Page 10 - 0713
P. 10
מועד יולי 2013 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 9 -
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
בשנות השמונים של המאה ה 20-ביצע בנג'מין ליבט ,נוירופסיכולוג מאוניברסיטת ְס ָטנפֹורד שבארצות הברית ,ניסוי () 1
מקורי שהפך מאז לקלסיקה בתחומו .זה היה ניסוי פשוט לכאורה :ליבט ביקש ממתנדבים שירימו את אצבעם ( )5
"כשמתחשק להם" ,תוך שהם מתבוננים במעין שעון בעל מחוג אחד המסתובב במהירות .הוא הורה להם לשים לב על
איזו "שעה" הצביע המחוג ברגע שהתעורר בהם הרצון להרים את האצבע .במקביל ,נרשמה הפעילות החשמלית של () 10
מוחם בעזרת אלקטרודות שהוצמדו לראשם .תוצאות הניסוי היו מפתיעות :כחצי שנייה לפני שנבדק נעשה מודע לרצונו ( )15
להרים את אצבעו ,התרחשה במוחו פעילות חשמלית שניבאה בדייקנות את העובדה שבעוד זמן קצר הוא יחליט לעשות
זאת .ליבט כינה את הפעילות החשמלית הזאת "פוטנציאל מּוכנּות" ,והסיק כי כאשר האדם נעשה מודע לרצונו ,מוחו
כבר "יודע" שרצון כזה עתיד להתעורר .הפרש של חצי שנייה בין הפעילות המוחית לבין תחושת הרצון עשוי להיראות
זניח ,אך בעולם מד ֵעי המוח יש לו לעִתים חשיבות רבה.
הניסוי של ליבט הביא כמה חוקרים לידי המסקנה הנוקבת שהחוויה הסובייקטיבית של רצון חופשי כוזבת בעליל.
להשקפתם ,מה שאנו חווים כרצון חופשי הוא תוצאה של תהליכים לא מודעים -ולכן בלתי נשלטים -המקדימים אותו
וגורמים לו .מבחינה סובייקטיבית נדמה לנו שהרצון החופשי שהתעורר בנו הוא הסיבה להרמת האצבע ,אבל במציאות
ההפך הוא הנכון :נראה ש"הרצון החופשי" שחשנו הוא תוצאה של תהליך המתעורר ופועל מחוץ למודעות -פוטנציאל
המוכנות .זו מסקנה חשובה ,משום שהיא מרמזת כי החוויה הסובייקטיבית שלנו בדבר הסיבתיות שבמצבים נפשיים
("החלטתי משהו ולכן עשיתי אותו") אינה משקפת נאמנה את המציאות .הנחותינו בנוגע לסיבתיות זו הן הנחות יסוד
שבאמצעותן אנו מבינים את עצמנו ואת העולם .אם הן שגויות ,כפי שרומז הניסוי של ליבט ,עלינו לבחון מחדש את מה
שאנו מכנים "רצון חופשי" ואת הגורמים המשפיעים עליו.
ההשלכות הרחבות יותר של הניסוי הזה ושל ניסויים דומים לו הן נושא לדיון פורה המתנהל היום בין מדעני מוח,
פסיכולוגים ופילוסופים ,ועוסק בשאלה אם קיים רצון חופשי אנושי .דווקא ליבט עצמו ,שהניסוי שלו היה לניצוץ ( )20
שהצית את להבת הוויכוח ,נוטה בשנים האחרונות לחשוב שבכל זאת יש לנו רצון חופשי .לדעתו ,הרצון החופשי אינו
בא לידי ביטוי בהחלטה מודעת לעשות משהו ,אלא דווקא בהחלטה מודעת להימנע מלעשותו .ליבט מצא כי אף שהרצון () 25
המתעורר בנו לבצע פעולה כלשהי צפוי מראש ועל כן אינו חופשי ,בכל זאת קיים חלון זמנים קצר של כעשירית השנייה
שבו אנו יכולים להחליט שלא לפעול .ליבט וחוקרים אחרים לא מצאו ראיות לפעילות חשמלית המנבאת מראש את
החלטת הווטו הזאת ,לפני שהיא עולה במודעות .מכאן הסיק ליבט שההחלטה על הווטו מתקבלת בפועל רק ברגע שבו
היא עולה במודעות .במילים אחרות :אם יש לנו חופש בחירה א ִמתי כלשהו ,הריהו החופש שלא לפעול.
השאלות
. 18המשפט "החלטתי משהו ולכן עשיתי אותו" (שורה )15מובא בקטע בתור דוגמה ל-
(" )1תהליכים לא מודעים" (שורה )11
(" )2פוטנציאל המוכנות" (שורות )14-13
(" )3החוויה הסובייקטיבית שלנו בדבר הסיבתיות" (שורה )14
(" )4המציאות" (שורה )15
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.