Page 9 - index
P. 9

‫מועד קיץ ‪2023‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 8 -‬‬

   ‫בביקורת על ספר נכתב‪" :‬הבקיאות המופלגת של פרופסור קפלן בהיסטוריה יהודית ובהיסטוריה כללית כאחת‬                    ‫‪.	16‬‬
‫אפשרה לו לדון בספר זה בצומת אינטלקטואלי מאלף בין זרמים יהודיים לזרמים נוצריים‪ ,‬וכך לפרוץ את הגדרות‬

           ‫המקובלות בין ההיסטוריה היהודית להיסטוריה של שאר אומות העולם ‪ -‬גדרות שקמו בגלל ההפרדה‬
         ‫המלאכותית הקיימת באוניברסיטאות בישראל בין המחלקות להיסטוריה של עם ישראל לבין המחלקות‬

                                                                                                ‫להיסטוריה כללית‪".‬‬

               ‫איזו מן הטענות הבאות עולה מדבריה של כותבת הביקורת?‬                                                  ‫	‬

        ‫(‪ 	 )1‬ספרים כמו זה של קפלן מעידים שלא ההפרדה בין המחלקות להיסטוריה של עם ישראל למחלקות‬
                         ‫להיסטוריה כללית היא שגרמה להיווצרות גדרות קשות לפריצה בין שני התחומים‬

‫(‪ )	2‬ביקורתו של קפלן על ההפרדה שבין ההיסטוריה היהודית להיסטוריה של שאר אומות העולם הייתה תקפה‬
                                      ‫גם אילולא היה מצביע על האוניברסיטאות בישראל כעל אחראיות לה‬

     ‫(‪ )	3‬אלמלא החלוקה הנהוגה באוניברסיטאות בישראל בין המחלקות להיסטוריה של עם ישראל למחלקות‬
                ‫להיסטוריה כללית‪ ,‬היו נכתבים יותר ספרים כמו זה של קפלן‪ ,‬המשלבים בין שני התחומים‬

       ‫(‪ )	4‬אילו למד קפלן כל אחד מהתחומים במחלקה נפרדת‪ ,‬לא היה יכול להצביע על נקודות הממשק שבין‬
                                                                            ‫ההיסטוריה היהודית לזו הכללי 	ת‬

‫עד המצאת הדפוס הועתקו ספרים ומגילות ביד‪ .‬המעתיקים השתדלו להקפיד על העתקה מדויקת ככל האפשר‪,‬‬                         ‫‪.	17‬‬
   ‫אך לעיתים נפלו בעבודתם שגיאות‪ :‬חלקים מהטקסט נשמטו או נכפלו‪ ,‬אותיות הוחלפו באותיות דומות להן‬
      ‫וכדומה‪ .‬כאשר העותק החדש והשגוי שימש בעצמו בסיס להעתקה‪ ,‬ירשו ממנו כל "צאצאיו" ‪ -‬העותקים‬
   ‫שהועתקו ממנו ישירות‪ ,‬העותקים שהועתקו מהם וכן הלאה ‪ -‬את השגיאות האלה‪ ,‬שכן המעתיקים העתיקו‬
                          ‫אותן גם כשהיה ברור שהן שגיאות‪ .‬לעיתים אף נוספו בהעתקות אלו שגיאות חדשות‪.‬‬

               ‫לפי המשתמע מן הפסקה‪ ,‬מדוע "צאצאיו" של עותק שגוי ירשו את השגיאות המופיעות בו?‬                        ‫	‬

                                                ‫(‪ 	)1‬מפני שהם הוכנו בהעתקה ידנית‪ ,‬שיטה המּועדת לשגיאות‬
‫(‪ )	2‬מפני שהמעתיקים שהכינו אותם לא היו מודעים לאפשרות שנפלו שגיאות בהכנת העותק שעליו התבססו‬

                      ‫(‪ 	)3‬מפני שהם לא הועתקו באותה קפדנות כמו העותקים שהתבססו על הספר המקורי‬
             ‫(‪ )	4‬מפני שכאשר המעתיקים הכינו אותם הם השתדלו להקפיד על העתקה מדויקת ככל האפשר	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14