Page 19 - index
P. 19

‫מועד אביב ‪2022‬‬  ‫‪- 18 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

 ‫‪ .	19‬על פי הפסקה הראשונה‪ ,‬מה משותף ל"וולפיק" (שורה ‪" ,)6‬סול‪-‬רה‪-‬סול" (שורה ‪ )7‬ו"אספרנטו" (שורה ‪?)8‬‬

                                                                               ‫(‪ 	)1‬שלושתן שפות מתוכננות‬
                                                                    ‫(‪ )	2‬שלושתן שפות בין‪-‬לאומיות נפוצות‬

                                                                                 ‫(‪ )	3‬שלושתן שפות טבעיות‬
                                                                  ‫(‪ )	4‬שלושתן מבוססות על מילים באנגלית‬

                 ‫‪ 	.20‬איזו מן התופעות הבאות בשפה העברית אינה דוגמה לשוני ִמ ְבנ ִי בינה ובין אספרנטו?‬

                       ‫(‪ )	1‬צורת הריבוי של "שמש" היא "שמשות"‪ ,‬וצורת הריבוי של "דלת" היא "דלתות"‬
                                   ‫(‪ 	)2‬המילה "אחות" היא בצורת יחיד‪ ,‬והמילה "בנות" היא בצורת ריבו	י‬

                            ‫(‪ )	3‬המילה "קטנטן" מציינת שם תואר‪ ,‬וגם המילה "ססגוני" מציינת שם תואר‬
                                 ‫(‪ 	)4‬המילה "חתולה" מציינת שם עצם‪ ,‬והמילה "נמוכה" מציינת שם תואר‬

                                                       ‫‪ 	.21‬מה היה "חזונו של זמנהוף" (שורה ‪?)23‬‬

                                  ‫(‪ 	)1‬ליצור שפה שתשלב פשטות וצמצום עם גמישות לשונית ועושר הבעה‬
                                             ‫(‪ )	2‬להגיע למצב שבו יש מיליון דוברי אספרנטו ברחבי העולם‬
                                                 ‫(‪ )	3‬להביא לידי איזון רב יותר בין השפות הנפוצות בעולם‬
                                            ‫(‪ 	)4‬לבסס את מעמדה של האספרנטו כשפה בין‪-‬לאומית נפוצה‬

 ‫‪ .	22‬מדוע "התפשטות האימפריה הבריטית" (שורה ‪ )26‬מנעה מן האספרנטו להיהפך לשפה שנייה אוניברסלית?‬

                                                ‫(‪ )	1‬מכיוון שהמשטר באימפריה הבריטית התנגד לאספרנטו‬
                   ‫(‪ 	)2‬מכיוון שהתפשטות זו היא שהביאה לידי סיומה של תקופת הפריחה של האספרנטו‬

                         ‫(‪ )	3‬מכיוון שתהליך זה הביא להתבססותה של האנגלית כשפה בין‪-‬לאומית נפוצה‬
           ‫(‪ )	4‬מכיוון שהיא שהביאה לידי ההתעצמות הכלכלית של ארצות הברית‪ ,‬שהפיצה את האנגלית‬

‫‪ 	.23‬משום שהאספרנטו שפה טבעית‪ ,‬מאפיינים של שפות טבעיות‪ :‬כללי דקדוק ‪ .‬אם‬

‫ישתנה מערך הכוחות הבין‪-‬לאומי‪ ,‬אפשר שהאספרנטו תתפוס את מקומה של האנגלית כשפה אוניברסלית‪.‬‬

                             ‫(‪ 	)1‬מבוססת על ‪ /‬יש לה ‪ /‬פשוטים ללמידה ואוצר מילים רחב ‪ /‬לפיכך‪,‬‬
        ‫(‪ )	2‬היא שפה מתוכננת ואינה ‪ /‬אין לה ‪ /‬מורכבים וגמישות לשונית ‪ /‬לכן‪ ,‬אי אפשר לומר ש‪	 -‬‬

                      ‫(‪ )	3‬דומה ל‪ / -‬יש לה ‪ /‬פשוטים ואפשרות להביע רעיונות מורכבים ‪ /‬משום כך‪,‬‬
                           ‫(‪ )	4‬איננה ‪ /‬היא פותחה ללא ‪ /‬מורכבים‪ ,‬ויוצאים מן הכלל ‪ /‬עם זאת‪ ,‬ר 	ק‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24