Page 17 - index
P. 17
מועד סתיו 2018 - 17 - חשיבה מילולית -פרק שני
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
מה קודם למה :המדע לטכנולוגיה ,או להפך? בעיני רבים התשובה המתבקשת היא שהמדע הוא הקודם ,שהרי ( )1
נראה שאי אפשר לבנות מכונה בלי להבין את חוקי הטבע שפעולתה מתבססת עליהם .ואולם ,על פי ההיסטוריון
גדעון פרוידנטל ,שינוי בהבנת מושג התנועה שחל בראשית העת החדשה מדגים דווקא את האפשרות ההפוכה.
כאלפיים שנה שלטה בתפיסת המדע בנוגע לתנועה תורתו של הפילוסוף היווני אריסטו ,ולפיה יש להבחין בין
סוגים נבדלים של תנועה .אריסטו הבחין בין התנועה הסיבובית לתנועת הלוך ושוב בקו ישר :היות שתנועה ( )5
סיבובית יכולה להימשך ללא עצירה ,ואילו תנועת הלוך ושוב מחייבת עצירה בכל פעם שהגוף הנע מחליף את
כיוונו ,שתי התופעות שונות זו מזו בצורה מהותית .הבחנה נוספת שהבחין אריסטו הייתה בין תנועה טבעית ( )10
לתנועה מלאכותית ,מעשה ידי אדם .לטענתו ,האדם יכול להתערב בסדרי הטבע וליצור תנועות שלא היו קיימות
בו בלעדיו .לדוגמה ,בדרך הטבע אבן תיפול מטה ,כלפי האדמה ,אך בכוחו של האדם לזרוק אבן כלפי מעלה וכך
לחולל לזמן-מה תנועה לא טבעית .הבחנות אלו נראות סבירות כאשר מתבוננים בטבע ,ולכן תפיסתו של אריסטו
קנתה אחיזה בעולם המדע למשך דורות רבים.
במאה ה 17-חל שינוי באופן שבו תפס המדע את מושג התנועה .מדענים החלו לטעון שאין הצדקה לחלוקה של
התנועות בעולם לסוגים שונים ,וההבדל היחיד בין תנועות שונות הוא הבדל הבא לידי ביטוי בגדלים מדידים כמו ( )15
מהירות ,כיוון ותאוצה .תנועה סיבובית אינה שונה באופן מהותי מתנועת הלוך ושוב ,ועל האבן הנזרקת מעלה
בידי האדם פועלים בדיוק אותם החוקים הפועלים על האבן הנופלת מטה.
מה חולל את השינוי הזה? פרוידנטל סבור שהתשובה נעוצה בנסיבות החברתיות בראשית העת החדשה ,אז
השתנה אופיו של כוח העבודה באירופה :לא עוד צמיתים כפריים העובדים את אדונם ללא שכר ,אלא עובדים ( )20
עירוניים שכירים המקבלים תשלום .התייקרותו של כוח העבודה המריצה את המעסיקים לחתור לפיתוח מכונות
שיפחיתו את התלות בעובדים .עם התגברות הצורך במכונות עלתה בהדרגה יוקרתם של מי שעסקו בפיתוחן
ובשכלולן ,ובמקביל יותר ויותר אנשים משכילים ,שעד אותה תקופה חשבו שמכונות אינן עניין אלא לבעלי
מלאכה ,החלו להתעניין בהן ולבחון את פעולתן .אחד מן הרכיבים באותן מכונות היה הדוושה .הדוושה הנעה
מעלה ומטה מאפשרת לאדם להניע גלגל בעזרת כף רגלו .כשהתבוננו המדענים בדוושה הם ראו שתנועת הלוך
ושוב יכולה ליצור תנועה סיבובית רציפה .אם אפשר להמיר תנועה מסוג אחד בתנועה מסוג אחר ,הרהרו ,ייתכן
שלאמיתו של דבר יש בעולם תנועה מסוג אחד בלבד ,ורק למראית עין יש סוגי תנועה שונים באופן מהותי.
לא תמיד אפוא הטכנולוגיה מיוצרת על סמך הידע שרכשו מדענים בזכות התבוננות בטבע .בראשית העת ( )25
החדשה התבוננו המדענים במכונות קיימות ,ומהן חזרו להתבונן בעולם ולפתח תובנות חדשות .תובנות אלו
הביאו לשינוי ניכר בתמונת העולם המדעית בתקופה זו ,והבחנותיו של אריסטו בין סוגי התנועה השונים נזנחו.
המכונות לא נתפסו עוד כפועלות מכוח תנועות לא טבעיות ,והחלו להיתפס כפועלות מכוח אותם העקרונות
הפועלים בטבע.
השאלות
. 18ההבנה שזרם חשמלי יוצר שדה מגנטי הניחה את היסודות להמצאת מכשיר הטלפון .זוהי דוגמה
"התשובה המתבקשת" (שורה .)1
איזו מן האפשרויות הבאות משלימה את החסר באופן הטוב ביותר?
( )1המחלישה את
( )2למקרה שבו תקפה
( )3לעיקרון ההפוך מ-
( )4אשר אינה מחזקת ואינה מחלישה את
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.