Page 15 - index
P. 15

‫מועד קיץ ‪2022‬‬  ‫‪- 14 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

    ‫חתימתו של הצייר הידוע ֶר ְמּב ַרנְ ְדט מופיעה על ציורים רבים שציירו תלמידיו‪ ,‬אך אין לראות בכך מעשה זיוף‪.‬‬  ‫‪	.8‬‬
‫תקנות גילדת האומנים באותם הימים אסרו על תלמידים לחתום על יצירותיהם כל עוד עבדו בסדנתו של המורה‪,‬‬
‫ורק למורה הותר לחתום על יצירותיהם‪ .‬יתר על כן‪ ,‬לעיתים קרובות תיקן המורה את יצירות תלמידיו כדי שיהיו‬              ‫	‬

                                       ‫ראויות לחתימתו‪ .‬למעשה‪ ,‬חתימת האומן שימשה תו תקן לאיכות היצירה‪.‬‬

                                                                      ‫איזו מהטענות הבאות משתמעת מן הפסקה?‬

                      ‫(‪ 	)1‬רמברנדט הוסיף את חתימתו על ציורים שציירו תלמידיו רק במקרה שתיקן אותם‬
                     ‫(‪ )	2‬בתקופתו של רמברנדט חתימתו של צייר על ציור לא העידה שהוא עצמו צייר אותו‬
‫(‪ )	3‬תלמידיו של רמברנדט ביקשו ממנו לחתום על יצירותיהם‪ ,‬אף שהדבר היה מנוגד לכללי גילדת האומנים‬
‫(‪ 	)4‬תלמידים שעבדו בסדנתו של רמברנדט חתמו בעצמם על ציוריהם רק אם רמברנדט סירב לחתום עליהם‬

   ‫תהליך שחרור העבדים ברומי היה הדרגתי‪ ,‬ובראש ובראשונה נהנו ממנו אותם עבדים שבתחומים מקצועיים‬                 ‫‪	.9‬‬
     ‫מסוימים עלו על אדוניהם‪ .‬מכאן אתה למד כי עבדים שמוצאם מיוון ומן המזרח בכלל ‪ -‬אנשים שיד להם‬
                                                                                                                ‫	‬
‫במסחר ובמלאכה ‪ -‬שוחררו קודם ששוחררו הקימברים‪ ,‬הטבטונים והלוזיטנים‪ ,‬שהועסקו על פי רוב בחקלאות‪.‬‬

                          ‫לפי האמור לעיל‪ ,‬מדוע העבדים הקימברים‪ ,‬הטבטונים והלוזיטנים איחרו להשתחרר?‬

                               ‫(‪ )	1‬מכיוון שכישוריהם בתחום החקלאות היו ירודים‬
               ‫(‪ )	2‬מכיוון שהרומים נזקקו לכישוריהם המפותחים בתחום החקלאות‬

                         ‫(‪ 	)3‬מכיוון שהם עסקו בתחום שבו לא נהנו מיתרון מקצועי‬
                                          ‫(‪ )	4‬מכיוון שהם לא הגיעו לרומי מן המזר 	ח‬

  ‫בעברית‪ ,‬כאשר שם תואר מופיע אחרי שני שמות עצם‪ ,‬עשויה להיווצר דו‪-‬משמעות‪ .‬לדוגמה‪ ,‬המשפט "מנהל‬                  ‫‪.	10‬‬
‫המוסד הכושל התפטר" הוא דו‪-‬משמעי‪ :‬אי אפשר לקבוע אם המנהל הוא הכושל‪ ,‬או שמא המוסד‪ .‬ואולם‪ ,‬לא‬
‫בכל פעם ששם תואר מופיע אחרי שני שמות עצם נוצרת דו‪-‬משמעות מסוג זה‪ .‬סיבה אחת לכך היא שבעברית‬

     ‫שמות עצם נחלקים ל"זכר" ול"נקבה"‪ ,‬ושמות התואר מוטים בהתאם למינו של שם העצם שהם מתארים‪.‬‬

               ‫באיזה מצירופי המילים הבאים נמנעת דו‪-‬משמעות בשל הסיבה המוסברת בפסקה?‬                            ‫	‬

                       ‫(‪ )1‬חברי הוועד הוותיקים‬
                       ‫(‪ )2‬חצר הבית המטופחת‬
                        ‫(‪ )3‬חומת העיר העתיקה‬
                        ‫(‪ )4‬משכן הנשיא המכהן	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20