Page 18 - index
P. 18

‫מועד אביב ‪2022‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                        ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                        ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫כל מי שניסה ללמוד שפה זרה על בוריה יכול להעיד כמה קשה הדבר וכמה מאמץ כרוך בכך‪ .‬כאשר דוברי שפות‬                 ‫(‪	)1‬‬
       ‫שונות מתקשרים ביניהם בשפה שאינה שפת אימו של איש מהם‪ ,‬כושר הבעתם נפגם‪ .‬במיוחד ניכר הדבר‬                  ‫(‪	)5‬‬

  ‫בוועידות ובכינוסים בין‪-‬לאומיים‪ ,‬שמטרתם לאפשר החלפת רעיונות בין בני לאומים שונים‪ .‬באירועים כאלה‬
 ‫קובעים שפה רשמית אחת או כמה שפות‪ ,‬אך הדבר מקנה עדיפות למי ששפת אימם היא אחת מן השפות הללו‪.‬‬
 ‫על רקע הקושי הזה צמח הרעיון ליצור שפה בין‪-‬לאומית‪ ,‬שתהיה ניטרלית במובן זה שלא תהיה שפתו של שום‬

   ‫לאום‪ ,‬וכמובן תהיה קלה ללימוד‪ .‬במשך השנים עלו הצעות רבות לשפות כאלה‪ ,‬למשל וולַפִּיק‪ ,‬המבוססת על‬
 ‫מילים אנגליות ששונו כדי להקל את הגייתן‪ ,‬או סול‪-‬רה‪-‬סול‪ ,‬המבוססת על צלילים מוזיקליים‪ .‬אולם היחידה‬
‫ששרדה והתפתחה וממשיכה להילמד ברחבי העולם גם כיום היא אספרנטו ‪ -‬שפה שהגה הבלשן היהודי‪-‬הפולני‬

                                                 ‫ד"ר אליעזר לודוויג זמנהוף‪ ,‬ופרסם אותה לראשונה בשנת ‪.1887‬‬

    ‫הרעיון שבבסיס האספרנטו הוא שילוב של פשטות וצמצום עם גמישות לשונית ועושר הבעה‪ ,‬וזאת באמצעות‬                 ‫(‪)	10‬‬
‫תכנון מדוקדק של השפה‪ .‬בניגוד לשפות טבעיות‪ ,‬שמתפתחות זה אלפי שנים‪ ,‬ולאו דווקא לפי חוקיות ברורה או‬               ‫(‪	)15‬‬
‫בצורה הפשוטה ביותר‪ ,‬שפה מתוכננת אפשר לעצב כך שתאפשר עושר הבעה בלי להידרש לכללי דקדוק מורכבים‪.‬‬                  ‫(‪	)20‬‬

          ‫ואכן‪ ,‬האספרנטו קלה מאוד ללמידה‪ .‬מחקרים הראו כי הזמן הדרוש כדי להגיע לרמת שליטה מסוימת‬
   ‫באספרנטו קצר פי שמונה עד פי עשרה מן הזמן הדרוש להגיע לאותה רמת שליטה בשפה טבעית‪ .‬סוד הקלות‬
 ‫נעוץ בכמה גורמים‪ :‬הכתיב פונטי‪ ,‬היינו השפה נכתבת בדיוק כפי שהיא נהגית; הדקדוק תמציתי ומורכב משישה‬

     ‫עשר כללים בלבד ללא יוצאים מן הכלל; אוצר המילים מבוסס על מספר מצומצם יחסית של בסיסים‪ ,‬ומהם‬
  ‫אפשר ליצור כמאה אלף מילים באמצעות צירוף תחיליות וסופיות‪ .‬כך למשל‪ ,‬אל הבסיס "לְֶרן" (ללמוד) אפשר‬

     ‫להוסיף את הסופית " ִ‪-‬יס" המורה על זמן עבר‪ ,‬וליצור את המילה "לְֶרנִיס"‪ .‬הקדמת המילה " ִמי"‪ ,‬שפירושה‬
     ‫"אני"‪ ,‬יוצרת את הצירוף " ִמי לְֶרנִיס"‪ ,‬שפירושו "למדתי"‪ .‬בדומה לכך‪ ,‬לכל אחד מחלקי הדיבר (שמות עצם‪,‬‬

        ‫פעלים‪ ,‬תארים וכו') סופית ייחודית המקלה את זיהויו במשפט‪ .‬הנה המילה "לַנְדֹוי"‪ ,‬שפירושה "ארצות"‪,‬‬
       ‫מורכבת מהבסיס "לַנְד" בצירוף הסופית "‪ֹ-‬ו" המסמנת את היותה שם עצם‪ ,‬והסופית "‪-‬י" המסמנת ריבוי‪.‬‬

         ‫כיום מוערך מספר דוברי האספרנטו בעולם בלמעלה ממיליון‪ ,‬וברחבי העולם מתקיימת פעילות חברתית‬                   ‫	‬
‫ותרבותית ענפה בשפה זו‪ .‬עם זאת‪ ,‬חזונו של זמנהוף לא התגשם‪ :‬אספרנטו לא הייתה לשפה שנייה אוניברסלית‪,‬‬               ‫(‪	)25‬‬
 ‫וזאת בשל שילוב של נסיבות היסטוריות‪ ,‬פוליטיות וכלכליות‪ .‬השפה‪ ,‬שפרחה בין שתי מלחמות העולם‪ ,‬נמחתה‬
                                                                                                               ‫(‪	)30‬‬
  ‫כמעט כליל בידי המשטר הנאצי והמשטר הסטליניסטי‪ .‬מנגד‪ ,‬האנגלית ביססה את מעמדה בתור השפה הבין‪-‬‬
  ‫לאומית עקב התפשטות האימפריה הבריטית והתעצמותה הכלכלית של ארצות הברית‪ .‬נראה שכל עוד תמשיך‬
‫האנגלית למשול בכיפה לא יהיה מקום להתפשטות נרחבת של האספרנטו והיא תישאר נחלתו של ציבור מצומצם‬

      ‫למדי‪ .‬מצב זה עשוי להשתנות רק אם ישתנה מערך הכוחות הבין‪-‬לאומי וייווצר איזון רב יותר בין השפות‬
           ‫הנפוצות‪ .‬אולי אז תתעורר הנכונות לאמץ שפת תקשורת בין‪-‬לאומית אחת‪ ,‬ניטרלית וקלה‪ ,‬ואספרנטו‬
                                                                                         ‫תהיה המועמדת הטבעית‪.‬‬

                                                                          ‫השאלות‬

                ‫‪ .	18‬מדוע נפגם כושר הבעתם של דוברי השפות השונות המוזכרים בשורות ‪?2-1‬‬

                                      ‫(‪ )	1‬מכיוון שהם משוחחים בשפה שאינה שפת אימם‬
                                    ‫(‪ )	2‬מכיוון שכל אחד מהם פונה אל רעהו בשפה אחרת	‬
                ‫(‪ )	3‬מכיוון שלא למדו את השפה הרשמית הנקבעת בכינוסים בין‪-‬לאומיים‬
                     ‫(‪ 	)4‬מכיוון שהחלפת רעיונות בין בני לאומים שונים כרוכה במאמץ רב‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23