Page 7 - 0715
P. 7
מועד יולי 2015 חשיבה מילולית -פרק ראשו ן - 6 -
חרף התחזיות הוורודות שליוו את הקמתה של טחנת הרוח בשכונת משכנות שאננים בירושלים ,בפועל היא פעלה פחות . 9
משני עשורים .שאול ספיר ,שחקר את תולדות הטחנה ,דוחה שניים מן ההסברים הרווחים לכישלונה :לדבריו ,אין יסוד
לטענה כי מלכתחילה נבחר לטחנה מקום לא מתאים ,שכן באמצע המאה התשע-עשרה ,לפני הקמת השכונות הסובבות
את משכנות שאננים ,נשבו בשכונה רוחות רבות וחזקות מהרוחות שנושבות בה כיום .כמו כן ,הוא טוען כי אמנם הטחנה
הוקמה לפי המודל האנגלי ,אך מנגנוניה המתוחכמים היו אמורים להתגבר גם על הזן המקומי ,הקשה ,של החיטה.
ﻳﺎﺳﻤﻴﻦ איזו מן הטענות להלן אינה עולה מן הפסקה?
( )1השכונות הסובבות את משכנות שאננים מקשות על הרוחות להגיע אל הטחנה آﻣﺎل
( )2החיטה הצומחת באנגליה רכה מן החיטה הצומחת בישראל ﺗﻤﺎرا
( )3יש חוקרים הסבורים כי טחנת הרוח במשכנות שאננים לא הייתה כישלון
( )4הדעות חלוקות בשאלה מדוע התבדו התחזיות הוורודות בנוגע לטחנת הרוח במשכנות שאננים
. 10אורית ,גילה ,הדס ,טליה ויפעת עומדות במעגל כמתואר בסרטוט ,ומשחקות בכדור על פי הכללים הﺟאﻤלﺎﻧהﺔ :ﻫﺎﻟﺔ
-בכל סיבוב של המשחק ,על כל אחת מהן למסור את הכדור בדיוק פעם אחת ולתפוס אותו בדיוק פעם אחת.
-אסור לשחקנית למסור את הכדור למי שעומדת בסמוך לה.
יפעת
אורית הייתה המוסרת הראשונה באחד הסיבובים במשחק .איזו מן האפשרויות שלהלן
אורית מתארת מהלכים שאפשר שהתרחשו בסיבוב זה?
טליה ( )1טליה מסרה את הכדור לגילה ובכך סיימה את הסיבוב
( )2יפעת מסרה את הכדור לגילה וזו מסרה אותו לטליה
( )3אורית מסרה את הכדור לטליה והדס מסרה אותו ליפעת
גילה הדס ( )4הדס מסרה את הכדור ליפעת וטליה מסרה אותו לגילה
ההוראות הבאות נוגעות לשאלות :13-11
בכל שאלה יש משפט (או יותר ממשפט) שכמה חלקים ממנו חסרים ,ולאחריו ארבע הצעות להשלמת החסר .עליכם לבחור
בהצעה המתאימה ביותר להשלמת החסר.
שבעבר שמעתי את דניאל מנגן ,הערב מן הביצוע שלו ,שהיה . . 11
( )1מכיוון /בדיוק רב / התאכזבתי /ללא רבב
( )2אף על פי /ברישול מה /נהניתי פחות /מוצלח במיוחד
( )3אף /בדיוק רב יותר / בכל זאת נהניתי /מלא רגש
( )4מכיוון /בחובבנות /הופתעתי /בלתי מקצועי
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.