Page 8 - 0713
P. 8

‫מועד יולי ‪2013‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 7 -‬‬

 ‫המעבר מבית הספר במתכונתו המוכרת אל מוסד מסוג אחר‪ ,‬המושתת על פעילותו העצמית של הלומד‪ ,‬אינו בר ביצוע‬                     ‫‪.	12‬‬
‫עד אשר תכיר מערכת החינוך בעובדה שללומדים שונים מוטיבציות שונות ללמידה‪ .‬שינוי תפיסתי מן הסוג הזה יאפשר‬

    ‫למוסדות החינוך החדשים להיענות לצורכיהם של סוגים רבים יותר של תלמידים‪ ,‬עד שיהפכו להיות מוסדות לכול‪,‬‬
                                                                                          ‫במובנו הא ִמתי של המושג הזה‪.‬‬

                ‫על פי הפסקה‪ ,‬כיצד ייעשו מוסדות החינוך החדשים ראויים לכינוי "מוסדות לכול"?‬                                     ‫	‬

      ‫(‪ )1‬במוסדות החדשים יושם דגש על הפעילות העצמית של הלומד‪ ,‬מה שידרבן את מערכת החינוך‪ ,‬על מוסדותיה‬
                                                           ‫השונים‪ ,‬להתאים עצמה לסוגים רבים יותר של תלמידים‬

‫(‪ )2‬ההכרה של מערכת החינוך במגוון המוטיבציות של הלומדים תאפשר למוסדות החדשים להתאים עצמם לצורכיהם‬
                                                                                             ‫של תלמידים רבים יותר‬

  ‫(‪ )3‬לכשיוקמו מוסדות החינוך החדשים תצא מן הכוח אל הפועל ההכרה של מערכת החינוך במגוון המוטיבציות של‬
                                                                  ‫הלומדים וייענו צורכיהם של תלמידים רבים יותר‬

     ‫(‪ )4‬החתירה לספק מענה לצורכיהם של סוגים רבים יותר של תלמידים תבהיר למוסדות החדשים שעליהם להכיר‬
                                                                               ‫בקיומן של מוטיבציות שונות ללמידה‬

     ‫האם רעיון הטלפורטציה ‪ -‬העתקת גוף ממקום אחד למקום אחר בלי שיעבור במרחב ‪ -‬הוא רעיון שמקומו בספרות‬                    ‫‪.	13‬‬
‫הבדיונית ובקולנוע בלבד‪ ,‬או שהוא מושא ראוי למחקר מדעי? פרסומו של מאמר בנושא בכתב עת מדעי יוקרתי ב‪1993-‬‬
‫מעיד כי שישים שנה לאחר שנהגה‪ ,‬הצליח רעיון הטלפורטציה לחצות את התהום המפרידה בין התרבות הפופולרית לבין‬

                                       ‫מגדל השן של האקדמיה‪ ,‬שממילא לא זכתה לאמונו של הוגה הרעיון‪ ,‬צ'רלס פורט‪.‬‬

                ‫איזו מן הטענות הבאות משתמעת מן האמור לעיל?‬                                                              ‫	‬

                ‫(‪ )1‬צ'רלס פורט קיווה כי רעיון הטלפורטציה יזכה להתייחסות רצינית מצד האקדמיה‬                                    ‫	‬
                         ‫(‪ )2‬מקומו של רעיון הטלפורטציה אינו עוד בספרות הבדיונית ובקולנוע בלבד‬                                 ‫	‬
                                                                                                                              ‫	‬
                  ‫(‪ 	)3‬המאמר שפורסם ב‪ 1993-‬סיכם שישים שנות עיסוק אקדמי ברעיון הטלפורטציה‬                                      ‫	‬
‫(‪ )4‬רק לאחר שדעך העיסוק בטלפורטציה בתרבות הפופולרית‪ ,‬החלו אנשי האקדמיה להתעניין ברעיון	‬

                                                                ‫‪ 	.14‬לפניכם ארבעה משפטים‪:‬‬

                                       ‫א‪ .‬קו עדין מפריד בין גורלו של בן החורין לזה של המשועבד‪.‬‬
                ‫ב‪ .‬אפשרויות הבחירה שהמציאות מציעה נוטלות לעתים קרובות את החשק לבחור‪.‬‬

                                                           ‫ג‪ .‬מה ערך לבחירה בין תפוחים רקובים?‬
                                                           ‫ד‪ .‬ההכרח פוטר אותנו מייסורי הבחירה‪.‬‬

                                              ‫לשניים מן המשפטים האלה משמעות דומה‪ .‬אילו הם?‬

                                                                                           ‫(‪ )1‬א ו‪-‬ד‬
                                                                                           ‫(‪ )2‬ב ו‪-‬ג‬
                                                                                           ‫(‪ )3‬א ו‪-‬ג‬
                                                                                           ‫(‪ )4‬ב ו‪-‬ד	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13