Page 9 - 1014
P. 9

‫מועד אוקטובר ‪2014‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 8 -‬‬

                   ‫‪ 	.16‬איזו מן האפשרויות המוצעות משלימה את הפסקה שלהלן בצורה הטובה ביותר?‬

‫על פי הסטטיסטיקות האחרונות‪ ,‬תגובתם של נהגי ארה"ב להאמרת מחירי הדלק הייתה צמצום השימוש בכלי‬                    ‫	‬
                                                                                                              ‫	‬
‫‪ .‬נראה אפוא כי כל עוד לא יימצא תחליף זול לדלק‪ ,‬הוא ימשיך להתייקר‪.‬‬  ‫רכב פרטיים‪.‬‬

     ‫(‪ )1‬עם זאת טעות היא לקוות שתגובה זו תרסן ריסון של ממש את מחירי הנפט העולמיים‪ ,‬שכן התרחבות‬
                               ‫הנהיגה בסין‪ ,‬בהודו ובעוד מדינות מתפתחות עולה על הצטמצמות זו בהרבה‬

    ‫(‪ )2‬בנוסף‪ ,‬חברות רבות מעורבות בפיתוח כלי רכב שאינם מוּנעים בדלק‪ ,‬ושלבד מביטול התלות היקרה בו‪,‬‬
                                                                  ‫ימזערו את הנזקים הסביבתיים שהוא גורם‬

       ‫(‪ )3‬הממשל האמריקני מנסה לעודד מגמה זו על ידי מסע יחסי ציבור שקורא להגברת השימוש בתחבורה‬
                                                                                                ‫ציבורית זולה‬

‫(‪ )4‬אולם אף שתגובה זו אינה פוגעת בתושבי מרכזי הערים‪ ,‬שבהן התחבורה הציבורית זמינה ויעילה‪ ,‬בפריפריה‬
                                         ‫הגבלת הנהיגה ברכב פרטי משמעה פגיעה של ממש באיכות החיים	‬

‫כתובת מצרית עתיקה העוסקת באל הבורא ּפְ ָתח‪ ,‬שבו האמינו המצרים הקדמונים‪ ,‬מתייחסת ל"קולו" של פתח‬                ‫‪	.17‬‬
    ‫או ל"לשונו"‪ .‬חוקרים אחדים סבורים שבביטויים אלו התכוונו המצרים הקדמונים לאיתני הטבע‪ ,‬שנוצרו‬

 ‫מדיבורו של פתח‪ .‬הפסיכולוג ג'וליאן ג'יינס דוחה את הקריאה הזאת ומעדיף פרשנות אחרת‪ :‬אין מדובר אלא‬
                     ‫בקולות שהמצרים ייחסו לאל פתח‪ ,‬קולות שהיו למעשה מדומיינים‪ ,‬הזיות של בני האדם‪.‬‬

‫סביב איזו שאלה נסובה המחלוקת בין החוקרים הנזכרים בפסקה ובין הפסיכולוג ג'יינס?‬                                       ‫	‬

               ‫(‪ )1‬האם הכתובת המצרית מתייחסת לקולות של ממש‪ ,‬או לקולות דמיוניים שמקורם בהזיות?‬
          ‫(‪ )2‬למה התכוונו המצרים הקדמונים כשהזכירו בכתובת את “קולו" או את "לשונו" של האל פתח?‬
    ‫(‪ )3‬האם מהכתובת המצרית עלינו להסיק שבתקופה המצרית הקדומה נגעו הזיותיהם של בני האדם לאל‬

                                                                                               ‫הבורא פתח?‬
‫(‪ )4‬מה סברו המצרים הקדמונים ‪ -‬שהאל פתח יצר את איתני הטבע‪ ,‬או שהוא יצר קולות והזיות בראשם של‬

                                                                                                 ‫בני האדם?	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14