Page 15 - index
P. 15
מועד קיץ 2022 - 14 - חשיבה מילולית -פרק שני
חתימתו של הצייר הידוע ֶר ְמּב ַרנְ ְדט מופיעה על ציורים רבים שציירו תלמידיו ,אך אין לראות בכך מעשה זיוף. .8
תקנות גילדת האומנים באותם הימים אסרו על תלמידים לחתום על יצירותיהם כל עוד עבדו בסדנתו של המורה,
ורק למורה הותר לחתום על יצירותיהם .יתר על כן ,לעיתים קרובות תיקן המורה את יצירות תלמידיו כדי שיהיו
ראויות לחתימתו .למעשה ,חתימת האומן שימשה תו תקן לאיכות היצירה.
איזו מהטענות הבאות משתמעת מן הפסקה?
( )1רמברנדט הוסיף את חתימתו על ציורים שציירו תלמידיו רק במקרה שתיקן אותם
( ) 2בתקופתו של רמברנדט חתימתו של צייר על ציור לא העידה שהוא עצמו צייר אותו
( ) 3תלמידיו של רמברנדט ביקשו ממנו לחתום על יצירותיהם ,אף שהדבר היה מנוגד לכללי גילדת האומנים
( )4תלמידים שעבדו בסדנתו של רמברנדט חתמו בעצמם על ציוריהם רק אם רמברנדט סירב לחתום עליהם
תהליך שחרור העבדים ברומי היה הדרגתי ,ובראש ובראשונה נהנו ממנו אותם עבדים שבתחומים מקצועיים .9
מסוימים עלו על אדוניהם .מכאן אתה למד כי עבדים שמוצאם מיוון ומן המזרח בכלל -אנשים שיד להם
במסחר ובמלאכה -שוחררו קודם ששוחררו הקימברים ,הטבטונים והלוזיטנים ,שהועסקו על פי רוב בחקלאות.
לפי האמור לעיל ,מדוע העבדים הקימברים ,הטבטונים והלוזיטנים איחרו להשתחרר?
( ) 1מכיוון שכישוריהם בתחום החקלאות היו ירודים
( ) 2מכיוון שהרומים נזקקו לכישוריהם המפותחים בתחום החקלאות
( )3מכיוון שהם עסקו בתחום שבו לא נהנו מיתרון מקצועי
( ) 4מכיוון שהם לא הגיעו לרומי מן המזר ח
בעברית ,כאשר שם תואר מופיע אחרי שני שמות עצם ,עשויה להיווצר דו-משמעות .לדוגמה ,המשפט "מנהל . 10
המוסד הכושל התפטר" הוא דו-משמעי :אי אפשר לקבוע אם המנהל הוא הכושל ,או שמא המוסד .ואולם ,לא
בכל פעם ששם תואר מופיע אחרי שני שמות עצם נוצרת דו-משמעות מסוג זה .סיבה אחת לכך היא שבעברית
שמות עצם נחלקים ל"זכר" ול"נקבה" ,ושמות התואר מוטים בהתאם למינו של שם העצם שהם מתארים.
באיזה מצירופי המילים הבאים נמנעת דו-משמעות בשל הסיבה המוסברת בפסקה?
( )1חברי הוועד הוותיקים
( )2חצר הבית המטופחת
( )3חומת העיר העתיקה
( )4משכן הנשיא המכהן
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

