Page 8 - 0713
P. 8
מועד יולי 2013 חשיבה מילולית -פרק ראשו ן - 7 -
המעבר מבית הספר במתכונתו המוכרת אל מוסד מסוג אחר ,המושתת על פעילותו העצמית של הלומד ,אינו בר ביצוע . 12
עד אשר תכיר מערכת החינוך בעובדה שללומדים שונים מוטיבציות שונות ללמידה .שינוי תפיסתי מן הסוג הזה יאפשר
למוסדות החינוך החדשים להיענות לצורכיהם של סוגים רבים יותר של תלמידים ,עד שיהפכו להיות מוסדות לכול,
במובנו הא ִמתי של המושג הזה.
על פי הפסקה ,כיצד ייעשו מוסדות החינוך החדשים ראויים לכינוי "מוסדות לכול"?
( )1במוסדות החדשים יושם דגש על הפעילות העצמית של הלומד ,מה שידרבן את מערכת החינוך ,על מוסדותיה
השונים ,להתאים עצמה לסוגים רבים יותר של תלמידים
( )2ההכרה של מערכת החינוך במגוון המוטיבציות של הלומדים תאפשר למוסדות החדשים להתאים עצמם לצורכיהם
של תלמידים רבים יותר
( )3לכשיוקמו מוסדות החינוך החדשים תצא מן הכוח אל הפועל ההכרה של מערכת החינוך במגוון המוטיבציות של
הלומדים וייענו צורכיהם של תלמידים רבים יותר
( )4החתירה לספק מענה לצורכיהם של סוגים רבים יותר של תלמידים תבהיר למוסדות החדשים שעליהם להכיר
בקיומן של מוטיבציות שונות ללמידה
האם רעיון הטלפורטציה -העתקת גוף ממקום אחד למקום אחר בלי שיעבור במרחב -הוא רעיון שמקומו בספרות . 13
הבדיונית ובקולנוע בלבד ,או שהוא מושא ראוי למחקר מדעי? פרסומו של מאמר בנושא בכתב עת מדעי יוקרתי ב1993-
מעיד כי שישים שנה לאחר שנהגה ,הצליח רעיון הטלפורטציה לחצות את התהום המפרידה בין התרבות הפופולרית לבין
מגדל השן של האקדמיה ,שממילא לא זכתה לאמונו של הוגה הרעיון ,צ'רלס פורט.
איזו מן הטענות הבאות משתמעת מן האמור לעיל?
( )1צ'רלס פורט קיווה כי רעיון הטלפורטציה יזכה להתייחסות רצינית מצד האקדמיה
( )2מקומו של רעיון הטלפורטציה אינו עוד בספרות הבדיונית ובקולנוע בלבד
( )3המאמר שפורסם ב 1993-סיכם שישים שנות עיסוק אקדמי ברעיון הטלפורטציה
( )4רק לאחר שדעך העיסוק בטלפורטציה בתרבות הפופולרית ,החלו אנשי האקדמיה להתעניין ברעיון
.14לפניכם ארבעה משפטים:
א .קו עדין מפריד בין גורלו של בן החורין לזה של המשועבד.
ב .אפשרויות הבחירה שהמציאות מציעה נוטלות לעתים קרובות את החשק לבחור.
ג .מה ערך לבחירה בין תפוחים רקובים?
ד .ההכרח פוטר אותנו מייסורי הבחירה.
לשניים מן המשפטים האלה משמעות דומה .אילו הם?
( )1א ו-ד
( )2ב ו-ג
( )3א ו-ג
( )4ב ו-ד
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.