Page 14 - index
P. 14
מועד אביב 2022 - 13 - חשיבה מילולית -פרק שני
. 5מנומר :חברבורה -
( ) 1מכופתר :כפתור
( )2כדורי :כדור
( )3פרחוני :פרח
( ) 4מגולען :גלעין
. 6ערג :כיסופים -
( )1התעמר :ייסורים
( )2התבדה :אשליות
( )3התעודד :ניחומים
( ) 4התחבט :לבטי ם
שאלות הבנה והסקה (שאלות )17-7
פרופ' אילוז ציטטה את הפילוסוף סיימון בלקברן ,שאמר" :לאמיתו של דבר האהבה אינה עיוורת .האוהב רואה .7
גם רואה את פגמי העור של הנאהב ואת אוזניו הבולטות ,אבל הדבר המעניין הוא שלא אכפת לו ,ואולי הוא אף
מוצא בזה קסם ".אילוז הסבירה כי יחס זה גורם גם לנאהב לגלות סלחנות כלפי אי-השלמות שבמראהו שלו.
מהי טענתה של פרופ' אילוז?
( ) 1העובדה שהנאהב יודע שהאוהב מקבל אותו כפי שהוא מעודדת אותו להשיב לו יחס כזה
( )2האוהב מבחין בפגמיו של הנאהב ,ומכאן עולה שהאהבה אינה מעוורת את עיני האוהבים
( ) 3ההיחשפות לנקודת המבט האוהדת של האוהב גורמת גם לנאהב להסתכל על עצמו באהדה
( )4גם אם האוהב מוטרד מפגמיו של הנאהב ,אין הוא מניח להם לפגוע באהבתו אליו
הגננת ב"גן יעל" הביאה לגן שלוש סלסילות ובכל אחת מהן אותו מספר של פירות :באחת תפוחים אדומים, .8
בשנייה בננות ובשלישית תפוזים .כל ילד וילדה הורשו לבחור פרי אחד בכל יום .לאחר זמן-מה נגמרו התפוחים,
כמה ימים אחר כך נגמרו הבננות ,ולבסוף -התפוזים .הגננת הסיקה כי ילדי הגן מעדיפים את טעמם של
תפוחים על טעמן של בננות ,ואת טעמן של בננות על טעמם של תפוזים.
איזה מהנתונים הבאים אינו יכול לספק הסבר חלופי למסקנתה של הגננת?
( ) 1הילדים בחרו פרי לפי תור קבוע שחזר על עצמו בכל יום ,וילדים נוטים לחקות זה את בחירתו של זה
( ) 2ילדים נוטים להעדיף פירות שאינם בנמצא תמיד ,ותפוזים -שלא כתפוחים ובננות -זמינים בעיקר בחורף
( )3ילדים המתבקשים לבחור מבין כמה פריטים מושפעים מאוד מצבע כל פריט
( ) 4הילדים שבחרו תפוזים או בננות התבקשו לקלף אותם ,וילדים רבים מתקשים לעשות זאת בכוחות עצמם
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

