Page 14 - index
P. 14

‫מועד אביב ‪2022‬‬  ‫‪- 13 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                          ‫‪ .	5‬מנומר ‪ :‬חברבורה ‪-‬‬

                         ‫(‪ )	1‬מכופתר ‪ :‬כפתור‬
                             ‫(‪ 	)2‬כדורי ‪ :‬כדור‬
                             ‫(‪ 	)3‬פרחוני ‪ :‬פרח‬

                            ‫(‪ )	4‬מגולען ‪ :‬גלעין	‬

                            ‫‪ .	6‬ערג ‪ :‬כיסופים ‪-‬‬

                        ‫(‪ 	)1‬התעמר ‪ :‬ייסורים‬
                        ‫(‪ 	)2‬התבדה ‪ :‬אשליות‬
                        ‫(‪ 	)3‬התעודד ‪ :‬ניחומים‬
                         ‫(‪ )	4‬התחבט ‪ :‬לבטי 	ם‬

                        ‫שאלות הבנה והסקה (שאלות ‪)17-7‬‬

‫פרופ' אילוז ציטטה את הפילוסוף סיימון בלקברן‪ ,‬שאמר‪" :‬לאמיתו של דבר האהבה אינה עיוורת‪ .‬האוהב רואה‬          ‫‪	.7‬‬
‫גם רואה את פגמי העור של הנאהב ואת אוזניו הבולטות‪ ,‬אבל הדבר המעניין הוא שלא אכפת לו‪ ,‬ואולי הוא אף‬
 ‫מוצא בזה קסם‪ ".‬אילוז הסבירה כי יחס זה גורם גם לנאהב לגלות סלחנות כלפי אי‪-‬השלמות שבמראהו שלו‪.‬‬

                        ‫מהי טענתה של פרופ' אילוז?‬                                                        ‫	‬

  ‫(‪ )	1‬העובדה שהנאהב יודע שהאוהב מקבל אותו כפי שהוא מעודדת אותו להשיב לו יחס כזה‬
  ‫(‪ 	)2‬האוהב מבחין בפגמיו של הנאהב‪ ,‬ומכאן עולה שהאהבה אינה מעוורת את עיני האוהבים‬
‫(‪ )	3‬ההיחשפות לנקודת המבט האוהדת של האוהב גורמת גם לנאהב להסתכל על עצמו באהדה‬

         ‫(‪ 	)4‬גם אם האוהב מוטרד מפגמיו של הנאהב‪ ,‬אין הוא מניח להם לפגוע באהבתו אליו	‬

     ‫הגננת ב"גן יעל" הביאה לגן שלוש סלסילות ובכל אחת מהן אותו מספר של פירות‪ :‬באחת תפוחים אדומים‪,‬‬         ‫‪	.8‬‬
‫בשנייה בננות ובשלישית תפוזים‪ .‬כל ילד וילדה הורשו לבחור פרי אחד בכל יום‪ .‬לאחר זמן‪-‬מה נגמרו התפוחים‪,‬‬
                                                                                                           ‫	‬
        ‫כמה ימים אחר כך נגמרו הבננות‪ ,‬ולבסוף ‪ -‬התפוזים‪ .‬הגננת הסיקה כי ילדי הגן מעדיפים את טעמם של‬
                                          ‫תפוחים על טעמן של בננות‪ ,‬ואת טעמן של בננות על טעמם של תפוזים‪.‬‬

                                      ‫איזה מהנתונים הבאים אינו יכול לספק הסבר חלופי למסקנתה של הגננת?‬

     ‫(‪ )	1‬הילדים בחרו פרי לפי תור קבוע שחזר על עצמו בכל יום‪ ,‬וילדים נוטים לחקות זה את בחירתו של זה‬
‫(‪ )	2‬ילדים נוטים להעדיף פירות שאינם בנמצא תמיד‪ ,‬ותפוזים ‪ -‬שלא כתפוחים ובננות ‪ -‬זמינים בעיקר בחורף‬

                              ‫(‪ 	)3‬ילדים המתבקשים לבחור מבין כמה פריטים מושפעים מאוד מצבע כל פריט‬
‫(‪ )	4‬הילדים שבחרו תפוזים או בננות התבקשו לקלף אותם‪ ,‬וילדים רבים מתקשים לעשות זאת בכוחות עצמם‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19