Page 8 - 0715
P. 8

‫מועד יולי ‪2015‬‬   ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 7 -‬‬

‫ניצחונם של הקירילים בקרב קדימוס היה מאז ומעולם סמל לגבורתם של מעטים מול רבים‪ .‬מצביאים רבים השתמשו‬                     ‫‪.	12‬‬
       ‫בסיפור כדי לפאר את צבאותיהם‪ ,‬אך המצביא אפימרכוס‪ :‬לצבא הקירילי‪ ,‬מעטים ‪.‬‬

‫(‪ )1‬מכולם הגדיל לעשות ‪ /‬הוא השווה את צבאו ‪ /‬ולא זו בלבד אלא שטען כי במלחמתו האחרונה היו ה‪ / -‬מעטים‬

                                                                                         ‫יותר‪ ,‬והרבים ‪ -‬רבים יותר‬

    ‫(‪ )2‬מכולם הגדיל לעשות ‪ /‬הוא השווה את צבאו ‪ /‬ולא זו בלבד אלא שטען שלוחמי האויב היו ‪ /‬ואילו לוחמיו‬

                                                                                                             ‫‪ -‬רבים‬

 ‫(‪ )3‬לא כך ‪ /‬הוא בחר להשוות דווקא את צבא האויב ‪ /‬וטען שלוחמיו שלו היו ‪ /‬למדי‪ ,‬ואילו לוחמי האויב ‪ -‬רבים‬
‫(‪ )4‬לא כך ‪ /‬אף שהשווה את צבאו ‪ /‬הוא טען שכשניצח במלחמה האחרונה היו לוחמיו ‪ /‬למדי‪ ,‬ואילו לוחמי האויב‬

                                                                                                      ‫‪ -‬רבים מאוד	‬

‫פרשן פוליטי‪ " :‬של המפלגה בסקרים משולה לתחזיות הצופות חדשות לבקרים משבר כלכלי‪ ,‬תחזיות שטרם‬                             ‫‪.	13‬‬

‫את הערכתי‪ ,‬שהרי‬  ‫התממשו במחוזותינו‪ , ,‬אני מעריך שהמפלגה לא תזכה להצלחה בבחירות הקרובות‪.‬‬

                 ‫שהמפלגה מחזיקה בדעות שאינן מקובלות כיום בציבור"‪.‬‬  ‫אי‪-‬אפשר‬

                               ‫(‪ )	1‬התחזקותה ‪ /‬ובמילים אחרות ‪ /‬עם זאת עליי לסייג ‪ /‬לומר‬                                     ‫	‬
                 ‫(‪ 	)2‬היחלשותה ‪ /‬ובמילים אחרות ‪ /‬ההיגיון הבריא מחזק ‪ /‬להתעלם מן העובדה‬                                      ‫	‬
                                                                                                                            ‫	‬
                                   ‫(‪ 	)3‬היחלשותה ‪ /‬ובכל זאת ‪ /‬ההיגיון הבריא מחזק ‪ /‬לומר‬                                     ‫	‬
                       ‫(‪ )	4‬התחזקותה ‪ /‬ובכל זאת ‪ /‬עם זאת עליי לסייג ‪ /‬להתעלם מן העובדה	‬

    ‫בשפות אחדות אין מילים נפרדות למקצת הצבעים ששפות אחרות מבדילות ביניהם‪ .‬למשל‪ ,‬בשפה המשמשת בכמה‬                      ‫‪.	14‬‬
‫כפרים באזור האמזונס מונח אחד מתאר הן “ירוק“ והן “כחול“‪ .‬הסיכוי שאדם שחי כל חייו באחד הכפרים האלה ילמד‬

    ‫להבדיל בין הצבעים יורד ככל שגילו עולה‪ .‬בעבר סברו המדענים שמי שנחשפו רק לשפה זו לוקים ב"עיוורון צבעים‬
        ‫תרבותי“‪ :‬שפתם הכתיבה להם להתעלם מההבדל בין הצבעים עד שבהדרגה הם חדלו לתפוס אותו‪ .‬ואולם כיום‬

‫המדענים מצביעים על כך שבאזור האמזונס רמות הקרינה העל‪-‬סגולה גבוהות‪ ,‬וחשיפה לרמות גבוהות כל כך של קרינה‬
                                                                           ‫זו פוגעת בהדרגה ביכולת להבחין בין הצבעים‪.‬‬

                 ‫איזו מן הטענות הבאות‪ ,‬הנוגעות לשפה המתוארת בפסקה‪ ,‬אינה נכונה?‬                                        ‫	‬

‫(‪ )1‬בעבר סברו המדענים ששפה זו השפיעה על התפיסה החושית של דובריה‪ ,‬ואילו כיום הם סבורים שלא השפה היא‬
                                                                                    ‫שהשפיעה על תפיסתם החושית‬

‫(‪ )2‬בעבר סברו המדענים שדוברי השפה הזאת לוקים ב"עיוורון צבעים תרבותי“‪ ,‬ואילו כיום הם סבורים שהם לוקים‬
                                                                     ‫בעיוורון צבעים שמקורו בפגיעה בחוש הראייה‬

    ‫(‪ )3‬בעבר סברו המדענים כי הסיכוי שאדם שחי כל חייו באחד הכפרים שמדברים בהם בשפה זו ילמד להבחין בין‬
         ‫צבעים יורד ככל שגילו עולה‪ ,‬ואילו כיום הם סבורים כי חלוף הזמן אינו משפיע על יכולת ההבחנה הזאת‬

  ‫(‪ )4‬בעבר סברו המדענים כי היכולת להבחין בין הצבע הירוק לכחול יורדת בשל החשיפה הממושכת לשפה זו‪ ,‬ואילו‬
                                                   ‫כיום הם סבורים שהיא יורדת בשל החשיפה הממושכת לקרינה	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13