Page 14 - 0714
P. 14

‫מועד יולי ‪2014‬‬  ‫‪- 13 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

                        ‫‪ .	5‬מגינת לב ‪ :‬נחמה פורתא ‪-‬‬

                            ‫(‪ )1‬אור ‪ :‬צוהר‬                                                                        ‫	‬
                         ‫(‪ )2‬שאלה ‪ :‬מענה‬                                                                          ‫	‬
                                                                                                                  ‫	‬
                            ‫(‪ )3‬בכי ‪ :‬יבבה‬                                                                        ‫	‬
                        ‫(‪ )4‬בצורת ‪ :‬טפטוף‬

                        ‫‪ 	.6‬קוף ‪ :‬מחט ‪-‬‬

                           ‫(‪ )1‬נדן ‪ :‬חר 	ב‬                                                                        ‫	‬
                         ‫(‪ )2‬חרך ‪ :‬חומה	‬                                                                          ‫	‬
                        ‫(‪ )3‬אמיר ‪ :‬שור 	ש‬                                                                         ‫	‬
                        ‫(‪ )4‬פיר ‪ :‬מעלית‬                                                                           ‫	‬

                        ‫שאלות הבנה והסקה (שאלות ‪)17-7‬‬

‫אוכלוסיית הצבאים בחבל גוזניה התמעטה בעשר השנים האחרונות‪ .‬ידוע שלפני עשר שנים בקירוב השתכנה‬                        ‫‪.	7‬‬
‫בחבל ארץ זה להקת תנים‪ .‬ד"ר ינאי העלתה סברה‪ ,‬שתנים הטורפים את הצבאים הם הגורם לירידה במספר‬
                                                                                                                    ‫	‬
                                                                                         ‫הצבאים בחבל גוזניה‪.‬‬

                                                                   ‫איזה מן הנתונים הבאים מחליש סברה זו?‬

 ‫(‪ )1‬בשנתיים האחרונות פשתה מחלה קטלנית בקרב התנים שבחבל ארץ זה‪ ,‬ומאז החל מספר הצבאים שם‬
                                                                                                    ‫לעלות‬

‫(‪ )2‬מאז הגיעה להקת זאבים לחבל ארץ זה‪ ,‬לפני תשע שנים בקירוב‪ ,‬גדלה אוכלוסיית התנים שם בהתמדה‬
               ‫(‪ )3‬גם בחבל ארץ הסמוך לגוזניה התמעטה אוכלוסיית הצבאים לאחר שהתנחלו תנים באזור‬

‫(‪ )4‬בעשר השנים האחרונות‪ ,‬בשל התפשטותו של טפיל‪ ,‬הידלדלה הצמחייה שממנה הצבאים בגוזניה ניזונים‬

  ‫הפילוסוף ז'אן בורידן מתאר חמור העומד בין שתי עֵרמות חציר שוות בגודלן ובמרחקן ממנו‪ .‬מפני שלאף אחת‬                ‫‪	.8‬‬
‫מהערמות אין יתרון‪ ,‬ולו המזערי ביותר‪ ,‬על פני רעותה‪ ,‬אין לחמור כל סיבה לבחור באחת ולא באחרת‪ ,‬ובסופו של‬
                                                                                                                    ‫	‬
    ‫דבר הוא גווע ברעב‪ .‬הכלכלן מורי רותברד טוען שלמעשה אין החמור צריך לרעוב‪ :‬הוא אינו מתלבט בין שתי‬
      ‫חלופות אלא בין שלוש‪ ,‬וברור שאחת מהן עדיפה פחות ‪ -‬לגווע ברעב‪ .‬יש לו אפוא נימוק מוצק לפעול בדרך‬                    ‫	‬

                            ‫שתרחיק אותו ממנה‪ :‬לבחור ‪ -‬אפילו באקראי ‪ -‬באחת משתי הערמות‪ ,‬ולאכול אותה‪.‬‬

                                                         ‫מדוע על פי רותברד יש לחמור נימוק לבחור בין הערמות?‬
                                                                                                               ‫	‬

                                                       ‫(‪ )1‬משום שאחת הערמות בכל זאת עדיפה על פני השנייה‬
                      ‫(‪ )2‬משום שלא משנה באיזו ערמה יבחר החמור‪ ,‬הוא יוכל בכל זאת לאכול גם את האחרת‬

                                            ‫(‪ )3‬משום שאי‪-‬בחירה תהיה בחירה באפשרות שלישית‪ ,‬עדיפה פחות‬
                                      ‫(‪ )4‬משום שהחמור אמור להבין שיש גם חלופה שלישית ‪ -‬בחירה באקראי‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19