם או הציר . 17
שמחבר את שלושת העולמות :התהום ,העולם שלנו והרקיע .לטענתו ,כך הביאה כל תרבות לידי ביטוי את
תחושתה שהיא המצויה במרכז ההוויה.
איזו מהטענות הבאות משקפת באופן המדויק ביותר את היחס של כל אחת מן התרבויות העתיקות לתרבויות
האחרות ,לפי אליאדה?
( )1אומנם ה״אקסיס מונדי״ ניצב בתחום שלנו ,אך אין זה פוסל את האפשרות שתרבויות אחרות מצויות
במרכז ההוויה
( )2בכל תרבות ניצב ה"אקסיס מונדי" שלה ,אך רק האקסיס מונדי שלנו מחבר את שלושת העולמות
( )3ה״אקסיס מונדי״ אינו ניצב בתחומן של תרבויות אחרות והן אינן מצויות במרכז ההוויה
( )4אף שה״אקסיס מונדי״ ניצב בתחומן של תרבויות רבות ,רק התרבות שלנו מצויה במרכז ההוויה
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.