Page 56 - index
P. 56
מועד קיץ 2020
דוגמה לחיבור שרמתו גבוהה
האופן בו תלמידים משובצים לבתי הספר מבוצע באופן שיטתי ומסודר .עד לשנים
האחרונות ,בוצע שיבוץ התלמידים על ידי הרשויות המקומיות ,באופן שבו יובטח
גיוון מבחינה סוציו-אקונומית בין התלמידים .לאחרונה ,ניכר תהליך של החלפת
שיטת השיבוץ לשיבוץ על פי בחירת ההורים .שיטה זו ,על פי דעת תומכיה ,תוביל
לתחרותיות בין בתי הספר ותשפרם .לפי דעתי ,השיטה הישנה מתאימה יותר
לשיבוץ תלמידים בבתי הספר ,לאור הנימוקים הללו.
ראשית ,שיבוץ תלמידים על ידי הרשויות מתבצע באופן מסודר ומחושב ,בו
מופעלים שיקולי דעת קהילתיים ולא אינטרסים אישיים .בשיבוצם ,התלמידים
מהשכבות האמידות בחברה חוברים לבני האוכלוסיות מועטות היכולת ויכולים
לשפר את יכולותיהם הלימודיות .ידוע ,על פי מחקרים ,שחבירתו של אדם לקבוצה
חזקה ואמידה יותר ממנו ,תאפשר לו להתפתח יותר מאשר היה נשאר רק בין
בני אוכלוסיות חלשות .מכאן ,ניתן להסיק שקיבוץ תלמידים מרקעים שונים תוביל
לשיפור יכולותיהם ומימוש הפוטנציאל של תלמידים ממעמד נמוך.
מנגד ,תומכי הבחירה האינדיווידואלית טוענים שלשיבוץ תלמידים על פי העדפת
הורים עשויה לשפר את מערכת החינוך ,מתוך תהליך של תחרותיות בין בתי
הספר .לטענתם ,חופש בחירתם של הורים לשיבוץ ילדיהם בבתי הספר יעודד
בתי ספר להתחרות על התלמידים מהשכבות החזקות ,וזאת על מנת להפוך
את המוסד החינוכי הנבחר למוסד מוצלח ועשיר יותר.
לדעתי ,תהליך שכזה עלול לגרור תופעות לוואי שאינן רצויות .התחרות בין בתי
הספר תהא על ליבם של בני האוכלוסיות החזקות ,ומתוכם התלמידים
המצטיינים .תחרות מוכוונת שכזו עלולה להשכיח את התלמידים החלשים
והעניים ,שמהווים נטל כספי ופדגוגי על המוסד החינוכי ,והאחרונים יפלו בין
הכיסאות .בתי הספר יעדיפו שלא לקבל לכיתתם תלמידים שיפגעו ביוקרתם
וזאת מתוך ה"תחרותיות".
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
55

