Page 10 - 0714
P. 10

‫מועד יולי ‪2014‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 9 -‬‬

                ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

 ‫בלב האוקיינוס השקט שוכן אי הפסחא‪ ,‬אי מבודד וצחיח שהחי והצומח בו דלים ביותר‪ .‬אי זה מרתק חוקרים‬             ‫(‪)	1‬‬
‫זה כ‪ 300-‬שנה בגלל מאות פסלי ענק עתיקים הפזורים בו ומעידים שתרבות משגשגת התקיימה בו בעבר ונעלמה‪.‬‬

         ‫ממצאים חדשים שהתגלו באי הפסחא מספרים את סיפורה הטרגי של חברה שהמיטה על עצמה חורבן‪.‬‬

      ‫כשהגיעו במאה ה‪ 18-‬ימאים וחוקרים אירופים לאי הפסחא לראשונה‪ ,‬יצאו לקראתם ילידי המקום בקומץ‬                ‫	‬
  ‫סירות זעירות ורעועות שיכלו לשוט רק מרחק קצר ביותר בטרם התמלאו מים והחלו לשקוע‪ .‬החוקרים נדהמו‬              ‫(‪)	 5‬‬

    ‫לשמוע מן הילידים עדויות מפורטות על אבותיהם הקדומים שהגיעו מאי הפסחא עד לאי אחר המרוחק ממנו‬                ‫	‬
 ‫כ‪ 500-‬קילומטרים‪ .‬הם לא הצליחו ליישב את הסתירה בין העובדה שבאי לא נמצא עץ המתאים לבניית סירות‬              ‫(‪)	 10‬‬
  ‫באיכות טובה לבין העדויות האלה‪ .‬החוקרים גם נפעמו לגלות באי מאות פסלי אבן כבירים שמקצתם שוקלים‬
‫כ‪ 70-‬טון ומיתמרים לגובה ‪ 10‬מטרים‪ .‬בדיקותיהם העלו שרוב הפסלים הועתקו בעבר הרחוק מן המחצבה שבה‬               ‫(‪	)15‬‬
  ‫סותתו עד למקום הימצאם‪ ,‬מרחק כמה וכמה קילומטרים‪ .‬חוקרים שהתחקו במאות ה‪ 19-‬וה‪ 20-‬אחר תהליך‬
  ‫סיתות הפסלים והעברתם למקומם‪ ,‬הסיקו כי לשם כך היה צורך באלפי סתתים וסבלים‪ ,‬בכמויות עצומות של‬
 ‫חבל שיכול להיות מיוצר מעץ ההאּו‪-‬האּו הקטן (המצוי באי במידה פחותה בהרבה מזו שהייתה‪ ,‬כמשוער‪ ,‬נחוצה‬

        ‫להובלת הפסלים העצומים)‪ ,‬וכן בגזעי עץ ענקיים לצורך בנייה של מסילות להעתקת הפסלים ושל מנופים‬
‫להצבתם‪ .‬היה ברור שחברה כה קטנה ונטולת משאבים כמו זו שפגשו החוקרים ‪ -‬ללא חומרי גלם‪ ,‬בהמות משא‪,‬‬

  ‫מכונות או חבלים חזקים ‪ -‬לא היה ביכולתה לסתת ולהזיז את פסלי הענק הללו‪ .‬אך עם זאת‪ ,‬לא נמצאה באי‬
                                        ‫שום ראיה לקיומה של תרבות נוספת‪ ,‬מלבד התרבות שבה פגשו החוקרים‪.‬‬

    ‫בשנים האחרונות‪ ,‬לאחר ניתוח של שרידי עצמות וצמחים מאי הפסחא‪ ,‬נמצא לתעלומה פתרון חלקי‪ .‬התברר‬                ‫	‬
  ‫שראשוני המתיישבים הגיעו לאי במאה הרביעית לספירה‪ ,‬ומצאו בו יערות סבוכים‪ .‬עצי הטוֹרוֹמירוֹ שימשו את‬           ‫(‪	)20‬‬

      ‫המתיישבים להסקה‪ ,‬בגזעיהם של עצי הדקל הענקיים השתמשו לבניית סירות משובחות‪ ,‬מנופים ומסילות‪,‬‬            ‫(‪	)25‬‬
          ‫ומעצי ָההאּו‪-‬האּו ייצרו חבלים‪ .‬התושבים ניזונו מּפֵרות העצים‪ ,‬מעופות יבשה ומעופות ים‪ ,‬מדגים‪ ,‬ואף‬

    ‫מדולפינים‪ ,‬שאותם אפשר לצוד רק בלב ים‪ .‬בתנאי שפע אלו הלכה האוכלוסייה וגדלה‪ ,‬והמשפחות העשירות‬
 ‫באי החלו להתחרות זו בזו בחיי מותרות ובפיסול ראוותני‪ .‬הצריכה הגוברת של משאבי האי שינתה בהדרגה את‬

   ‫פניו‪ :‬התושבים הכחידו במרוצת השנים את עופות היבשה באי ואת רוב עופות הים שקיננו בו‪ .‬בדגימות קרקע‬
    ‫התגלה כי כבר למן המאה השמינית התמעטה אבקת העצים והתרבה פיח המדורות‪ ,‬דבר המעיד שתושבי האי‬
  ‫כרתו עצים בקצב מואץ‪ .‬היער דולדל בהדרגה‪ ,‬עד שנעלם כליל במאה ה‪ ,15-‬והיעלמותו חשפה את אדמת האי‬
‫לרוח ולשמש‪ ,‬שפגעו בפוריותה עד שלא התאימה עוד לחקלאות‪ .‬נראה כי משהתמעטו המזון והעצים‪ ,‬קרס הסדר‬

       ‫החברתי במהירות‪ ,‬ופורעים אלימים תפסו את מקום ההנהגה המסורתית‪ .‬האוכלוסייה הצטמקה עד לכדי‬
    ‫עשירית מגודלה בשיאה‪ ,‬וחיה ברעב‪ ,‬בקור ובפחד‪ :‬באתרי הפסולת באי התגלו ראיות לאכילת בשר אדם‪ ,‬כולן‬

                                                    ‫בנות פחות מ‪ 500-‬שנה‪ ,‬מהעת שבה כבר לא היו באי עצי דקל‪.‬‬

‫(‪ 700 )	 30‬פסלים שננטשו במחצבות ובדרכים היוצאות מהן‪ ,‬כאילו זרקו העובדים לפתע את כליהם והסתלקו‪ ,‬מעידים‬
                                             ‫על המהירות שבה נפלה תרבות אי הפסחא‪ ,‬תרבות אבודה ומרתקת‪.‬‬

                ‫השאלות‬

                ‫‪ 	.18‬על פי הקטע‪ ,‬נראה שעצי ההאּו‪-‬האּו שימשו ל‪-‬‬

                 ‫(‪ )1‬ייצור חבלים‬                                                                                 ‫	‬
                ‫(‪ )2‬בניית מסילות	‬
                ‫(‪ )3‬ייצור מנופים‬

                 ‫(‪ )	4‬בניית סירות‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15