Page 17 - index
P. 17

‫מועד סתיו ‪2018‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                                     ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                        ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

  ‫מה קודם למה‪ :‬המדע לטכנולוגיה‪ ,‬או להפך? בעיני רבים התשובה המתבקשת היא שהמדע הוא הקודם‪ ,‬שהרי‬                    ‫(‪	)1‬‬
‫נראה שאי אפשר לבנות מכונה בלי להבין את חוקי הטבע שפעולתה מתבססת עליהם‪ .‬ואולם‪ ,‬על פי ההיסטוריון‬

   ‫גדעון פרוידנטל‪ ,‬שינוי בהבנת מושג התנועה שחל בראשית העת החדשה מדגים דווקא את האפשרות ההפוכה‪.‬‬

    ‫כאלפיים שנה שלטה בתפיסת המדע בנוגע לתנועה תורתו של הפילוסוף היווני אריסטו‪ ,‬ולפיה יש להבחין בין‬                  ‫	‬
     ‫סוגים נבדלים של תנועה‪ .‬אריסטו הבחין בין התנועה הסיבובית לתנועת הלוך ושוב בקו ישר‪ :‬היות שתנועה‬               ‫(‪	)5‬‬
    ‫סיבובית יכולה להימשך ללא עצירה‪ ,‬ואילו תנועת הלוך ושוב מחייבת עצירה בכל פעם שהגוף הנע מחליף את‬
    ‫כיוונו‪ ,‬שתי התופעות שונות זו מזו בצורה מהותית‪ .‬הבחנה נוספת שהבחין אריסטו הייתה בין תנועה טבעית‬              ‫(‪	)10‬‬
‫לתנועה מלאכותית‪ ,‬מעשה ידי אדם‪ .‬לטענתו‪ ,‬האדם יכול להתערב בסדרי הטבע וליצור תנועות שלא היו קיימות‬
‫בו בלעדיו‪ .‬לדוגמה‪ ,‬בדרך הטבע אבן תיפול מטה‪ ,‬כלפי האדמה‪ ,‬אך בכוחו של האדם לזרוק אבן כלפי מעלה וכך‬
‫לחולל לזמן‪-‬מה תנועה לא טבעית‪ .‬הבחנות אלו נראות סבירות כאשר מתבוננים בטבע‪ ,‬ולכן תפיסתו של אריסטו‬

                                                                     ‫קנתה אחיזה בעולם המדע למשך דורות רבים‪.‬‬

 ‫במאה ה‪ 17-‬חל שינוי באופן שבו תפס המדע את מושג התנועה‪ .‬מדענים החלו לטעון שאין הצדקה לחלוקה של‬                       ‫	‬
‫התנועות בעולם לסוגים שונים‪ ,‬וההבדל היחיד בין תנועות שונות הוא הבדל הבא לידי ביטוי בגדלים מדידים כמו‬             ‫(‪	)15‬‬

  ‫מהירות‪ ,‬כיוון ותאוצה‪ .‬תנועה סיבובית אינה שונה באופן מהותי מתנועת הלוך ושוב‪ ,‬ועל האבן הנזרקת מעלה‬
                                       ‫בידי האדם פועלים בדיוק אותם החוקים הפועלים על האבן הנופלת מטה‪.‬‬

      ‫מה חולל את השינוי הזה? פרוידנטל סבור שהתשובה נעוצה בנסיבות החברתיות בראשית העת החדשה‪ ,‬אז‬                      ‫	‬
   ‫השתנה אופיו של כוח העבודה באירופה‪ :‬לא עוד צמיתים כפריים העובדים את אדונם ללא שכר‪ ,‬אלא עובדים‬                 ‫(‪	)20‬‬
‫עירוניים שכירים המקבלים תשלום‪ .‬התייקרותו של כוח העבודה המריצה את המעסיקים לחתור לפיתוח מכונות‬
    ‫שיפחיתו את התלות בעובדים‪ .‬עם התגברות הצורך במכונות עלתה בהדרגה יוקרתם של מי שעסקו בפיתוחן‬

       ‫ובשכלולן‪ ,‬ובמקביל יותר ויותר אנשים משכילים‪ ,‬שעד אותה תקופה חשבו שמכונות אינן עניין אלא לבעלי‬
  ‫מלאכה‪ ,‬החלו להתעניין בהן ולבחון את פעולתן‪ .‬אחד מן הרכיבים באותן מכונות היה הדוושה‪ .‬הדוושה הנעה‬
   ‫מעלה ומטה מאפשרת לאדם להניע גלגל בעזרת כף רגלו‪ .‬כשהתבוננו המדענים בדוושה הם ראו שתנועת הלוך‬
 ‫ושוב יכולה ליצור תנועה סיבובית רציפה‪ .‬אם אפשר להמיר תנועה מסוג אחד בתנועה מסוג אחר‪ ,‬הרהרו‪ ,‬ייתכן‬

       ‫שלאמיתו של דבר יש בעולם תנועה מסוג אחד בלבד‪ ,‬ורק למראית עין יש סוגי תנועה שונים באופן מהותי‪.‬‬

     ‫לא תמיד אפוא הטכנולוגיה מיוצרת על סמך הידע שרכשו מדענים בזכות התבוננות בטבע‪ .‬בראשית העת‬                    ‫(‪	)25‬‬
  ‫החדשה התבוננו המדענים במכונות קיימות‪ ,‬ומהן חזרו להתבונן בעולם ולפתח תובנות חדשות‪ .‬תובנות אלו‬
‫הביאו לשינוי ניכר בתמונת העולם המדעית בתקופה זו‪ ,‬והבחנותיו של אריסטו בין סוגי התנועה השונים נזנחו‪.‬‬
   ‫המכונות לא נתפסו עוד כפועלות מכוח תנועות לא טבעיות‪ ,‬והחלו להיתפס כפועלות מכוח אותם העקרונות‬

                                                                                                 ‫הפועלים בטבע‪.‬‬

                        ‫השאלות‬

‫‪ .	18‬ההבנה שזרם חשמלי יוצר שדה מגנטי הניחה את היסודות להמצאת מכשיר הטלפון‪ .‬זוהי דוגמה‬

                                                                 ‫"התשובה המתבקשת" (שורה ‪.)1‬‬

                ‫איזו מן האפשרויות הבאות משלימה את החסר באופן הטוב ביותר?‬                                        ‫	‬

                                                ‫(‪ )1‬המחלישה את‬                                                         ‫	‬
                                           ‫(‪ )2‬למקרה שבו תקפה‬
                                           ‫(‪ )3‬לעיקרון ההפוך מ‪-‬‬
                        ‫(‪ )4‬אשר אינה מחזקת ואינה מחלישה את‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22