Page 17 - 0915
P. 17
מועד ספטמבר 2015 - 16 - חשיבה מילולית -פרק שנ י
. 15המשפטן ה"ל הארט טוען כי במשפט הפלילי יש כללים שאי-אפשר להסביר אלא כניסיונות לאכוף את המוסר
לשם המוסר ,אף על פי שלא כרוך בהם שום דבר שבאופן רגיל יוכל להיחשב מזיק לבני אדם אחרים.
איזו מהטענות הבאות עולה מדבריו של הארט?
( )1ניסיונות לאכוף את המוסר לשם המוסר נידונים לכישלון אם אינם מעוגנים במשפט הפלילי
( )2המשפט הפלילי אוסר גם התנהגויות שאינן מזיקות לבני אדם אחרים
( )3גרימת נזק לבני אדם אחרים אינה בהכרח בלתי-מוסרית
( )4כללים הגורמים בסופו של דבר לנזק אינם חייבים ,מבחינה מוסרית ,להיות חלק מהמשפט הפליל י
הפסיכיאטר קרל יונג הבחין שלא פעם במהלך טיפול העלו מטופליו רעיונות ואמונות שדמו דמיון רב לרעיונות . 16
המופיעים במיתוסים קדומים ,אף שלא הייתה להם כל אפשרות להתוודע למיתוסים האלה .הוא הסיק מכך
שבנפש קיים רובד ,שאותו כינה "לא-מודע קולקטיבי" ,המשותף לכל בני האדם ,והוא המעיין שנובעים ממנו
מיתוסים ,דמיונות ורעיונות המופיעים בלבוש שונה ברחבי העולם בתרבויות שונות ובתקופות שונות.
כיצד הסביר קרל יונג את הדמיון בין הרעיונות והאמונות שהעלו מטופליו ובין המיתוסים הקדומים?
( )1אף שהמטופלים לא הכירו את המיתוסים הקדומים ,הם הושפעו מסיפורים מאוחרים שהתבססו על
המיתוסים האלה
( )2הלא-מודע הקולקטיבי סופג אליו רעיונות מתרבויות שונות ולכן מכירים אותם גם מי שלא התוודעו אליהם
במודע
( )3המטופלים הושפעו באופן לא מודע מהרעיונות המופיעים במיתוסים קדומים ,אף שאי-אפשר לדעת היכן
התוודעו אליהם
( ) 4הרובד המשותף לנפשותיהם של כל בני האדם ,אשר הביא ליצירת מיתוסים דומים בתרבויות שונות ,העלה
את אותם הרעיונות גם בדעתם של המטופלים
.17בבית הספר "רננים" -
א .אין בכיתה ג' תלמיד שמשתתף גם בחוג טבע וגם בחוג בישול.
ב .כל תלמידי כיתה ג' שאינם משתתפים בחוג ציור משתתפים בחוג בישול.
אם כך ,לא ייתכן שאופיר ,תלמיד כיתה ג' בבית הספר "רננים" ,משתתף -
( )1בחוג ציור ובחוג טבע
( )2בחוג בישול ובחוג ציור
( )3בחוג ציור בלבד
( )4בחוג טבע בלב ד
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

