Page 7 - 0715
P. 7

‫מועד יולי ‪2015‬‬                  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 6 -‬‬

  ‫חרף התחזיות הוורודות שליוו את הקמתה של טחנת הרוח בשכונת משכנות שאננים בירושלים‪ ,‬בפועל היא פעלה פחות‬       ‫‪.	9‬‬
 ‫משני עשורים‪ .‬שאול ספיר‪ ,‬שחקר את תולדות הטחנה‪ ,‬דוחה שניים מן ההסברים הרווחים לכישלונה‪ :‬לדבריו‪ ,‬אין יסוד‬
  ‫לטענה כי מלכתחילה נבחר לטחנה מקום לא מתאים‪ ,‬שכן באמצע המאה התשע‪-‬עשרה‪ ,‬לפני הקמת השכונות הסובבות‬             ‫	‬
‫את משכנות שאננים‪ ,‬נשבו בשכונה רוחות רבות וחזקות מהרוחות שנושבות בה כיום‪ .‬כמו כן‪ ,‬הוא טוען כי אמנם הטחנה‬       ‫	‬
                                                                                                              ‫	‬
       ‫הוקמה לפי המודל האנגלי‪ ,‬אך מנגנוניה המתוחכמים היו אמורים להתגבר גם על הזן המקומי‪ ,‬הקשה‪ ,‬של החיטה‪.‬‬      ‫	‬
                                                                                                              ‫	‬
‫ﻳﺎﺳﻤﻴﻦ‬                          ‫איזו מן הטענות להלן אינה עולה מן הפסקה?‬

                       ‫(‪ )1‬השכונות הסובבות את משכנות שאננים מקשות על הרוחות להגיע אל הטחנה آﻣﺎل‬
‫(‪ )2‬החיטה הצומחת באנגליה רכה מן החיטה הצומחת בישראל ﺗﻤﺎرا‬

                                         ‫(‪ )3‬יש חוקרים הסבורים כי טחנת הרוח במשכנות שאננים לא הייתה כישלון‬
                   ‫(‪ )4‬הדעות חלוקות בשאלה מדוע התבדו התחזיות הוורודות בנוגע לטחנת הרוח במשכנות שאננים	‬

‫‪ .	10‬אורית‪ ,‬גילה‪ ,‬הדס‪ ,‬טליה ויפעת עומדות במעגל כמתואר בסרטוט‪ ,‬ומשחקות בכדור על פי הכללים הﺟאﻤלﺎﻧהﺔ‪ :‬ﻫﺎﻟﺔ‬

‫‪ -‬בכל סיבוב של המשחק‪ ,‬על כל אחת מהן למסור את הכדור בדיוק פעם אחת ולתפוס אותו בדיוק פעם אחת‪.‬‬                 ‫	‬
                                                                                                            ‫	‬
                                ‫‪ -‬אסור לשחקנית למסור את הכדור למי שעומדת בסמוך לה‪.‬‬
                                                                                                            ‫	‬
‫יפעת‬                                                                                                        ‫	‬
                    ‫אורית הייתה המוסרת הראשונה באחד הסיבובים במשחק‪ .‬איזו מן האפשרויות שלהלן‬
                                                                                                            ‫	‬
                         ‫אורית‬              ‫מתארת מהלכים שאפשר שהתרחשו בסיבוב זה?‬                           ‫	‬
‫טליה‬                            ‫(‪ )1‬טליה מסרה את הכדור לגילה ובכך סיימה את הסיבוב‬                           ‫	‬
                                                                                                            ‫	‬
                                ‫(‪ )2‬יפעת מסרה את הכדור לגילה וזו מסרה אותו לטליה‬

                                ‫(‪ )3‬אורית מסרה את הכדור לטליה והדס מסרה אותו ליפעת‬

‫גילה הדס‬                        ‫(‪ )4‬הדס מסרה את הכדור ליפעת וטליה מסרה אותו לגילה‬

                                                                                 ‫ההוראות הבאות נוגעות לשאלות ‪:13-11‬‬

‫בכל שאלה יש משפט (או יותר ממשפט) שכמה חלקים ממנו חסרים‪ ,‬ולאחריו ארבע הצעות להשלמת החסר‪ .‬עליכם לבחור‬
                                                                                  ‫בהצעה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

                                ‫שבעבר שמעתי את דניאל מנגן ‪ ,‬הערב מן הביצוע שלו‪ ,‬שהיה ‪.‬‬                      ‫‪.	11‬‬

                                          ‫(‪ )1‬מכיוון ‪ /‬בדיוק רב ‪ / ‬התאכזבתי ‪ /‬ללא רבב‬                             ‫	‬
                                ‫(‪ )2‬אף על פי ‪ /‬ברישול מה ‪ /‬נהניתי פחות ‪ /‬מוצלח במיוחד‬

                                   ‫(‪ )3‬אף ‪ /‬בדיוק רב יותר ‪ / ‬בכל זאת נהניתי ‪ /‬מלא רגש‬
                                       ‫(‪ 	)4‬מכיוון ‪ /‬בחובבנות ‪ /‬הופתעתי ‪ /‬בלתי מקצועי‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12