Page 18 - index
P. 18
מועד אביב 2022 - 17 - חשיבה מילולית -פרק שני
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
כל מי שניסה ללמוד שפה זרה על בוריה יכול להעיד כמה קשה הדבר וכמה מאמץ כרוך בכך .כאשר דוברי שפות ( )1
שונות מתקשרים ביניהם בשפה שאינה שפת אימו של איש מהם ,כושר הבעתם נפגם .במיוחד ניכר הדבר ( )5
בוועידות ובכינוסים בין-לאומיים ,שמטרתם לאפשר החלפת רעיונות בין בני לאומים שונים .באירועים כאלה
קובעים שפה רשמית אחת או כמה שפות ,אך הדבר מקנה עדיפות למי ששפת אימם היא אחת מן השפות הללו.
על רקע הקושי הזה צמח הרעיון ליצור שפה בין-לאומית ,שתהיה ניטרלית במובן זה שלא תהיה שפתו של שום
לאום ,וכמובן תהיה קלה ללימוד .במשך השנים עלו הצעות רבות לשפות כאלה ,למשל וולַפִּיק ,המבוססת על
מילים אנגליות ששונו כדי להקל את הגייתן ,או סול-רה-סול ,המבוססת על צלילים מוזיקליים .אולם היחידה
ששרדה והתפתחה וממשיכה להילמד ברחבי העולם גם כיום היא אספרנטו -שפה שהגה הבלשן היהודי-הפולני
ד"ר אליעזר לודוויג זמנהוף ,ופרסם אותה לראשונה בשנת .1887
הרעיון שבבסיס האספרנטו הוא שילוב של פשטות וצמצום עם גמישות לשונית ועושר הבעה ,וזאת באמצעות () 10
תכנון מדוקדק של השפה .בניגוד לשפות טבעיות ,שמתפתחות זה אלפי שנים ,ולאו דווקא לפי חוקיות ברורה או ( )15
בצורה הפשוטה ביותר ,שפה מתוכננת אפשר לעצב כך שתאפשר עושר הבעה בלי להידרש לכללי דקדוק מורכבים. ( )20
ואכן ,האספרנטו קלה מאוד ללמידה .מחקרים הראו כי הזמן הדרוש כדי להגיע לרמת שליטה מסוימת
באספרנטו קצר פי שמונה עד פי עשרה מן הזמן הדרוש להגיע לאותה רמת שליטה בשפה טבעית .סוד הקלות
נעוץ בכמה גורמים :הכתיב פונטי ,היינו השפה נכתבת בדיוק כפי שהיא נהגית; הדקדוק תמציתי ומורכב משישה
עשר כללים בלבד ללא יוצאים מן הכלל; אוצר המילים מבוסס על מספר מצומצם יחסית של בסיסים ,ומהם
אפשר ליצור כמאה אלף מילים באמצעות צירוף תחיליות וסופיות .כך למשל ,אל הבסיס "לְֶרן" (ללמוד) אפשר
להוסיף את הסופית " ִ-יס" המורה על זמן עבר ,וליצור את המילה "לְֶרנִיס" .הקדמת המילה " ִמי" ,שפירושה
"אני" ,יוצרת את הצירוף " ִמי לְֶרנִיס" ,שפירושו "למדתי" .בדומה לכך ,לכל אחד מחלקי הדיבר (שמות עצם,
פעלים ,תארים וכו') סופית ייחודית המקלה את זיהויו במשפט .הנה המילה "לַנְדֹוי" ,שפירושה "ארצות",
מורכבת מהבסיס "לַנְד" בצירוף הסופית "ֹ-ו" המסמנת את היותה שם עצם ,והסופית "-י" המסמנת ריבוי.
כיום מוערך מספר דוברי האספרנטו בעולם בלמעלה ממיליון ,וברחבי העולם מתקיימת פעילות חברתית
ותרבותית ענפה בשפה זו .עם זאת ,חזונו של זמנהוף לא התגשם :אספרנטו לא הייתה לשפה שנייה אוניברסלית, ( )25
וזאת בשל שילוב של נסיבות היסטוריות ,פוליטיות וכלכליות .השפה ,שפרחה בין שתי מלחמות העולם ,נמחתה
( )30
כמעט כליל בידי המשטר הנאצי והמשטר הסטליניסטי .מנגד ,האנגלית ביססה את מעמדה בתור השפה הבין-
לאומית עקב התפשטות האימפריה הבריטית והתעצמותה הכלכלית של ארצות הברית .נראה שכל עוד תמשיך
האנגלית למשול בכיפה לא יהיה מקום להתפשטות נרחבת של האספרנטו והיא תישאר נחלתו של ציבור מצומצם
למדי .מצב זה עשוי להשתנות רק אם ישתנה מערך הכוחות הבין-לאומי וייווצר איזון רב יותר בין השפות
הנפוצות .אולי אז תתעורר הנכונות לאמץ שפת תקשורת בין-לאומית אחת ,ניטרלית וקלה ,ואספרנטו
תהיה המועמדת הטבעית.
השאלות
. 18מדוע נפגם כושר הבעתם של דוברי השפות השונות המוזכרים בשורות ?2-1
( ) 1מכיוון שהם משוחחים בשפה שאינה שפת אימם
( ) 2מכיוון שכל אחד מהם פונה אל רעהו בשפה אחרת
( ) 3מכיוון שלא למדו את השפה הרשמית הנקבעת בכינוסים בין-לאומיים
( )4מכיוון שהחלפת רעיונות בין בני לאומים שונים כרוכה במאמץ רב
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

