Page 17 - 0915
P. 17

‫מועד ספטמבר ‪2015‬‬  ‫‪- 16 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

‫‪ .	15‬המשפטן ה"ל הארט טוען כי במשפט הפלילי יש כללים שאי‪-‬אפשר להסביר אלא כניסיונות לאכוף את המוסר‬

          ‫לשם המוסר‪ ,‬אף על פי שלא כרוך בהם שום דבר שבאופן רגיל יוכל להיחשב מזיק לבני אדם אחרים‪.‬‬

                          ‫איזו מהטענות הבאות עולה מדבריו של הארט?‬                                              ‫	‬

      ‫(‪ )1‬ניסיונות לאכוף את המוסר לשם המוסר נידונים לכישלון אם אינם מעוגנים במשפט הפלילי‬
                             ‫(‪ )2‬המשפט הפלילי אוסר גם התנהגויות שאינן מזיקות לבני אדם אחרים‬
                                          ‫(‪ )3‬גרימת נזק לבני אדם אחרים אינה בהכרח בלתי‪-‬מוסרית‬

‫(‪ )4‬כללים הגורמים בסופו של דבר לנזק אינם חייבים‪ ,‬מבחינה מוסרית‪ ,‬להיות חלק מהמשפט הפליל	י‬

‫הפסיכיאטר קרל יונג הבחין שלא פעם במהלך טיפול העלו מטופליו רעיונות ואמונות שדמו דמיון רב לרעיונות‬               ‫‪.	16‬‬
 ‫המופיעים במיתוסים קדומים‪ ,‬אף שלא הייתה להם כל אפשרות להתוודע למיתוסים האלה‪ .‬הוא הסיק מכך‬
 ‫שבנפש קיים רובד‪ ,‬שאותו כינה "לא‪-‬מודע קולקטיבי"‪ ,‬המשותף לכל בני האדם‪ ,‬והוא המעיין שנובעים ממנו‬

         ‫מיתוסים‪ ,‬דמיונות ורעיונות המופיעים בלבוש שונה ברחבי העולם בתרבויות שונות ובתקופות שונות‪.‬‬

‫כיצד הסביר קרל יונג את הדמיון בין הרעיונות והאמונות שהעלו מטופליו ובין המיתוסים הקדומים?‬                             ‫	‬

        ‫(‪ )1‬אף שהמטופלים לא הכירו את המיתוסים הקדומים‪ ,‬הם הושפעו מסיפורים מאוחרים שהתבססו על‬                         ‫	‬
                                                                                             ‫המיתוסים האלה‬

‫(‪ )2‬הלא‪-‬מודע הקולקטיבי סופג אליו רעיונות מתרבויות שונות ולכן מכירים אותם גם מי שלא התוודעו אליהם‬
                                                                                                        ‫במודע‬

   ‫(‪ )3‬המטופלים הושפעו באופן לא מודע מהרעיונות המופיעים במיתוסים קדומים‪ ,‬אף שאי‪-‬אפשר לדעת היכן‬
                                                                                              ‫התוודעו אליהם‬

‫(‪ )	4‬הרובד המשותף לנפשותיהם של כל בני האדם‪ ,‬אשר הביא ליצירת מיתוסים דומים בתרבויות שונות‪ ,‬העלה	‬
                                                               ‫את אותם הרעיונות גם בדעתם של המטופלים‬

                          ‫‪ 	.17‬בבית הספר "רננים" ‪-‬‬

                            ‫א	‪ .‬אין בכיתה ג' תלמיד שמשתתף גם בחוג טבע וגם בחוג בישול‪.‬‬                          ‫	‬
                  ‫ב	‪ .‬כל תלמידי כיתה ג' שאינם משתתפים בחוג ציור משתתפים בחוג בישול‪.‬‬                            ‫	‬

                  ‫אם כך‪ ,‬לא ייתכן שאופיר‪ ,‬תלמיד כיתה ג' בבית הספר "רננים"‪ ,‬משתתף ‪-‬‬                             ‫	‬

                           ‫(‪ )1‬בחוג ציור ובחוג טבע‬
                          ‫(‪ )2‬בחוג בישול ובחוג ציור‬

                                 ‫(‪ )3‬בחוג ציור בלבד‬
                                 ‫(‪ )4‬בחוג טבע בלב 	ד‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22