Page 19 - index
P. 19
מועד קיץ 2022 - 18 - חשיבה מילולית -פרק שני
. 19לפי הפסקה השנייה ,בתקופה שקדמה למאה התשע עשרה חריגה מכללי ההלחנה הייתה -
( )1האמצעי העיקרי שבעזרתו הפגינו מלחינים את מקוריותם
( ) 2מחייבת ביצוע שחרג מדרישות מסורת הביצוע של העת ההיא
( ) 3מותרת כל עוד לא הופרו האיזון והסדר הפנימי של היצירה
( ) 4בלתי לגיטימית גם כאשר בוצעה בידי מלחינים דגולים
. 20איזה מן המשפטים הבאים מתאר באופן הטוב ביותר את היחס בתקופה הרומנטית כלפי הכיעור במוזיקה?
( )1אומנם האמצעים המוזיקליים החדשים מאפשרים לבטא כיעור ,אך עדיף להימנע מכך
( ) 2המלחין יכול לתת ביטוי לכיעור ביצירה מוזיקלית רק אם הימנעות מכך תגביל את הבעתו
( ) 3אין מניעה שיצירה תעסוק גם בכיעור ,אך יש להקפיד על יופייה
( )4על המוזיקה לבטא את הטוב והנאצל ,ולכן יש להימנע מלהלחין מוזיקה שהיא עצמה מכוערת
. 21לאיזה מן המאפיינים הבאים הצירוף "אופייה זה של המוזיקה המודרנית" ,המופיע בשורות ,23-22אינו
מתייחס?
( )1להיעדר מבנה פנימי ברור
( )2לשימוש בחריקות ובזיופים
( )3להיעדר מנגנוני הגנה מפני הכיעור
( ) 4לעיסוק בחרדה קיצונית ,בטירוף ובכאוס
. 22על פי הפסקה האחרונה ,כל קטעי המוזיקה שהושמעו לנבדקים בניסוי -
( )1היו בסגנון שנבדקי הניסוי היו רגילים להאזין לו
( ) 2מצאו חן בעיני נבדקי הניסוי באותה מיד ה
( )3הולחנו באותה תקופה
( )4הביעו שנאה ,פחד או אכזריות
ִ " . 23מתאם הדוק בין הטוב לאהוב" (שורות ,)28-27כלומר -
( )1ככל שקטע דורג קרוב יותר ל"טוב לב" בסקלה "טוב לב-אכזריות" ,כך הוא דורג קרוב יותר ל"אהבה"
בסקלה "אהבה-שנאה"
( )2ככל שקטע דורג קרוב יותר ל"ביטחון"" ,אהבה" ו"טוב לב" ,כך הוא מצא חן יותר בעיני הנבדקים בניסוי
( )3ככל שקטע היה מכוער פחות מבחינה מוזיקלית ,כך הוא מצא חן יותר בעיני הנבדקים בניסוי
( )4ככל שהנבדקים בניסוי נהנו יותר מקטע שהושמע להם ,כך הם דיווחו שהוא מצא חן בעיניהם יות ר
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

