Page 18 - index
P. 18

‫מועד קיץ ‪2022‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                       ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                       ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫לפני שנים מספר התקומם קהל המנויים של התזמורת הפילהרמונית הישראלית נגד הכללת יצירות של ארנולד‬                        ‫(‪	)1‬‬
 ‫שנברג בתוכנית הקונצרטים למנויים‪ .‬מדוע קהל תרבותי וחובב מוזיקה הגיב כך ליצירותיו של מלחין הנחשב‬
‫בעיני הממסד המוזיקלי לאחד מגדולי המלחינים המודרניים? נימוקם של המתקוממים היה פשוט ‪ -‬המוזיקה‬

                                                                                             ‫של שנברג מכוערת!‬

‫כדי להבין את תגובתם יש לעקוב אחר שלושה שלבים ביחס כלפי הכיעור במוזיקה המערבית‪ .‬בתקופה שקדמה‬                          ‫(‪	)5‬‬
 ‫למאה התשע עשרה נדרשה המוזיקה לבטא רק את הטוב והנאצל‪ ,‬ולשם כך היה עליה להיות יפה בעצמה‪ .‬שני‬                         ‫(‪	)10‬‬

   ‫מנגנונים הגנו על המוזיקה מפני הכיעור‪ :‬מסורת הביצוע וכללי ההלחנה‪ .‬מסורת הביצוע הכשירה את האומן‬
   ‫המבצע להפיק רק צלילים צלולים וערבים לאוזן והותירה את המוזיקה חפה מצלילים גסים וצורמים‪ .‬כללי‬

     ‫ההלחנה הכתיבו היצמדות למבנים מוזיקליים קבועים והבטיחו איזון וסדר פנימי‪ .‬מערכת הכללים הייתה‬
    ‫גמישה דיה כדי לאפשר למלחינים מוכשרים להפגין את מקוריותם‪ ,‬אך כאשר מלחין הסתכן בחריגה ממנה‪,‬‬
‫הוקעה המוזיקה שלו כמכוערת‪ .‬אפילו מוצרט‪ ,‬מגדולי המלחינים‪ ,‬ספג קיתונות של ביקורת כששילב ביצירותיו‬

       ‫קטעים נועזים‪ ,‬ובעקבות המבוא ל"רביעיית הדיסוננסים" שלו נאמר עליו שהוא "סדיסט הנהנה להתעלל‬
                                                                                                        ‫במאזיניו"‪.‬‬

‫רק בתקופה הרומנטית‪ ,‬במאה התשע עשרה‪ ,‬התגבשה התפיסה שמותר למוזיקה לבטא גם את המכוער‪ ,‬המעוות‬                               ‫	‬
    ‫והמרושע‪ ,‬כל עוד היא עצמה אינה מכוערת‪ .‬על בימת האופרה החלו לעלות דמויות חורשות רע‪ ,‬והמלחינים‬                     ‫(‪)	15‬‬

‫פיתחו אמצעים מוזיקליים המאפשרים לבטא שנאה‪ ,‬אכזריות ואימה‪ .‬כללי ההלחנה הורחבו ושוכללו כדי לגוון‬
‫את אפשרויות ההבעה המוזיקליות‪ ,‬והגאונים שבמלחינים אף הורשו לחרוג מהם כל אימת שחשו שהם מגבילים‬

                                                ‫את הבעתם‪ .‬כך זכו גם הטוב וגם הרע לביטוי מוזיקלי שובה לב‪.‬‬

     ‫מנגנוני ההגנה מפני כיעורה של המוזיקה החלו לקרוס בתחילת המאה העשרים‪ .‬המלחינים המודרניים חשו‬                         ‫	‬
       ‫שהשפה המוזיקלית המוכרת מיצתה את עצמה והחלו להתנער ממנה במוצהר‪ .‬כללי ההלחנה המסורתיים‬                         ‫(‪	)20‬‬

 ‫התמוטטו‪ :‬היצירות החדשות חסרו מבנה פנימי ברור ונשמעו כאילו הולחנו באופן אקראי‪ .‬חריקות וזיופים היו‬
‫לצלילים לגיטימיים‪ ,‬והמבצעים למדו להפיקם במתכוון ונדרשו לשלוט בהם לפי דרישות המלחין‪ .‬אופייה זה של‬

                           ‫המוזיקה המודרנית נתן דרור לעיסוק מוזיקלי נרחב בחרדה קיצונית‪ ,‬בטירוף ובכאוס‪.‬‬

 ‫אך הקהל לא סיגל את טעמו למוזיקה הזאת‪ .‬הסבר אפשרי לכך עולה מניסוי שערכו ד"ר נפתלי וגנר ופרופ' רות‬                       ‫	‬
    ‫הכהן‪ .‬בניסוי הושמעו לנבדקים קטעים קצרים של מוזיקה מן התקופה הרומנטית‪ ,‬והם התבקשו לחשוב מה‬                       ‫(‪	)25‬‬
        ‫לדעתם מביע כל קטע ולדרג זאת בשלוש סקלות הנמתחות בין הניגודים ביטחון‪-‬פחד‪ ,‬אהבה‪-‬שנאה וטוב‬
     ‫לב‪-‬אכזריות‪ .‬לאחר מכן הם התבקשו לומר באיזו מידה כל קטע מוצא חן בעיניהם‪ .‬נמצא ִמתאם הדוק בין‬                     ‫(‪)	30‬‬

‫הטוב לאהוב‪ :‬קטעים שהמאזינים תפסו כמביעים שנאה‪ ,‬פחד או אכזריות מצאו חן בעיניהם פחות מקטעים שהם‬
      ‫דירגו בקצוות הנגדיים של הסקלות‪ .‬אם במוזיקה הרומנטית‪ ,‬הנתפסת בכללה כ"מוצאת חן"‪ ,‬מה שמביעה‬

‫המוזיקה משפיע על מידת ההנאה ממנה‪ ,‬אפשר להניח שכך הדבר גם במוזיקה המודרנית‪ .‬ייתכן שלא המאפיינים‬
    ‫המוזיקליים של מוזיקה זו‪ ,‬אלא נטייתה לבטא רגשות שליליים‪ ,‬היא שמעוררת בקרב מאזינים רבים תחושות‬
                                                    ‫סלידה ורתיעה‪ ,‬כמו אלה שגילו מנויי התזמורת הפילהרמונית‪.‬‬

                       ‫השאלות‬

               ‫‪ .	18‬מה עולה מן הפסקה הראשונה בנוגע לארנולד שנברג?‬

‫(‪ )	1‬מכיוון שהוא זכה לתמיכת הממסד המוזיקלי‪ ,‬קהל חובבי המוזיקה התנגד להשמעת יצירותיו‬
       ‫(‪ )	2‬התזמורת הפילהרמונית הישראלית נמנעה מהשמעת יצירותיו כי חששה מתגובת הקה 	ל‬

‫(‪ 	)3‬רוב חובבי המוזיקה מכירים בגדולתו‪ ,‬אך מי שאינם מצויים בתחום סולדים מן המוזיקה שלו‬
‫(‪ )	4‬העמדה של הממסד המוזיקלי כלפיו אינה מייצגת את דעתם של מנויי התזמורת הפילהרמונית	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23