Page 56 - index
P. 56

‫מועד קיץ ‪2020‬‬                                                                        ‫	‬

                                                     ‫דוגמה לחיבור שרמתו גבוהה‬

       ‫האופן בו תלמידים משובצים לבתי הספר מבוצע באופן שיטתי ומסודר‪ .‬עד לשנים‬
         ‫האחרונות‪ ,‬בוצע שיבוץ התלמידים על ידי הרשויות המקומיות‪ ,‬באופן שבו יובטח‬
        ‫גיוון מבחינה סוציו‪-‬אקונומית בין התלמידים‪ .‬לאחרונה‪ ,‬ניכר תהליך של החלפת‬
        ‫שיטת השיבוץ לשיבוץ על פי בחירת ההורים‪ .‬שיטה זו‪ ,‬על פי דעת תומכיה‪ ,‬תוביל‬
          ‫לתחרותיות בין בתי הספר ותשפרם‪ .‬לפי דעתי‪ ,‬השיטה הישנה מתאימה יותר‬
                                 ‫לשיבוץ תלמידים בבתי הספר‪ ,‬לאור הנימוקים הללו‪.‬‬

              ‫ראשית‪ ,‬שיבוץ תלמידים על ידי הרשויות מתבצע באופן מסודר ומחושב‪ ,‬בו‬
             ‫מופעלים שיקולי דעת קהילתיים ולא אינטרסים אישיים‪ .‬בשיבוצם‪ ,‬התלמידים‬
         ‫מהשכבות האמידות בחברה חוברים לבני האוכלוסיות מועטות היכולת ויכולים‬
       ‫לשפר את יכולותיהם הלימודיות‪ .‬ידוע‪ ,‬על פי מחקרים‪ ,‬שחבירתו של אדם לקבוצה‬
         ‫חזקה ואמידה יותר ממנו‪ ,‬תאפשר לו להתפתח יותר מאשר היה נשאר רק בין‬
         ‫בני אוכלוסיות חלשות‪ .‬מכאן‪ ,‬ניתן להסיק שקיבוץ תלמידים מרקעים שונים תוביל‬

                        ‫לשיפור יכולותיהם ומימוש הפוטנציאל של תלמידים ממעמד נמוך‪.‬‬

          ‫מנגד‪ ,‬תומכי הבחירה האינדיווידואלית טוענים שלשיבוץ תלמידים על פי העדפת‬
           ‫הורים עשויה לשפר את מערכת החינוך‪ ,‬מתוך תהליך של תחרותיות בין בתי‬
           ‫הספר‪ .‬לטענתם‪ ,‬חופש בחירתם של הורים לשיבוץ ילדיהם בבתי הספר יעודד‬
           ‫בתי ספר להתחרות על התלמידים מהשכבות החזקות‪ ,‬וזאת על מנת להפוך‬

                               ‫את המוסד החינוכי הנבחר למוסד מוצלח ועשיר יותר‪.‬‬

         ‫לדעתי‪ ,‬תהליך שכזה עלול לגרור תופעות לוואי שאינן רצויות‪ .‬התחרות בין בתי‬
                ‫הספר תהא על ליבם של בני האוכלוסיות החזקות‪ ,‬ומתוכם התלמידים‬

              ‫המצטיינים‪ .‬תחרות מוכוונת שכזו עלולה להשכיח את התלמידים החלשים‬
             ‫והעניים‪ ,‬שמהווים נטל כספי ופדגוגי על המוסד החינוכי‪ ,‬והאחרונים יפלו בין‬
           ‫הכיסאות‪ .‬בתי הספר יעדיפו שלא לקבל לכיתתם תלמידים שיפגעו ביוקרתם‬

                                                     ‫וזאת מתוך ה"תחרותיות"‪.‬‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬

                       ‫‪55‬‬
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61