Page 8 - index
P. 8

‫מועד קיץ ‪2023‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 7 -‬‬

  ‫שקר עקיף הוא השתמעות שקרית העולה מאמירה שמבחינה פורמלית היא נכונה‪ .‬למשל‪ ,‬ההשתמעות העולה‬                         ‫‪.	13‬‬
‫מהאמירה "לא סיכמתי את דברי המרצה בשיעור אתמול"‪ ,‬כשהיא נאמרת מפי אדם שכלל לא היה באותו שיעור‪,‬‬

                                                                                                   ‫היא שקר עקיף‪.‬‬

               ‫איזו מהאמירות הבאות מדגימה באופן הטוב ביותר אמירה שמשתמע ממנה שקר עקיף?‬                            ‫	‬

‫(‪" 	)1‬איני זוכר אם ביקרתי בחיפה בשנה האחרונה"‪ ,‬מפי אדם שלא ביקר בחיפה בשנה האחרונה‬
      ‫(‪" )	2‬איני זוכר אם ראיתי את אחותי בשבוע האחרון"‪ ,‬מפי אדם שיש לו יותר מאחות אחת‬
                      ‫(‪" )	3‬איני נוהג לאכול סלט המכיל בצל"‪ ,‬מפי אדם שאינו אוכל סלט לעולם‬
                 ‫(‪" 	)4‬איני נוהג לצפות בתוכניות ריאליטי"‪ ,‬מפי אדם הצופה בכל סוגי התוכניות	‬

 ‫ליאורה סיפרה לנחום שקראה בעיתון על מחקר הממליץ ללעוס מסטיק בזמן השיעור משום שהלעיסה מגבירה‬                       ‫‪.	14‬‬

‫את הריכוז ומסייעת בהבנת החומר הנלמד‪ .‬עם זאת‪ ,‬היא אמרה לו שאינה מתכוונת לאמץ את ההמלצה‪ ,‬מכיוון‬

      ‫שהיא סותרת הן את הנימוסים המקובלים והן מחקרים אחרים שקראה בנושא‪ .‬מתגובתו של נחום למדה‬
                                                                                    ‫ליאורה שלא הבין את דבריה‪.‬‬

               ‫איזה מן המשפטים הבאים הוא המתאים ביותר להיות תגובתו של נחום?‬                                       ‫	‬

‫(‪“ )	1‬אם כך אני שמח שלא קראתי זאת בעצמי‪ ,‬מפני שאני מושפע בקלות מעיתונים ובוודאי הייתי מאמץ לעצמי‬
                                                                                              ‫מנהג מגונה זה‪".‬‬

      ‫(‪" )	2‬גם אני הייתי נוהג כמוך‪ ,‬שכן דרוש יותר ממחקר אחד כדי לשנות במשהו את החינוך שﺣקﻨיבﻔﻴלﺔתיﻋﻠבﻴﺎבית‬
                                                                                                        ‫הוריי‪".‬‬

‫(‪" )	3‬אני דווקא חושב שאאמץ את ההמלצה‪ ,‬כי אם כל המחקרים תמימי דעים‪ ,‬חשיבותם של מנהגים ונימוסים‬
                                                                                               ‫פחותה בעיניי‪".‬‬

‫(‪" )	4‬מהיכרותי איתך‪ ,‬גם לולא היית קוראת מחקרים אחרים בנושא‪ ,‬ספק אם היית מאמצأת המלצה זו וبמוותרת‬

                                                                                                 ‫על נימוסייך‪"	 .‬‬

‫בביתה של אורנה יש צינור מים שלאורכו שני שסתומים‪ :‬א ו‪-‬ב (ראו סרטוט)‪ .‬הצינור מזרים מים אל הדלי רק‬                   ‫‪.	15‬‬

               ‫כאשר שני השסתומים פתוחים‪ .‬אורנה התקינה גם ‘מתג‪-‬על׳ בעל שני מצבים‪:‬‬

‫מתג‪-‬על‬         ‫כאשר מסיטים אותו למצב ‪ - 1‬כל שסתום סגור נפתח‪ ,‬וכל שסתום פתוח נסגר‪.‬‬
                                      ‫כאשר מסיטים אותו למצב ‪ - 2‬שני השסתומים נסגרים‪.‬‬

               ‫מצבו של מתג‪-‬העל בעת ההתקנה אינו ידוע‪.‬‬

               ‫לפני שאורנה הסיטה את מתג‪-‬העל בפעם הראשונה‪,‬‬

‫בא‬             ‫שסתום א היה פתוח ושסתום ב היה סגור‪.‬‬

               ‫איזה מהאירועים הבאים אינו אפשרי?‬                                                                   ‫	‬

               ‫(‪ 	)1‬אורנה הסיטה פעם אחת את מתג‪-‬העל‪ ,‬ואז המים זרמו אל הדלי‬
                 ‫(‪ )	2‬אורנה הסיטה פעמיים את מתג‪-‬העל‪ ,‬ואז המים זרמו אל הדלי‬

               ‫(‪ )	3‬אורנה הסיטה פעם אחת את מתג‪-‬העל‪ ,‬והמים לא זרמו אל הדלי‬
                 ‫(‪ 	)4‬אורנה הסיטה פעמיים את מתג‪-‬העל‪ ,‬והמים לא זרמו אל הדלי‬

‫‪master switch‬‬

                      ‫‪AB‬‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13